جدیدترین اخبارجهان

اسرائیل پاسخ به حمله جمهوری اسلامی را می سنجید، با هر انتخاب یک ریسک

کابینه جنگ اسرائیل بین گزینه‌هایی که انتخاب می‌کند می‌تواند حملات آینده را بازدارد یا خصومت‌ها را کاهش دهد، اما همگی دارای اشکالاتی هستند

اسرائیل پاسخ به حمله جمهوری اسلامی را می سنجید، با هر انتخاب یک ریسک

مقامات گفتند که رهبران اسرائیل روز سه‌شنبه در حال بحث و گفتگو بودند که چگونه می‌توانند به حمله هوایی بی‌سابقه آخر هفته جمهوری اسلامی پاسخ دهند و مجموعه‌ای از گزینه‌ها را ارزیابی کردند که برای دستیابی به نتایج استراتژیک مختلف تنظیم شده است؛ جلوگیری از حمله مشابه در آینده، آرام کردن متحدان آمریکایی‌شان و اجتناب از جنگ همه‌جانبه.

اسرائیل پاسخ به حمله جمهوری اسلامی را می سنجید، با هر انتخاب یک ریسک
اسرائیل پاسخ به حمله جمهوری اسلامی را می سنجید، با هر انتخاب یک ریسک

حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل رگبار عظیمی که شامل صدها موشک بالستیک و پهپادهای در حال انفجار بود، قوانین ناگفته‌ای را در جنگ سایه طولانی‌مدت رقبا تغییر داد. 

مقامات اسرائیلی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که با توجه به این تغییر در سابقه، محاسباتی که اسرائیل بر اساس آن برای حرکت بعدی خود تصمیم می گیرد نیز تغییر کرده است.

در حالی که کابینه جنگ برای بررسی یک پاسخ نظامی تشکیل جلسه داد، کشورهای دیگر به امید کاهش درگیری، فشار دیپلماتیک بر اسرائیل و جمهوری اسلامی اعمال کردند.

برخی از مقامات با جمع بندی بحث های داخلی گفتند که اسرائیل نمی خواهد جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که اکنون می تواند در پاسخ به حمله اسرائیل به منافع تهران در کشور ثالث به خاک اسرائیل حمله کند. اما، آنها افزودند، همچنین نمی خواهد و نمی تواند درگیری بزرگ با جمهوری اسلامی را در حالی که هنوز در حال جنگ در غزه و درگیری با نیروهای نیابتی آن در امتداد مرزهایش است، تحمل کند.

به گفته مقامات، اعضای کابینه جنگی کوچک اما متفرق، گزینه‌هایی را بررسی می‌کنند که به اندازه کافی بزرگ هستند تا پیامی واضح به جمهوری اسلامی بفرستند که چنین حملاتی بی‌پاسخ نخواهند ماند، اما نه به اندازه‌ای بزرگ که جرقه گسترش درگیری ها را بزنند.

اسرائیل پاسخ به حمله جمهوری اسلامی را می سنجید، با هر انتخاب یک ریسک
اسرائیل پاسخ به حمله جمهوری اسلامی را می سنجید، با هر انتخاب یک ریسک

مقامات گزینه‌های زیر و نکات منفی آن‌ها را شرح دادند که رهبران اسرائیل از بین آنها پاسخی را انتخاب می‌کنند.

انجام یک حمله تهاجمی به یک هدف جمهوری اسلامی، مانند پایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در کشوری غیر از ایران مانند سوریه. (اشکال این است که تقارن پاسخ به حمله مستقیم به اسرائیل با حمله مستقیم به خاک ایران را ندارد.)

هدفی عمدتا نمادین در داخل خاک ایران را بزنید. (چنین اقدامی احتمالاً مستلزم مشورت ایالات متحده خواهد بود و خطر خشم آمریکایی‌هایی را خواهد داشت که توصیه کرده‌اند از چنین حمله‌ای جلوگیری کنند.)

انجام یک حمله سایبری به زیرساخت های ایران. (انجام این کار می‌تواند توانایی‌های سایبری اسرائیل را پیش از موعد نشان دهد و پاسخی واقعی به یک حمله هوایی بزرگ نخواهد بود.)

تسریع حملات کوچک در داخل خاک ایران، از جمله ترورهای هدفمند، انجام شده توسط موساد. (اسرائیل مسئولیت چنین حملاتی را بر عهده نمی گیرد، بنابراین آنها با ماهیت عمومی حمله جمهوری اسلامی مطابقت ندارند.)

گزینه‌های دیگر عبارتند از انجام هیچ کاری اقدامی با هدف اعمال نفوذ اتحاد بین‌المللی و منطقه‌ای که برای کمک به دفع حمله جمهوری اسلامی به چیزی محکم‌تر و دائمی‌تر گرد هم آمده‌اند یا اتخاذ رویکرد دیپلماتیک‌تر، از جمله تحریم جمهوری اسلامی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد. 

اسرائیل پاسخ به حمله جمهوری اسلامی را می سنجید، با هر انتخاب یک ریسک
اسرائیل پاسخ به حمله جمهوری اسلامی را می سنجید، با هر انتخاب یک ریسک

دو مقام اسرائیلی گفتند که حداقل دو نفر از اعضای کابینه در زمان حمله جمهوری اسلامی استدلال کردند که اسرائیل باید فوراً پاسخ دهد و استدلال می‌کردند که واکنش سریع در دفاع از خود مشروعیت آشکاری به چنین حمله متقابلی می‌دهد.

با این حال پس از سه روز جلسات، کابینه هنوز در مورد پاسخ تصمیم گیری نکرده است. به گفته یکی از مقامات، روز سه‌شنبه، کابینه پنج نفره با مقامات امنیتی برای دو ساعت رایزنی ملاقات کردند و انتظار می‌رفت که روز چهارشنبه دوباره تشکیل جلسه دهند.

بحث‌های کابینه جنگ در محرمانه‌ای پوشانده شده و رقابت‌ها و بی‌اعتمادی قدیمی آن‌ها را متلاشی کرده است. اعضای آن تاریخچه رقابت شدید و همچنین خیانت شخصی و سیاسی را به اشتراک می گذارند که گاهی اوقات می تواند جزئیاتی را که به بیرون درز می کند رنگ آمیزی کند.

بر اساس گزارش دو مقام، حامیان اصلی انتقام‌جویی فوری در آخر هفته، بنی گانتز و گادی آیزنکوت، دو فرمانده سابق ارتش و هم‌پیمانان سیاسی میانه‌روی بودند که پس از ۷ اکتبر حمله حماس به اسرائیل، از خطوط پارلمان عبور کردند و به منظور حفظ وحدت ملی به دولت پیوستند. 

اما به دلایلی که هنوز مشخص نیست، هیچ حمله ای در روز یکشنبه پس از حمله جمهوری اسلامی صورت نگرفت.

مقامات آمریکایی به طور علنی و خصوصی سعی کرده اند اسرائیل را متقاعد کنند که نیازی به تلافی حمله جمهوری اسلامی ندارد. آنها استدلال کرده‌اند که بنیامین نتانیاهو، می‌تواند با دفاع موفقیت‌آمیزی که در برابر حمله جمهوری اسلامی با کمترین آسیب که به همراه داشت و تنها یک نفر، یک دختر جوان بادیه‌نشین، زخمی شد یک پیروزی به دست آورد.

اما مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند که می‌دانند متقاعد کردن اسرائیل برای مقابله به مثل ممکن است غیرممکن باشد. مقامات آمریکایی گفته اند که درک می کنند که مقامات اسرائیلی معتقدند باید به حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل به گونه ای پاسخ دهند که جهان بتواند آن را ببیند. مقامات آمریکایی گفتند که حمله پنهانی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی به احتمال زیاد برای جلب رضایت شرکای ائتلاف نتانیاهو یا دولت فعلی اسرائیل کافی نخواهد بود.

مقامات آمریکایی گفتند که اگر این ضدحمله باعث دور دیگری از حملات موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی شود، هواپیماهای جنگی و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا بار دیگر به دفاع از متحد خود در برابر دشمن اصلی خود در خاورمیانه خواهند آمد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا