جدیدترین اخبارجهان

خامنه‌ای ترجیح می‌دهد دارایی‌های راهبردی خود را به خطر نیاندازد

آمریکا سعی در اجرای سیاست بازدارندگی در برابر جمهوری اسلامی و گروه‌های مرتبط به آن در منطقه خاورمیانه دارد

خامنه‌ای ترجیح می‌دهد دارایی‌های راهبردی خود را به خطر نیاندازد

شبه‌نظامیان با حمایت جمهوری اسلامی در پنج هفته گذشته و پس از حمله حماس در هفتم اکتبر، بیش از ۴۵ بار به پایگاه‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه حمله نموده‌اند. این اقدام، برخی تحلیلگران باور دارند که ممکن است به چالشی برای راهبرد بازدارندگی پنتاگون و کاخ سفید تبدیل شود.

خامنه‌ای ترجیح می‌دهد دارایی‌های راهبردی خود را به خطر نیاندازد
خامنه‌ای ترجیح می‌دهد دارایی‌های راهبردی خود را به خطر نیاندازد

این حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه با هدف حمایت از حماس صورت گرفته‌اند. در همین حین، ناوگان عظیم آمریکا در دریای مدیترانه و دریای سرخ حضور دارد. به گفته پنتاگون، نیروهای آمریکایی بر علیه تاسیسات عملیاتی تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه، حملات تلافی‌جویانه اجرا کرده‌اند.

به گزارش سمافور از منبعی آگاه، ایالات متحده در روز یکشنبه یک انبار تسلیحات و مرکز فرماندهی مرتبط با جمهوری اسلامی در شرق سوریه را هدف حمله قرار داد.

بر اساس گزارش‌ها، حداقل هشت نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در این حمله کشته شدند. در پی این حمله، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در کره جنوبی هشدار داد که در صورت عدم توقف حملات شبه‌نظامیان حامی جمهوری اسلامی، اقدامات نظامی بیشتری علیه رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه انجام خواهد شد.

در این گزارش، سمافور نگرانی مقام‌های کنونی و سابق آمریکا از ناکارآمدی رویکرد پنتاگون در مواجهه با این حملات را به تصویر کشید. این مقامات بیان کرده‌اند که پاسخ‌های پنتاگون به این نوع حملات ممکن است خطوط قرمز و استراتژی بازدارنده ایالات متحده در منطقه را ضعیف‌تر کند و در عوض، تهران و نیروهای نیابتی‌اش را به اقدامات فعال‌تر ترغیب کند.

این مقامات آمریکایی استدلال کرده‌اند که به منظور جلوگیری از حمله مستقیم به جمهوری اسلامی، پنتاگون باید با انجام حملات فزاینده، زیرساخت‌های نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق، سوریه و یمن را مختل کند. همچنین، این اقدامات باید به وسیله سازوکارهای سایبری صورت گیرد تا عملیات نظامی تهران در مناطق خارج از ایران به مشکل برخورده و محدود گردد.

میک مالروی، معاون سابق دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه، درباره مفهوم بازدارندگی نظامی اظهار نظر کرد و گفت: هنگامی که جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی آن به ما حمله کنند و حملات را بیشتر کنند، این نشان می‌دهد که بازدارندگی نظامی کارآمد نیست.

خامنه‌ای ترجیح می‌دهد دارایی‌های راهبردی خود را به خطر نیاندازد
خامنه‌ای ترجیح می‌دهد دارایی‌های راهبردی خود را به خطر نیاندازد

با این وجود، دولت بایدن و مقامات اسرائیل باید تأکید کنند که اولویت آنها در حال حاضر نابود کردن حماس در غزه است، بدون اینکه به جمهوری اسلامی و سایر نیروهای نیابتی آنها اجازه دهند در این نبرد دخالت کنند. مقامات کاخ سفید و اسرائیل، هرچند از حملات گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی نگران هستند، اما با اشاره به دو سخنرانی مهم سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله، معتقدند که این حملات هیچ تأثیری بر ماموریت اصلی اسرائیل ندارد.

سمافور، با استناد به یاکوف آمیدور، مشاور امنیت ملی سابق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گزارش می‌دهد که اسرائیل در برابر گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی قرار دارد، اما تهران از آن‌ها با یک رویکرد بسیار بسیار محتاطانه استفاده می‌کند. او معتقد است مدعیانی که گفته اند بازدارندگی ترکیبی اسرائیل و آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی عمل نکرده است، اشتباه می‌کنند.

بر اساس این گزارش، مشاهده می‌شود که ممانعت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از ورود حزب الله به شمال اسرائیل و محدود کردن تحرکات نظامی سایر نیروهای نیابتی تهران، نشان می‌دهد که تهران تمایلی به قربانی کردن دارایی‌های راهبردی خود ندارد.

با توجه به تخمین اسرائیل و آمریکا، درباره حزب الله برآورد می‌شود بیش از ۱۵۰ هزار موشک و راکت در اختیار دارد و در صورت ورود به جنگ، بیشتر آن‌ها از بین خواهند رفت. به گفته یک مشاور امنیت ملی سابق بنیامین نتانیاهو، جمهوری اسلامی حاضر نیست قدرت‌ و توانمندی‌های حزب الله را به خطر بیندازد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا