ایرانجدیدترین اخبارجهان

ابراز نگرانی انگلیس، آلمان و فرانسه از غنی سازی ۶۰ درصدی ایران

رهبر ایران : پیشنهاد وین ارزش دیدن ندارد

ابراز نگرانی انگلیس، آلمان و فرانسه از غنی سازی ۶۰ درصدی ایران

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه از غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم که بالاترین سطح غنی سازی ایران است در پاسخ به کارشکنی اسرائیل در تاسیسات هسته ای نطنز، خبر داد.  ابراز نگرانی انگلیس، آلمان و فرانسه از غنی سازی ۶۰ درصدی ایران

ابراز نگرانی انگلیس، آلمان و فرانسه از غنی سازی 60 درصدی ایران
ابراز نگرانی انگلیس، آلمان و فرانسه از غنی سازی ۶۰ درصدی ایران

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از آسوشیتدپرس

روحانی در جلسه هیئت دولت گفت، غنی سازی ۶۰ درصدی ایران پاسخی به سو نیت اسرائیل است. شما نباید مرتکب جرمی شوید و وقتی این کار را انجام می دهید، ما دستان تان را قطع خواهیم کرد.

وی افزود: با افزایش غنی سازی اورانیوم از ۳.۶۷ درصد ، حد مجاز توافق هسته ای ۲۰۱۵ با قدرت های جهانی ، به ۶۰ درصد و جایگزینی سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 با پیشرفته های IR-6 در نطنز، آنها اولین پاسخ را دریافت کردند و ما هر دو دست آنها را قطع کردیم.

این اتفاق در حالی روی میدهد که ایران همیشه ادعا کرده برنامه هسته ای اش صلح آمیز و برای تولید برق و اهداف پزشکی است حال آنکه این اقدام ایران را در یک قدمی ساخت بمب هسته ای قرار می دهد.

ژانویه امسال ایران در اعتراض به تحریمهای خلاف توافق هسته ای برجام از سوی آمریکا اقدام به نقض تعهدات خود کرد و غنی سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد رساند، هرچند با سطح ۹۰ درصدی سلاح های هسته ای فاصله داشت.

روز سه شنبه ایالات متحده از آخرین اقدام ایران ابراز نگرانی کرد و یکروز بعد از آن نیز انگلیس، فرانسه و آلمان -کشورهای موسوم به E3- بیانیه مشترکی صادر کردند و این اقدام ایران را گامی به سوی ساخت سلاح هسته ای خواندند.

آنها همچنین ضمن انتقاد از برنامه ایران برای نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ جدید در تاسیسات هسته ای نطنز که ظرفیت غنی سازی آن را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد، گفتند، ایران هیچگونه نیاز غیرنظامی برای غنی سازی در این سطح ندارد.

اقدامات ایران در حالی صورت می گیرد که طرف های توافق هسته ای ۲۰۱۵ با هدف یافتن راهی برای ورود مجدد واشنگتن به توافق نامه ای که در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده در وین مشغول بحث های اساسی هستند.

سه دولت اروپایی تاکید کردند اقدامات خطرناک اخیر ایران برخلاف روحیه سازنده و حسن نیت اوست و نباید روند دیپلماتیک را بیش از پیش پیچیده کند.

بر اساس این پیمان (برجام) که در اصل با شش قدرت اصلی -انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده- منعقد شد، ایران توافق کرده در ازای لغو تحریم های آمریکا فعالیت های هسته ای خود را مهار کند.

رهبر ایران روز چهارشنبه پیشنهادهای اولیه در مذاکرات وین برای نجات توافق هسته ای تهران را رد کرد و این پیشنهاد ارزش دیدن ندارد.

اظهارات آیت الله علی خامنه ای، پس از آن بیان شد که رئیس جمهور ایران فشار مشابهی را بر سر این توافق افزایش داد؛ در همین حال قدرت های اروپایی به تهران هشدار دادند که اقدامات ایران تأسف آور و خطرناک است.

گفتگوها با حمله آخر هفته به سایت اصلی غنی سازی هسته ای نطنز در ایران که گمان می رود توسط اسرائیل انجام شده باشد ، بهم ریخته است. تهران ضمن تلافی، اعلام کرد که اورانیوم را تا ۶۰ درصد بالاتر از آنچه که قبلاً داشته غنی خواهد کرد اما هنوز هم کمتر از سطح ۹۰ درصد است.

آخرین اقدام ایران  بیانیه   آخرین اقدام ایران  بیانیه     آخرین اقدام ایران  بیانیه     آخرین اقدام ایران  بیانیه 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا