جدیدترین اخبارجهان

اسرائیل و حماس برای تمدید آتش بس ابراز علاقه کرده اند

تمدید آتش بس در ازای آزادی گروگان های بیشتر نیز می تواند مشکلات استراتژیک برای اسرائیل و حماس ایجاد کند

اسرائیل و حماس برای تمدید آتش بس ابراز علاقه کرده اند

آتش بس میان اسرائیل و حماس در چهارمین روز و احتمالا آخرین روز خود قرار دارد و فشارها بر دو طرف برای تمدید توقف درگیری‌ها افزایش می یابد.

اسرائیل و حماس برای تمدید آتش بس ابراز علاقه کرده اند
اسرائیل و حماس برای تمدید آتش بس ابراز علاقه کرده اند

حماس از روز جمعه تاکنون ۵۸ گروگان را آزاد کرده است و اسرائیل ۱۱۷ اسیر فلسطینی را از زندان‌های خود آزاد کرده است اما در حالی که ممکن است هر دو مایل به تمدید آتش بس باشند، انجام این کار با مشکلاتی همراه خواهد بود.

همه تقریباً ۲۴۰ نفری که در جریان حمله ۷ اکتبر از اسرائیل به غزه برده شدند، یا توسط حماس، گروه ستیزه جویانه ای که این حمله را آغاز کرد، نبودند. بیش از ۴۰ نفر از گروگان ها توسط گروه هایی غیر از حماس نگهداری می شوند.

توافق آتش بس نه حماس و نه گروهی دیگر را ملزم می کند که گروگان ها را در ازای اسرای فلسطینی تحویل دهد. و بنابراین، حتی اگر حماس مایل به تمدید آتش بس باشد، ممکن است برای یافتن گروگان های دیگر با مشکل مواجه شود. هماهنگی آزادی آنها نیز ممکن است دشوار باشد، زیرا ارتباطات در غزه در اثر حملات هوایی اسرائیل ضعیف شده است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر که به میانجی‌گری توافق اولیه کمک کرد به فایننشال تایمز گفت که هرگونه تمدید درگیری به این بستگی دارد که حماس بتواند گروگان‌های بیشتری را پیدا کند.

آل ثانی با بیان اینکه یکی از اهداف آتش بس این بود که حماس جستجوی بقیه افراد ناپدید شده را انجام دهد، گفت: اگر زنان و کودکان بیشتری به دست آورند، تمدید خواهد شد.

برای حماس، گروگانگیری تنها اهرم واقعی آنها بر اسرائیل است. وعده آزادی گروگان ها تنها چیزی بود که باعث شد اسرائیل در هفت هفته درگیری تسلیم شود.

اسرائیل و حماس برای تمدید آتش بس ابراز علاقه کرده اند
اسرائیل و حماس برای تمدید آتش بس ابراز علاقه کرده اند

حماس ممکن است به زودی قیمت خود را افزایش دهد و در ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی خواستار طولانی‌تر شدن توقف درگیری‌ها یا افزایش تعداد اسرای فلسطینی آزاد شود. احتمالاً محدودیتی برای تعداد گروگان‌ها وجود دارد که حماس مایل به آزاد کردن آنها خواهد بود، زیرا تمایلی به تسلیم اهرم‌هایی که بر اسرائیل دارد نخواهد داشت.

برای اسرائیل، توافق آتش بس به آن اجازه داده است تا در جهت دستیابی به یکی از اهداف جنگی خود گام بردارد، آزادی گروگان های اسرائیلی. اما تمدید بیشتر آتش بس ممکن است دستیابی به هدف جنگی نهایی آن یعنی نابودی حماس را دشوارتر کند.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط «ابتکار دموکراسی اسرائیل» قبل از اعلام توافق آتش‌بس در هفته گذشته، آزادی همه گروگان‌ها یک هدف جنگی مهم‌تر از سرنگونی حماس است. اما دولت اسرائیل تاکید کرده است که متعهد به دستیابی به هر دو هدف است.

هر روز وقفه در جنگ به حماس فرصت بیشتری می دهد تا پیش از گسترش احتمالی جنگ در جنوب نوار غزه، دوباره سازماندهی شود. بر اساس توافقنامه آتش بس اولیه، اسرائیل و ایالات متحده توافق کردند که پروازهای پهپادهای نظارتی بر فراز غزه را متوقف کنند. چیزی که اسرائیل تمایلی به انجام آن نداشت، زیرا این به معنای از دست دادن مسیر حرکت جنگجویان حماس است.

 بنابراین، در حالی که تمدید آتش بس ممکن است یکی از اهداف جنگی اسرائیل را تقویت کند، دیگری را به تأخیر می اندازد و به طور بالقوه ناامید می کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا