ایرانجدیدترین اخبار

آتش‌سوزی در علفزارهای اطراف زندان اوین و جنگل‌های مریوان

«آتش‌سوزی» در تپه‌های اطراف زندان اوین باعث انفجار تعدادی از مین‌های منطقه شد

آتش‌سوزی در علفزارهای اطراف زندان اوین و جنگل‌های مریوان

رسانه‌های ایران عصر جمعه ۱۳ مرداد گزارش دادند که به‌دنبال بروز آتش‌سوزی در علفزارهای اطراف اوین، دامنه آن تا منطقه حفاظت‌شده تپه‌های زندان اوین گسترش یافت و باعث انفجار تعدادی از مین‌های این منطقه شد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، می‌گوید که انفجار مین‌های یادشده «هیچ آسیبی به تاسیسات زندان اوین وارد نکرده است».

در این گزارش ادعا شده که آتش‌سوزی ناشی از «افزایش دما» بوده که بلافاصله با تلاش ماموران آتش‌نشانی کنترل شده است.

در حالی که در اوایل انقلاب بهمن ۵۷ گزارش شده بود که اطراف این زندان از مین پاکسازی شده، اما به نظر می‌رسد که در دوران جمهوری اسلامی تپه‌های اطراف زندان اوین برای جلوگیری از حمله به آن یا فرار زندانیان بار دیگر مین‌گذاری شده است.

این اقدام در حالی است که کنوانسیون ممنوعیت مین‌های ضد نفر، «توسعه، تولید، ذخیره، صدور و استفاده از مین‌های ضد نفر» را ممنوع کرده است.

در سال‌های اخیر مواردی از شنیده شدن صدای انفجار در اطراف این زندان گزارش شده بود، و مهرماه پارسال نیز خود زندان دچار یک آتش‌سوزی بزرگ شد که بنا بر گزارش‌های رسمی، دستکم چهار زندانی کشته و دهها نفر مصدوم شدند.

آتش‌سوزی جنگلهای مریوان با وسعت بسیار زیاد ادامه دارد

در حالی که آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان در غرب ایران و در نزدیکی مرز با کشور عراق برای دومین روز پیاپی همچنان ادامه دارد، یک مقام دولتی گفت که وسعت این آتش‌سوزی‌ها «بسیار بالا» است.

وسعت «بسیار زیاد» آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان همراه با انفجار چندین مین در این منطقه مرزی، آتش را تقریبا غیرقابل کنترل کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان از انفجار چند مین در منطقه «آسن‌آباد» بر اثر ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان از روز گذشته و درخواست اعزام سومین بالگرد برای اطفای حریق خبر داده است.

آتش‌سوزی در علفزارهای اطراف زندان اوین و جنگل‌های مریوان
آتش‌سوزی در علفزارهای اطراف زندان اوین و جنگل‌های مریوان

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا