ایرانجدیدترین اخبار

هانیه توسلی به حبس محکوم شد

هانیه توسلی، بازیگر سینما به ۶ ماه حبس و جریمه ۱۵ میلیون تومانی محکوم شد

هانیه توسلی، بازیگر سینما، به شش ماه حبس محکوم شد

هانیه توسلی، بازیگر سینما، به خاطر انتشار یک یادداشت در اینستاگرام درباره جان باختن آرمیتا گراوند، به ۶ ماه حبس و جریمه ۱۵ میلیون تومانی محکوم شده است.

هانیه توسلی، بازیگر سینما، به شش ماه حبس محکوم شد
هانیه توسلی، بازیگر سینما، به شش ماه حبس محکوم شد

دادگاه انقلاب تهران در روز یکشنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) در حکمی، هانیه توسلی، بازیگر سینما را به خاطر انتشار یک یادداشت در اینستاگرام درباره جان باختن آرمیتا گراوند، به شش ماه حبس و جریمه ۱۵ میلیون تومانی محکوم کرد. در عین حال، سعیده شفیعی به دلیل انتشار گزارش‌هایی درباره فقر و تبعیض، به مدت سه سال و شش ماه حبس محکوم و به زندان اوین منتقل شد.

مریم کیان ارثی، وکیل هانیه توسلی در روز یکشنبه اعلام کرد که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران حکم حبس برای این بازیگر سینما را صادر کرده است. او این خبر را از طریق شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد.

وکیل هانیه توسلی افزود که در حکم صادر شده توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب آمده است که این بازیگر سینما به دلیل انتشار مطالب خلاف واقع با هدف تشویش اذهان عمومی، به مجازات شش ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی ۱۵ میلیون تومان محکوم شده است.

مریم کیان ارثی گفت در این حکم آمده است که اجرای حکم شش ماه حبس برای هانیه توسلی به مدت سه سال به تعویق خواهد افتاد.

خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران تأکید کرد که حکم شش ماه زندان و جریمه نقدی ۱۵ میلیون تومان برای هانیه توسلی نتیجه پرونده‌ای است که توسط علی صالحی، دادستان تهران در تاریخ هفتم آبان علیه این بازیگر سینما تشکیل شده است.

این خبرگزاری در گزارش خود ذکر کرد که هانیه توسلی همچنین یک پرونده باز در شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه تهران دارد.

در گزارشی که پیشتر توسط خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، منتشر شده، اعلام شده بود که علی صالحی، دادستان تهران، علیه هفت سلبریتی و یک فعال رسانه‌ای به اتهام نشر اخبار کاذب آنلاین و انتشار مطالب بدون اثبات، اقدام به اعلام‌جرم کرده و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است. این گزارش در تاریخ هفتم آبان پس از خاکسپاری آرمیتا گراوند منتشر گردید.

روزنامه همشهری، که توسط افرادی نزدیک به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اداره می‌شود، اسامی چهره‌های معروفی را که دادستان تهران علیه آنها اعلام‌جرم کرده، منتشر کرد. در این لیست، نام ترانه علیدوستی، مژگان ایلانلو، هنگامه قاضیانی، تهمینه رضایی میلانی، امید توشه، سحر ولدبیگیان، مریم بوبانی و هانیه توسلی آمده است.

هانیه توسلی، بازیگر سینما، به شش ماه حبس محکوم شد
هانیه توسلی، بازیگر سینما، به شش ماه حبس محکوم شد

دادستان تهران به طور رسمی اتهام این هشت چهره سینما و رسانه را اعلام نکرده، اما یک نقطه مشترک بین همه این هشت چهره‌ها، انتشار یادداشت‌ها در شبکه‌های اجتماعی به عنوان واکنشی به اعلام رسمی در مورد فوت آرمیتا گراوند است که دادستان تهران در این زمینه اقدام به اعلام جرم نموده است.

پیش از اعلام جرم توسط دادستان تهران، هانیه توسلی چند ساعت قبلش، با انتشار یک عکس از آرمیتا گراوند، این پیام را منتشر کرد: جسم جوان زیبای ورزیده و ورزشکارش زیر خاک می‌رود. فقط هفده سال داشت. جگرم خون است. دلم آشوب است.

او همچنین افزود: زندگی‌مان کابوس است. قلبم دیگر از دعا به درگاه خدا خالی و خسته شده. روزگاری، بزرگی خیره نگاهم کرد. در چشمانم زل زد. گفت هیچوقت ناامید نشو. امید، راز جان به‌در بردن از سیاهی است. اما من امیدی ندارم. چشمانم از اشک‌ریختن خسته شده. فقط مات و مبهوتم. با دردی سنگین در قلبم. درد است؟ خشم است؟ غصه؟ نمی‌دانم.

در بخشی از پست اینستاگرامی خود، هانیه توسلی با اشاره به یک جمله از آرمیتا گراوند، اضافه کرد: آرمیتا گراوند نوشته بود حتی تاریک‌ترین شب نیز پایان خواهد یافت.

مدت زمان بسیار کوتاهی بین اعلام جرم توسط دادستان تهران و صدور حکم در دادگاه انقلاب در پرونده هانیه توسلی، تنها ۲۱ روز بود. این روش جدیدی است که برای امتیازگیری از فعالان در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و دستگاه‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر اقدام به اجرای آن کرده‌اند.

همزمان با اعلام صدور حکم حبس تعزیری و جریمه نقدی علیه هانیه توسلی، سعیده شفیعی، روزنامه‌نگاری که به دلیل انتشار گزارش‌هایی متعلق به فقر، تبعیض و تورم به مدت سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، به زندان اوین منتقل شد.

هانیه توسلی، بازیگر سینما، به شش ماه حبس محکوم شد
هانیه توسلی، بازیگر سینما، به شش ماه حبس محکوم شد

حسن همایون، همسر سعیده شفیعی با انتشار عکسی از او در مقابل زندان اوین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: عزیز جانم سعیده شفیعی، جگر گوشه‌ام، را بدرقه کردم و به زندان اوین رفت برای تحمل سه سال و شش ماه کیفر روزنامه‌نگاری فقر، تبعیض.

همایون که خود روزنامه‌نگار است، در همان زمان درباره وضعیت سلامتی سعیده شفیعی در زندان هشدار داد و نوشت:سخت نگران سلامتی همسرم هستم. بیتاب و نگرانم.

سعیده شفیعی همچنین پیشتر در حساب کاربری ایکس خود نوشته بود که به شعبه یک اجرای احکام زندان اوین فراخوانده شده است تا سه سال و شش ماه حبس را تحمل کند.

سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی به دلیل انتشار گزارش‌هایی مرتبط با مسائل فقر، تبعیض و تورم، از چند ماه قبل تحت تعقیب و پیگرد دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی قرار داشتند.

دادگاه انقلاب تهران در تاریخ ۹ مرداد سال جاری، در حکمی که علیه سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی صادر شد، هر یک از این دو روزنامه‌نگار را مجموعاً به سه سال و شش ماه و یک روز زندان به اتهام «اجتماع و تبانی» و هفت ماه و ۱۶ روز حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم کرد.

هر یک از این دو روزنامه‌نگار مجموعاً به مجازات چهار سال و سه ماه زندان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت عضویت در گروه‌های سیاسی محکوم شدند. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده است و برای هر یک از آنان مجازات سه سال و شش ماه حبس اجرا گذاشته می‌شود.

در طی سال گذشته و از زمان آغاز خیزش سراسری علیه نظام جمهوری اسلامی، بسیاری از بازیگران سینما، هنرمندان و روزنامه‌نگاران در ایران احضار شده، بازداشت و به زندان انتقال یافته‌اند.

هانیه توسلی، بازیگر سینما، به شش ماه حبس محکوم شد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا