جدیدترین اخبارجهان

دیکتاتورهای منزوی، ورشکسته و در گل مانده نقشه‌های جدید پیاده کردند

در بحبوحه تحریم های غرب، ایران و روسیه سیستم‌های بانکی را به هم متصل می‌کنند

تهران و مسکو سیستم‌های بانکی را به هم متصل می‌کنند

یک مقام ارشد ایرانی روز دوشنبه گفت، در حالی که تهران و مسکو درگیر تحریم‌های غرب هستند، ایران و روسیه سیستم‌های ارتباط بین بانکی و نقل و انتقالات‌شان برای کمک به تقویت تجارت و تراکنش‌های مالی به هم متصل کرده‌اند.

از زمان اعمال مجدد تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸ پس از اینکه واشینگتن توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی را در سال ۲۰۱۵ کنار گذاشت، جمهوری اسلامی از سرویس مالی سوئیفت در بلژیک که یک نقطه دسترسی بانکی بین‌المللی کلیدی می‌باشد نیز منفصل شد.

روسیه نیز از زمان حمله مسکو به اوکراین در سال گذشته، مشمول محدودیت‌های مشابهی در برخی بانک‌هایش شد.

محسن کریمی قائم مقام بانک مرکزی در این رابطه گفت: بانک‌های ایرانی دیگر نیازی به استفاده از سوئیفت با بانک‌های روسی ندارند و این امر می‌تواند برای گشایش اعتبار اسنادی و نقل و انتقال یا ضمانت‌نامه مهم باشد.

در حالی که بانک مرکزی روسیه از اظهار نظر درباره قرارداد امضا شده در روز یکشنبه خودداری کرد، کریمی بدون اشاره به نام بانک های خارجی گفت: حدود ۷۰۰ بانک روسی و ۱۰۶ بانک غیر روسی از ۱۳ کشور مختلف به این سامانه متصل خواهند شد.

محمد فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران نیز با استقبال از این اقدام با انشتار توییتی نوشت: کانال مالی ایران و جهان در حال احیا و بازسازی است.

از زمان شروع جنگ اوکراین، تهران و مسکو برای ایجاد روابط نزدیک دوجانبه اقدام کرده‌اند و هر دو پایتخت تلاش می‌کنند تا شراکت‌های اقتصادی و دیپلماتیک جدیدی را ایجاد کنند.

بسیاری از ایرانیان نیز در این شرایط و با تشدید مشکلات اقتصادی عمدتاً ناشی از بی کفایتی مسئولان حکومت جمهوری اسلامی و همچنین تحریم های ایالات متحده در رابطه با فعالیت های هسته‌ای ایران بیش از افزایش تورم و بیکاری را احساس می کنند.

اکنون در ایران تورم به بیش از ۵۰ درصد رسیده که بالاترین سطح در چند دهه اخیر است.

بر اساس گزارش های مرکز آمار ایران، بیکاری جوانان همچنان بالاست و بیش از ۵۰ درصد از ایرانیان در زیر خط فقر زندگی می کنند.

مقامات ایرانی نیز اکنون با بدترین بحران مشروعیت شان در بحبوحه اعتراضات ضد حکومت علی خامنه‌ای فاسد و دیکتاتور که در پی قتل مهسا امینی شدت گرفت مواجه هستند. آنها اکنون بیم دارند که انزوای ایران و عدم بهبود اقتصادی کشور منجر به پیروزی انقلاب مردم ایران شود.

علی خامنه‌ای، رهبر دیکتاتور جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت که نظام با «مشکل ملموس رفاهی و معیشتی» مواجه است که این مشکل بدون رشد اقتصادی قابل درمان نیست.

خامنه‌ای در یک سخنرانی تلویزیونی تصریح کرد: در دنیای امروز، جایگاه یک کشور تا حد زیادی به قدرت اقتصادی آن مربوط می شود… ما برای حفظ موقعیت منطقه‌ای و جهانی خود به رشد اقتصادی نیاز داریم.

پیش از این، روز جمعه، هفتم بهمن‌ماه نیز وب‌سایت رسمی دولت ابراهیم رئیسی مصوبه‌ای را منتشر کرد که با تایید رهبر جمهوری اسلامی اختیار فروش اموال «مازاد» دولت را با هدف اعلام‌شده «جبران کسری بودجه» به یک هیئت می‌دهد.

این اقدام که نام «مولدسازی دارایی‌های دولت» را بر آن گذاشته‌اند و امضای علی خامنه‌ای را بر خود دارد قرار است زیر نظر یک «هیئت عالی» متشکل از هفت عضو انجام شود.

این مصوبه، به نوشته روزنامه اعتماد در روز شنبه، در سال ۱۳۹۹ در دولت دوازدهم در قالب کارگروه تصویب شده، اما در آبان‌ماه گذشته، یعنی در بحبوحه اعتراضات سراسری در کشور، کارگروه به «هیئت عالی مولدسازی دارایی‌های دولت» با اختیارات ویژه و نامعمول ارتقای درجه یافته است.

در حالی که تهران و مسکو درگیر تحریم‌های غرب هستند ایران و روسیه سیستم‌های ارتباط بین بانکی و نقل و انتقالات مالی خود را به هم متصل کرده‌اند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا