جدیدترین اخبارجهان

اسرائیل دفاع هوایی خود را تقویت می‌کند و نیروهای ذخیره را فرا می‌خواند

گالانت می گوید ارتش اسرائیل برای هر سناریویی آماده است

اسرائیل دفاع هوایی خود را تقویت می‌کند و نیروهای ذخیره را فرا می‌خواند

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی می‌تواند از خاک خود به اسرائیل حمله کند و نه از طریق نیابت‌ها، و جرقه‌های خصومت‌های گسترده‌تری را برانگیزد.

اسرائیل دفاع هوایی خود را تقویت می‌کند و نیروهای ذخیره را فرا می‌خواند
اسرائیل دفاع هوایی خود را تقویت می‌کند و نیروهای ذخیره را فرا می‌خواند

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گفت که آرایه دفاع هوایی خود را تقویت کرده و نیروهای ذخیره را فراخوانده است، زیرا این کشور برای پاسخ احتمالی جمهوری اسلامی به حمله اوایل هفته جاری در سوریه که در آن چندین مقام عالی رتبه نظامی سپاه پاسداران کشته شدند، کمر بسته است.

هم جمهوری اسلامی و هم حزب‌الله نیابتی آن متعهد شده‌اند که اسرائیل برای حمله روز دوشنبه به ساختمان کنسولی در مجاورت سفارت تهران در دمشق که منجر به کشته شدن محمدرضا زاهدی، بلندپایه‌ترین مقام سپاه پاسداران در سوریه به همراه معاون وی شد، بدون مجازات نخواهد ماند.

پنج افسر دیگر سپاه و حداقل یکی از اعضای گروه تروریستی حزب الله کشته شدند.

یک گزارش خبری کانال ۱۲ که گمانه زنی های اسرائیل در مورد تلافی احتمالی را منعکس می کند، به این احتمال اشاره کرد که جمهوری اسلامی می تواند با پرتاب مستقیم موشک از خاک خود و نه از طریق هر یک از گروه های نیابتی خود، که شامل شبه نظامیان در لبنان، عراق و یمن است، پاسخ دهد.

در حالی که اسراییل می تواند به پایان دادن به دور خصومت ها بسنده کند، در صورتی که جمهوری اسلامی از طریق یک نماینده نیابتی مانند رگبار راکتی حزب الله پاسخ دهد، حمله از خاک ایران احتمالاً نیروهای دفاعی اسرائیل را به انجام اقدامات تلافی جویانه مهم سوق می دهد و خطر اعزام را به دنبال خواهد داشت. درگیری های شدیدتر می شود.

اسرائیل دفاع هوایی خود را تقویت می‌کند و نیروهای ذخیره را فرا می‌خواند
اسرائیل دفاع هوایی خود را تقویت می‌کند و نیروهای ذخیره را فرا می‌خواند

عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی به این شبکه گفت من تعجب نخواهم کرد اگر جمهوری اسلامی مستقیماً به سمت اسرائیل شلیک کند.

گزارش‌های رسانه‌های عبری زبان می‌گویند که تصمیم برای تقویت دفاع هوایی و فراخوانی نیروها پس از ارزیابی تهدید اتخاذ شده است.

از زمان حمله روز دوشنبه، چندین راکت از لبنان توسط حزب‌الله به اسرائیل شلیک شده است، اگرچه هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که از شلیک روزانه فرامرزی فراتر رفته و درگیری ها را در مرز شمالی اسرائیل از ۸ اکتبر افزایش داده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قول انتقام از حملات روز دوشنبه را داده است و پوسترهایی که سخنان او را طوطی‌سازی می‌کنند، در اطراف تهران به نشانه فشار عمومی برای واکنش رژیم بالا رفته است.

خامنه ای روز چهارشنبه در سخنرانی خود در جمع مقامات کشور در تهران گفت شکست رژیم صهیونیستی در غزه ادامه خواهد داشت و این رژیم به زوال و انحلال نزدیک خواهد شد. تلاش های مذبوحانه مانند آنچه در سوریه انجام دادند، آنها را از شکست نجات نمی دهد. البته به خاطر آن اقدام سیلی هم خواهند خورد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه گفت که اسرائیل در حال افزایش آمادگی در برابر تهدیدات از سراسر خاورمیانه است.

اسرائیل دفاع هوایی خود را تقویت می‌کند و نیروهای ذخیره را فرا می‌خواند
اسرائیل دفاع هوایی خود را تقویت می‌کند و نیروهای ذخیره را فرا می‌خواند

گالانت که در یک رزمایش آمادگی جبهه داخلی در حیفا صحبت می کرد، گفت که تشکیلات دفاعی کشور عملیات ما را علیه حزب الله، علیه سایر نهادهایی که ما را تهدید می کنند، گسترش می دهد و تکرار کرد که اسرائیل دشمنان ما را در سراسر خاورمیانه مورد حمله قرار می دهد.

گالانت گفت ما باید برای هر سناریو و هر تهدیدی در برابر دشمنان نزدیک و دشمنان دور آماده و آماده باشیم.

گالانت با اشاره به حملات روزانه حزب الله لبنان به مرزهای شمالی که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، گفت که یکی از مسائل اصلی اسرائیل این است که چگونه اجازه می دهد حدود ۸۰۰۰۰ اسرائیلی آواره به خانه های خود در شمال اسرائیل بازگردند.

ما ترجیح می دهیم توافقی که منجر به رفع تهدید شود، اما باید برای امکان استفاده از زور در لبنان آماده شویم که می تواند سناریویی را که در اینجا توصیف می کنیم، که سناریوی جنگ است، در نظر بگیرد. گالانت گفت و ما باید برای این موضوع آماده باشیم و درک کنیم که ممکن است اتفاق بیفتد.

وزارت دفاع گفت، این مانور هماهنگی بین مقامات محلی، وزارتخانه های دولتی و خدمات امداد و نجات را در یک سناریوی جنگی با توجه به نیاز روزافزون برای بازگشت ساکنان شمال به خانه هایشان ارزیابی کرد.

از ۸ اکتبر، نیروهای تحت رهبری حزب‌الله تقریباً هر روز به جوامع اسرائیلی و پست‌های نظامی در امتداد مرز حمله می‌کنند و این گروه می‌گوید که این کار را برای حمایت از غزه انجام می‌دهد.

تاکنون درگیری‌ها در مرز منجر به کشته شدن ۸ غیرنظامی در طرف اسرائیلی و همچنین کشته شدن ۱۰ سرباز و ذخیره ارتش اسرائیل شده است. همچنین چندین حمله از سوریه انجام شده است، بدون هیچ آسیبی. حزب الله اسامی ۲۶۷ نفر از اعضایی را که در جریان درگیری های جاری، عمدتاً در لبنان و برخی نیز در سوریه توسط اسرائیل کشته شده اند، اعلام کرده است.

در لبنان، ۵۰ عامل دیگر از دیگر گروه های تروریستی، یک سرباز لبنانی و حداقل ۶۰ غیرنظامی که سه نفر از آنها روزنامه نگار بودند، کشته شدند.

حمله ادعایی اسرائیل به دمشق پس از آن صورت گرفت که اسرائیل اعلام کرد در حال تشدید اقدامات خود علیه حزب‌الله و هدف قرار دادن سایت‌های عمیق‌تر در داخل لبنان است تا به این گروه فشار بیاورد تا شلیک موشک‌های روزانه را متوقف کند.

همچنین ساعاتی پس از آن رخ داد که یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی یک پهپاد را بسمت ایلات پرتاب کرد و یک پایگاه دریایی را در یکی از حملات جدی‌تر به اسرائیل از زمان شروع جنگ در ۷ اکتبر، هدف قرار داد.

مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که از نزدیک دنبال می‌کنند تا ببینند آیا مانند گذشته، نیروهای نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه پس از حمله روز دوشنبه اسرائیل حمله خواهند کرد، اما هیچ اطلاعاتی به دست نیاورده‌اند که نشان دهد این حمله را انجام خواهد داد. 

چنین حملات جمهوری اسلامی در ماه فوریه پس از اینکه واشنگتن به قتل سه سرباز آمریکایی در اردن با ده‌ها حمله هوایی به اهدافی در سوریه و عراق مرتبط با سپاه پاسداران ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن حمله کرد، پایان یافت.

یکی از منابعی که موضوع را با دقت دنبال می‌کند و به شرط فاش نشدن نامش صحبت می‌کند، گفت که جمهوری اسلامی با معمای پاسخ دادن برای جلوگیری از حملات بیشتر اسرائیل و در عین حال اجتناب از یک جنگ همه‌جانبه مواجه است.

آنها با این معضل واقعی مواجه شده اند که اگر پاسخ دهند، می توانند درگیر رویارویی باشند که به وضوح نمی خواهند. آنها سعی می کنند اقدامات خود را به گونه ای تعدیل کنند که نشان دهد آنها پاسخگو هستند اما تشدید کننده نیستند.

اگر آنها در این مورد پاسخ ندهند، واقعاً سیگنالی خواهد بود که بازدارندگی آنها مانند یک ببر کاغذی است.

این مقام آمریکایی گفت با توجه به اهمیت حمله اسرائیل، جمهوری اسلامی ممکن است مجبور شود به جای تعقیب نیروهای آمریکایی، با حمله به منافع اسرائیل پاسخ دهد.

الیوت آبرامز، کارشناس خاورمیانه در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نیز گفت که معتقد است جمهوری اسلامی خواهان جنگ همه جانبه با اسرائیل نیست، اما می تواند منافع اسرائیل را هدف قرار دهد.

آبرامز با اشاره به این گروه لبنانی که به عنوان قدرتمندترین نیابت نظامی تهران تلقی می‌شود، گفت فکر می‌کنم جمهوری اسلامی در حال حاضر خواهان یک جنگ بزرگ مابین اسرائیل و حزب‌الله نیست، بنابراین هیچ پاسخی در قالب یک اقدام بزرگ حزب‌الله نخواهد بود.

آنها راه های زیادی برای پاسخ دادن دارند به عنوان مثال تلاش برای منفجر کردن سفارت اسرائیل.

جمهوری اسلامی همچنین می‌تواند با تسریع برنامه هسته‌ای خود، که تهران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را با هدف محدود کردن آن در ازای منافع اقتصادی کنار گذاشت، آن را افزایش داده است، پاسخ دهد.

اما دو مرحله چشمگیر افزایش خلوص اورانیوم غنی شده تا ۹۰ درصد که درجه بمب در نظر گرفته می شود، یا احیای کار برای طراحی یک سلاح واقعی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و حملات اسرائیل یا آمریکا را به دنبال داشته باشد.

این منبع که موضوع را از نزدیک دنبال می کند، گفت اسرائیل و ایالات متحده به هر یک از آنها به عنوان تصمیمی برای دستیابی به بمب نگاه می کنند. بنابراین آنها واقعاً ریسک بزرگی می کنند. آیا آنها آماده انجام آن هستند؟ من اینطور فکر نمی کنم. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا