جدیدترین اخبارجهان

نتانیاهو پس از ۶ هفته جنگ در همه جبهه ها با انتقادات شدید داخلی مواجه شده

در حالی که جنگ اسرائیل در غزه از هفته ششم خود می گذرد، بادها علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در حال وزیدن هستند

بنیامین نتانیاهو پس از ۶ هفته جنگ در همه جبهه ها با انتقادات شدید داخلی مواجه شده است

بر اساس چندین نظرسنجی، علیرغم حمایت قوی اسرائیل از جنگ علیه حماس گروه وحشی فلسطینی که کنترل غزه را در دست داشت، نفع ملی در مقابل نتانیاهو و ائتلاف حکومتی او در حال فروپاشی است.

بنیامین نتانیاهو، پس از 6 هفته جنگ در همه جبهه ها با نبرد مواجه شده است
بنیامین نتانیاهو، پس از ۶ هفته جنگ در همه جبهه ها با نبرد مواجه شده است

احزاب اپوزیسیون ابتدا از تلاش‌های جنگی اسرائیل حمایت کردند و بنی گانتز، رهبر حزب وحدت ملی به دولت زمان جنگ پیوست اما شکاف‌هایی شروع شده است.

روز چهارشنبه، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون این کشور گفت زمان استعفای نخست وزیر شش دوره ای فرا رسیده و از حزب لیکود  خواست تا نتانیاهو را برکنار کند. اما لاپید خواستار برگزاری انتخابات جدید نشد و گفت که لیکود باید یک رهبر جایگزین معرفی کند.

مذاکرات مربوط به گروگان‌ها ادامه دارد: اسرائیل، حماس و ایالات متحده، با نقش میانجی کشور خلیج‌فارس قطر، در تلاش برای دستیابی به توافق بر سر تعدادی از موارد معارض بر سر توافقی برای آزادی گروگان‌ها بوده‌اند.

به گفته چندین منبع آشنا با مذاکرات، نکات مهم شامل چند روز توقف احتمالی درگیری، تعداد گروگان‌هایی که آزاد می‌شوند و درخواست حماس از اسرائیل از منع پرواز پهپادهای جاسوسی بر فراز غزه است.

انتقادات برای کاهش فشار بر جمعیت غیرنظامی منطقه محاصره‌شده، خشم کابینه حکومتی سرکش نتانیاهو را برانگیخته است که راست‌گراترین کابینه در تاریخ اسرائیل است.

برخی از خانواده ها خواستار آن شده اند که دولت باید «معامله همه برای همه» را در نظر بگیرد، که توسط حماس مطرح شد. بر اساس برآوردهای انجمن اسیران فلسطینی، چنین معامله ای شامل مبادله گروگان ها با همه فلسطینی هایی که حدود ۶۶۳۰ نفر است و در حال حاضر در زندان های اسرائیل نگهداری می شوند.

اگرچه چنین مبادله ای ممکن است در شرایط کنونی باعث نگرانی شود، اما در سال ۲۰۱۱ تبادل اسرا شاهد مبادله سرباز ربوده شده نیروهای دفاعی اسرائیل گیلاد شالیت با بیش از ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی بود.

بنیامین نتانیاهو، پس از 6 هفته جنگ در همه جبهه ها با نبرد مواجه شده است
بنیامین نتانیاهو، پس از ۶ هفته جنگ در همه جبهه ها با نبرد مواجه شده است
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا