جدیدترین اخبارجهان

پارلمان اسرائیل قانون محدود کننده اختیارات دیوان عالی را تصویب کرد

اسرائیل لایحه ای را برای محدود کردن اختیارات دیوان عالی تصویب کرد

پارلمان اسرائیل قانون محدود کننده اختیارات دیوان عالی را تصویب کرد

پارلمان اسرائیل روز دوشنبه لایحه «معقولیت» را تصویب کرد که اولین قانون اساسی در طرح دولت برای تضعیف قوه قضائیه است.

این لایحه با ۶۴ رای موافق و بدون رای مخالف به تصویب رسید و همه اعضای ائتلاف دولتی به آن رای دادند.

پس از شایعات هفته گذشته مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ممکن است از رای گیری عقب نشینی کند، رهبر ۷۳ ساله اسرائیل آن را پیش برد و روز دوشنبه بلافاصله پس از مرخص شدن از بیمارستان به پارلمان، کنست رسید.

لایحه موسوم به معقولیت قدرت را از دیوان عالی سلب می کند.

این اولین بخش عمده از طرح چندجانبه بازنگری قضایی است که به تصویب کنست می رسد.

قانونگذاران روز یکشنبه یک بحث ماراتن در مورد آن را آغاز کردند که تا صبح روز بعد ادامه داشت.

تغییرات چیست؟

اصلاحات قضایی بسته ای از لوایح است که هر کدام باید سه رای در کنست تصویب کنند.

در حالی که نتانیاهو و حامیانش می گویند که هدف از آن ایجاد توازن مجدد بین قدرت ها بین شاخه های حکومت است، منتقدان می گویند که تهدیدی برای دموکراسی اسرائیل و استقلال قوه قضاییه است.

دکترین معقولیت منحصر به دستگاه قضایی اسرائیل نیست. این اصل در تعدادی از کشورها از جمله بریتانیا، کانادا و استرالیا استفاده می شود.

این استاندارد معمولاً توسط دادگاه‌های آنجا برای تعیین قانون اساسی یا قانونی بودن یک قانون معین استفاده می‌شود و به قضات اجازه می‌دهد تا مطمئن شوند که تصمیم‌های مقامات دولتی «معقول» هستند.

این استاندارد در سال جاری زمانی استفاده شد که نتانیاهو، متحد کلیدی اش، آریه دری را از تمام پست های وزارتی برکنار کرد، مطابق با حکم دادگاه عالی اسرائیل مبنی بر اینکه انتصاب او در مناصب دولتی به دلیل محکومیتهای جنایی اش غیرمنطقی است و به این دلیل که سال گذشته در دادگاه گفته بود که از زندگی عمومی بازنشسته خواهد شد.

سایر عناصر بازنگری به دولت دست راستی کنترل بیشتری بر انتصاب قضات و همچنین حذف مشاوران حقوقی مستقل از وزارتخانه‌ها می دهد. آن لوایح هنوز به اندازه لایحه معقولیت در روند قانونگذاری پیشرفت نکرده اند.

نخست وزیر و حامیانش استدلال می کنند که دادگاه عالی به یک گروه جزیره ای و نخبه گرا تبدیل شده که نماینده مردم اسرائیل نیست. آنها می گویند که از نقش خود فراتر رفته و وارد مسائلی شده‌اند که نباید در مورد آنها حکم کند.

نخست وزیر در دفاع از برنامه های خود به کشورهایی مانند ایالات متحده اشاره کرده که در آن سیاستمداران کنترل قضات فدرال منصوب و تایید می شوند.

منتقدان همچنین می گویند که نتانیاهو برای محافظت از خود در برابر محاکمه فساد خود، که در آن با اتهامات کلاهبرداری، رشوه و نقض اعتماد روبرو است، اصلاحات اساسی را به جلو پیش می برد. او هر گونه تخلف را رد می کند.

لایحه دیگری که قبلاً در ماه مارس به تصویب رسیده، عدم صلاحیت نخست‌وزیر فعلی را دشوارتر می‌کند و دلایل را به ناتوانی جسمی یا ذهنی محدود می‌کند و خود نخست‌وزیر یا دو سوم کابینه را ملزم می‌کند به چنین اعلامیه‌ای رأی دهند.

پارلمان اسرائیل قانون محدود کننده اختیارات دیوان عالی را تصویب کرد
پارلمان اسرائیل قانون محدود کننده اختیارات دیوان عالی را تصویب کرد

چرا این تغییرات اهمیت دارد؟

در صورت تصویب این بازنگری، تغییرات شدیدترین تغییر در دستگاه قضایی اسرائیل از زمان تأسیس آن در سال ۱۹۴۸ خواهد بود.

پیشنهادات برای تغییر روند قضایی جدید نیست، زیرا چهره‌هایی از طیف سیاسی در گذشته خواستار اصلاحات شده‌اند.

اسراییل که قانون اساسی مکتوب ندارد و فقط مجموعه ای از قوانین اساسی شبه قانون اساسی دارد، دارای یک دادگاه عالی نسبتا قدرتمند است که حامیان تغییرات استدلال می کنند که مشکل ساز است.

اما دادگاه عالی تنها کنترل کننده قدرت کنست و دولت است، زیرا قوه مجریه و مقننه همیشه توسط یک ائتلاف حکومتی کنترل می‌شوند.

منتقدان می گویند که تغییرات اساسی تنها راه موجود برای کنترل و تعادل در اداره کشور را از بین می برد. آنها همچنین هشدار می‌دهند که این به استقلال قوه قضاییه اسرائیل آسیب می رساند و به حقوقی که در قوانین اساسی اسرائیل ذکر نشده است، مانند حقوق اقلیت ها و آزادی بیان، لطمه می زند.

نتانیاهو بر راست‌گراترین دولت تاریخ اسرائیل، از جمله احزاب افراطی ملی‌گرا و فرامذهبی، حکومت می‌کند. برخی از اعضای دولت به دلیل ابراز دیدگاه های افراطی مورد انتقاد قرار گرفته اند.

بر اساس نظرسنجی که در ماه فوریه توسط موسسه دموکراسی اسرائیل منتشر شد، تنها اقلیتی از اسرائیلی ها از این تغییرات حمایت می کنند. اکثریت قریب به اتفاق – ۷۲٪ – خواهان دستیابی به مصالحه هستند و حتی در آن زمان، ۶۶٪ فکر می کنند که دادگاه عالی باید قدرت لغو قوانین را داشته باشد و ۶۳٪ از اسرائیلی ها فکر می کنند روش فعلی انتصاب قضات باید به همین شکل باقی بماند.

میلیون ها اسرائیلی از جمله ده ها تن از رهبران تجاری با این لایحه مخالف هستند. حتی ژنرال یوآو گالانت، وزیر دفاع خود نتانیاهو، چندین بار خواستار به تعویق انداختن بازنگری به منظور دستیابی به اجماع گسترده شده است. نتانیاهو گفت که در اوایل سال جاری گالانت را به دلیل انتقاد از اصلاحات برکنار می‌کند، اما هرگز با اخراج موافقت نکرد.

گروهی متشکل از ۱۵۰ شرکت پیشرو اسرائیلی روز دوشنبه در اعتراض به لایحه روز دوشنبه اعتصاب کردند.

با انتشار اخبار قانون جدید، شاخص اصلی سهام اسرائیل، TA-35 بیش از ۲ درصد کاهش داشت. این شاخص در هفته‌های اخیر با افزایش بیش از ۶ درصدی در ماه گذشته مواجه بوده است. شکل اسرائیل نیز در برابر دلار ضعیف تر بود و کمی کمتر از ۱ درصد سقوط کرد.

متحدان اسرائیل چه می گویند؟

متحدان اسرائیل، از جمله ایالات متحده، نگرانی خود را در مورد اصلاحات اعلام کرده اند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته از طریق توماس فریدمن، روزنامه نگار نیویورک تایمز، پیامی به نتانیاهو ارسال کرد و گفت که نخست وزیر در صورتی که اصلاحات بدون اجماع گسترده تصویب شود، روابط آمریکا و اسرائیل را به خطر می اندازد.

بایدن به فریدمن گفت: «بدیهی است که این منطقه‌ای است که اسرائیلی‌ها دیدگاه‌های قوی درباره آن دارند، از جمله در یک جنبش اعتراضی پایدار که نشان‌دهنده سرزندگی دموکراسی اسرائیل است، که باید هسته اصلی روابط دوجانبه ما باقی بماند».

“یافتن اجماع در زمینه های بحث برانگیز سیاست به معنای صرف زمان مورد نیاز است. برای تغییرات مهم، این ضروری است. بنابراین توصیه من به رهبران اسرائیل این است که عجله نکنید. من معتقدم بهترین نتیجه این است که به دنبال گسترده ترین اجماع ممکن در اینجا ادامه دهیم.»

نتانیاهو هنوز دعوت نامه ای برای حضور در کاخ سفید دریافت نکرده، اما اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل که در تلاش برای ایجاد مصالحه بین دولت و مخالفان در مورد اصلاحات است، هفته گذشته برای دیدار با بایدن در واشنگتن دعوت شد.

هرتزوگ در سفر خود، آمریکا را “بزرگترین شریک و دوست” خواند و در عین حال انتقاد برخی از مترقیان مجلس نمایندگان را نیز پذیرفت.

حالا با تصویب این لایحه چه اتفاقی می افتد؟

شکاف داخلی اسرائیل با تصویب لایحه روز دوشنبه می تواند عمیق تر شود. کسانی که مخالف آن هستند قول داده اند که آن را به صورت نشسته نگیرند و کشور ممکن است با اعتصابات کارگری، امتناع از خدمت در ارتش و حتی با بحران قانون اساسی مواجه شود.

اتحادیه کارگری چتر کشور، هیستادروت، لحظاتی پس از تصویب این لایحه هشدار داد که اگر دولت به قانونگذاری یک جانبه ادامه دهد، عواقب جدی در پی خواهد داشت و برای اعلام اعتصاب آماده شد.

و جنبش برای دولت کیفیت، یک سازمان غیردولتی اسرائیلی، دادخواستی را به دیوان عالی ارائه کرد و از آن خواست که قانون معقولیت را به این دلیل که ساختار اساسی دموکراسی اسرائیل را تغییر می‌دهد، غیرقانونی تشخیص دهد، و از آن درخواست کرد که اجرای قانون را تا زمانی که دادگاه درباره آن تصمیم نگیرد، مسدود کند.

گروه وکلا روز یکشنبه گفت که کانون وکلای اسرائیل در حال آماده سازی یک چالش قانونی است. وکلای دادگستری گفت که شورای اجرایی آن، شورای وکلا، تصمیم به درخواست دادگاه عالی برای لغو قانون معقولیت پس از تصویب آن را تایید کرد.

در بیانیه آمده است که وکلا همچنین هشدار داد که “به عنوان اقدامی اعتراضی علیه روند قانونگذاری ضد دموکراتیک” تعطیل خواهد شد. این بدان معناست که کانون وکلا به اعضای خود خدمات حرفه ای ارائه نمی دهد و وکلا اعتصاب نمی کنند.

مخالفت‌ها با اصلاحات اساسی به تأسیسات امنیتی اسرائیل نیز رسیده و اعضای ارتش به این لایحه اعتراض کرده‌اند و بیش از هزار نفر از نیروهای ذخیره نیروی هوایی تهدید به توقف فعالیت‌های داوطلبانه کرده‌اند.

پس از تصویب این لایحه، یائیر لاپید، نخست وزیر سابق اسرائیل از نیروهای ذخیره نظامی “که امروز قلبشان شکسته” خواست تا زمانی که دادگاه عالی در مورد این قانون رای ندهد از خدمت سربازی دست برندارند.

لاپید گفت: «تا زمانی که ندانیم حکم چه خواهد بود، خدمت را متوقف نکنیم.

انتظار می‌رود که درخواست‌های دیوان عالی کشور برای کنار گذاشتن این قانون و جلوگیری از اجرای آن تا زمانی که حکم دادگاه صادر شود، در زمان بازگشایی دادگاه در روز سه‌شنبه ثبت شود.

اگر دیوان عالی خود قانون عدم معقولیت را غیر معقول اعلام کند، قانونی که اختیارات خود را از دادگاه سلب می کند، بی اعتبار می‌کند، این می تواند یک بحران قانون اساسی ایجاد کند که دولت و دادگاه را در مقابل یکدیگر قرار دهد.

پارلمان اسرائیل قانون محدود کننده اختیارات دیوان عالی را تصویب کرد  پارلمان اسرائیل قانون محدود کننده اختیارات دیوان عالی را تصویب کرد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا