جدیدترین اخبارجهان

اسرائیل با قانون توازن سختی علیه روسیه و غرب مواجه است

بنیامین نتانیاهو با ولادیمیر پوتین به راحتی برخورد می کند. با افزایش انتقادات عمومی روسیه به شکل مشابهی پاسخ نمی دهد

اسرائیل با قانون توازن سختی علیه روسیه و غرب مواجه است

اسرائیل، اگرچه شدیداً به حمایت ایالات متحده، آلمان و سایر کشورهای غربی وابسته است، اما در رابطه با روابط با روسیه در طول جنگ این کشور در اوکراین، به طور قابل توجهی روابط با آنها را کنار گذاشته است.

اسرائیل با قانون توازن سختی علیه روسیه و غرب مواجه است
اسرائیل با قانون توازن سختی علیه روسیه و غرب مواجه است

مدتها قبل از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، این کشور درخواست اوکراین برای ارسال تسلیحات یا اعمال تحریم های گسترده علیه روسیه از جمله توقف پروازها به این کشور را رد کرد. علیرغم اشتیاق رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، که خود یهودی است، برای بازدید از کشور و ابراز همبستگی پس از حمله، او هرگز به این سفر نرفت.

این دلایل منعکس کننده نیازهای امنیتی منحصر به فرد تل آویو و روابط ظریف نخست وزیر بنیامین نتانیاهو با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین است که حامی اصلی دشمنان اسرائیل در منطقه است که نمی تواند به آنها توهین کند.

در حالی که جنگ اسرائیل با حماس وارد ششمین ماه خود می شود، نتانیاهو به حسن نیت پوتین برای کمک به محدود کردن جمهوری اسلامی به ویژه در ادامه حمله به اهداف جمهوری اسلامی در سوریه و در عین حال تلاش برای جلوگیری از آسیب رساندن به نیروهایی که روسیه در آنجا دارد، نیاز دارد.

بنابراین، نتانیاهو به طور مداوم به رهبر روسیه، حتی با این خطر که متحدان اصلی در اروپا و ایالات متحده را از خود دور کند، آزادی عمل گسترده‌ای قائل است.

امانوئل ناون، مدیر اجرایی ELNET مستقر در تل آویو، یک سازمان غیردولتی که به دنبال تقویت روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و اروپا است، گفت اسرائیل روی یک طناب محکم بازی می کند.

اما حتی با وجود اینکه تل آویو در مورد مسکو سهل انگاری می کند، این رابطه بسیار نامتعارف باقی می ماند. پوتین منتقد سرسخت اسرائیل بوده است و از محکومیت جنگ در غزه برای جلب نظر جنوب جهانی استفاده می‌کند، اصطلاحی برای گروهی غیررسمی از کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته که برخی از آنها از ایالات متحده، اروپا انتقاد کرده‌اند. 

اسرائیل با قانون توازن سختی علیه روسیه و غرب مواجه است
اسرائیل با قانون توازن سختی علیه روسیه و غرب مواجه است

پس از حمله حماس در ۷ اکتبر، پوتین به مدت سه روز چیزی نگفت. سپس رهبر روسیه بدون ابراز تسلیت برای اسرائیل یا قربانیان، از ایالات متحده انتقاد کرد و ۷ اکتبر را نمونه بارز شکست سیاست ایالات متحده در خاورمیانه خواند. از آن زمان تاکنون، روسیه جنگ اسرائیل علیه حماس را محکوم کرده است.

آرون دیوید میلر، دیپلمات سابق آمریکایی در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت هنگامی که ۷ اکتبر آغاز شد، پوتین یک موضوع آماده را پیدا کرد، نه برای قطع روابط با اسرائیل، بلکه برای شروع فاصله گرفتن روسیه از اسرائیل.

در سازمان ملل، روسیه حق دفاع از خود اسرائیل را زیر سوال برده و بارها خواستار آتش بس بشردوستانه برای توقف عملیات نظامی شده است. روسیه همچنین دیدگاه های طرفدار حماس را به صورت آنلاین تقویت کرده است.

مقامات روسی از اتهام آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر اینکه اسرائیل مرتکب نسل کشی شده است ابراز همدردی یا حمایت کرده اند.

در عین حال، روسیه نیز از جنگ غزه برای دفاع از جنگ خود در اوکراین استفاده کرده است. غرب استدلال می‌کند که در محکوم کردن حملات روسیه به غیرنظامیان در اوکراین و در عین حال از آنچه حملات مشابه به غیرنظامیان در غزه می‌داند، حمایت می‌کند.

در اواخراکتبر، روسیه میزبان یک هیئت حماس در مسکو بود که وزارت خارجه اسرائیل آن را مذموم خواند. در اواخر فوریه، روسیه میزبان هیئت دیگری از حماس برای نشست فلسطینیان در مسکو بود.

اسرائیل با قانون توازن سختی علیه روسیه و غرب مواجه است
اسرائیل با قانون توازن سختی علیه روسیه و غرب مواجه است

پس از تماس ماه دسامبر بین نتانیاهو و پوتین، که میلر کارنگی گفت که منعکس کننده تنش بین دو کشور است، نتانیاهو گفت که از روسیه به دلیل حمایت از جمهوری اسلامی انتقاد کرده است، در حالی که پوتین به خاطر بحران انسانی در غزه انتقاد کرده است. 

در گذشته، نتانیاهو به رابطه عالی خود با پوتین و توانایی خود در برخورد با قدرت های بزرگ افتخار می کرد. میلر گفت اکنون این رابطه بیشتر یک مسئولیت است تا یک مزیت.

همین جمعه گذشته، آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه در تل آویو، در اعتراض به اظهارات مقامات روسی در سازمان ملل که گزارش سازمان ملل در حمایت از یافته های خشونت جنسی توسط حماس را مورد تردید قرار می دهد، به وزارت خارجه اسرائیل فراخوانده شد. در اوایل فوریه، روسیه سیمونا هالپرین، سفیر اسرائیل در مسکو را به دلیل اظهارات غیرقابل قبول احضار کرد که به گفته آنها سیاست خارجی روسیه را تحریف می کند.

روابط عمیق روسیه و جمهوری اسلامی در طول جنگ اوکراین نگرانی مقامات اسرائیلی و آمریکایی را نیز برانگیخته است. تهران پهپاد، موشک و سایر تسلیحات را به مسکو ارائه کرده است.

آرکادی میل من، سفیر سابق اسرائیل در روسیه که اکنون در مؤسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل آویو کار می کند، گفت که به نظر می رسد نتانیاهو این موضوع را نادیده گرفته است که اسرائیل توسط روس ها به عنوان یک دشمن تلقی می شود.

او گفت که روابط بین تل آویو و مسکو تنها بدتر خواهد شد، زیرا روس ها یک طرف آشکارا ضد اسرائیلی را انتخاب کردند. اما اسرائیل به سختی می تواند از عهده قطع روابط برآید.

تعداد قابل توجهی از شهروندان اسرائیلی از شوروی سابق مهاجرت کردند و زندگی خود را در اسرائیل گذراندند. اما تل آویو همچنان در جستجوی جمعیت یهودی باقی مانده در روسیه سهم دارد. در اواخر اکتبر، گروهی از مردم به فرودگاه روسیه هجوم بردند تا به دنبال یهودیان در یک پرواز ورودی از اسرائیل بگردند.

سارا فاینبرگ، مدیر برنامه تحقیقاتی دانشگاه تل آویو در مورد نقش روسیه و چین در خاورمیانه گفت ما می خواهیم درها را باز نگه داریم. این مهم است که آژانس یهودی، یک سازمان غیرانتفاعی که به یهودیان برای مهاجرت به اسرائیل کمک می کند، در روسیه فعال بماند، او گفت ما می خواهیم بتوانیم این جمعیت را در مواقع اضطراری نجات دهیم.

فاینبرگ گفت در حالی که یهودی ستیزی در مسکو چیز جدیدی نیست، خصومت جدید پوتین با اسرائیل نگرانی هایی را برانگیخته است. او گفت قبلاً ما فکر می‌کردیم روسیه یهودستیز اما رئیس‌جمهور طرفدار یهود وجود دارد. اکنون همه چیز تغییر کرده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا