ایرانجدیدترین اخبار

خامنه‌ای: وظیفه زنان خانه‌داری و فرزندپروری است

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که شعار برابری جنسیتی به‌ طور کلی اشتباه است

خامنه‌ای: وظیفه زنان خانه‌داری و فرزندپروری است

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با گروهی از زنان که رسانه‌های مرتبط با حکومت آنها را اقشار مختلف بانوان نامیده بودند، اعلام کرد که حضور زنان در مسائل مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بدون هیچگونه محدودیتی است و معیار اصلی شایسته‌سالاری می‌باشد.

خامنه‌ای: وظیفه زنان خانه‌داری و فرزندپروری است
خامنه‌ای: وظیفه زنان خانه‌داری و فرزندپروری است

رهبر جمهوری اسلامی در حالی این ادعا را مطرح کرد که تازه‌ترین داده‌های آماری نشان می‌دهد حدود ۲۵ میلیون زن در ایران فاقد شغل‌اند و حقوق زنان شاغل با مردان برابر نیست. ضمن اینکه جمهوری اسلامی در اقدامی سازمان‌یافته و هدفمند جز در موارد خاص اجازه نمی‌دهد زنان نقش‌های مدیریتی را عهده‌دار شوند.

به‌رغم اینکه این وضعیت بر کسی پوشیده نیست، علی خامنه‌ای مدعی شد که زنان برای حضور در عرصه‌های اجتماعی در جمهوری اسلامی محدودیتی ندارند.

با تاکید بر رویکرد زن‌ستیزانه و جنسیت‌محور جمهوری اسلامی، او از زنان ایرانی خواسته است که الگوی خود را از دختر پیامبر اسلام بگیرند و در زمینه‌های خانه‌داری و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، از او الگو برداری کنند.

در ادامه سخنان رهبر جمهوری اسلامی، برابری جنسیتی که مطالبه اصلی زنان در مبارزات سیاسی و اجتماعی است، مورد سوال قرار گرفت. او اعلام کرد که وظایف زنان و مردان در زمینه‌های مرتبط با خانه یکسان نیستند و باید آن‌ها وظایف خود را مطابق ظرفیت‌های جسمی و روحی انجام دهند. رهبر جمهوری اسلامی گفت در اینجا جنسیت نقش دارد و استفاده از شعار برابری جنسیتی، غلط است.

خامنه‌ای: وظیفه زنان خانه‌داری و فرزندپروری است
خامنه‌ای: وظیفه زنان خانه‌داری و فرزندپروری است

خامنه‌ای گفت که برابری جنسیتی زنان و مردان فقط در یک جاهایی می‌تواند باشد؛ اما در یک جاهایی دیگر، برابری وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه تئوری عدالت جنسیتی برخی رهبران مذهبی شیعه را مطرح کرد و گفت عدالت جنسیتی در همه‌جا معتبر است و عدالت یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن.

او ضمن اذعان بر اینکه از نظر جمهوری اسلامی، وظیفه زنان خانه‌داری و فرزندپروری است، مدعی شد که روح، جسم و عواطف زنان اقتضا می‌کند که فرزندآوری و فرزندداری کنند.

با آشکار کردن مواضع زن‌ستیزانه‌اش، خامنه‌ای ادعا کرد که در جمهوری اسلامی، حقوق خانوادگی زنان و مردان برابر است. اما با صراحت اعلام کرد که وظایف خانوادگی آن‌ها یکسان نیست.

تجزیه و تحلیل وضعیت زنان ایرانی نشان می‌دهد که حقوق زنان و مردان در یک خانواده در ایران، در تناقض با ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی، یکسان نیست. زنان در این کشور برای بهره‌مندی از حقوق انسانی اساسی، از جمله حق سفر، اشتغال، و انتخاب محل زندگی، مجبور به درخواست اجازه از همسر خود هستند.

در طول بیش از چهار دهه، حکومت مذهبی ایران به ویژه با شعار عدالت جنسیتی، همواره مواضعی زن‌ستیزانه و سلطه‌جویانه در برابر زنان اتخاذ کرده است. این حاکمان با تکیه بر اصول فقهی و دینی، حضور و مشارکت زنان در زندگی اجتماعی را محدود کرده و حقوق آنان را نقض کرده‌اند.

خامنه‌ای: وظیفه زنان خانه‌داری و فرزندپروری است
خامنه‌ای: وظیفه زنان خانه‌داری و فرزندپروری است

تاکنون، علی خامنه‌ای در سخنرانی‌های خود به طور مکرر ادعا کرده است که در کشورهای غربی از زنان سوءاستفاده می‌شود. در گفتارهای روز چهارشنبه نیز این مواضع را تکرار کرده و اعلام کرد که در تمدن غربی، زنان به عنوان عامل سودجویی و لذت‌جویی تلقی می‌شوند و دین اسلام پشتوانه عقلانی نسبت به زن دارد.

او در ادامه ادعاهایش افزود رویکرد غربی و رویکرد اسلامی به زنان مقابل یکدیگر قرار دارند اما فرهنگ غرب حاضر به مباحثه در این موضوع نیست و از ورود به بحث و تحقیق فرار می‌کند.

خامنه‌ای ادعا کرد غرب موضوع‌های مربوط به زنان را با جنجال، هوچی‌گری و استفاده از سینما و فضای مجازی پیش می‌برد و حاضر نیست به سوال‌ها در این مورد پاسخ دهد، چون منطق ندارد.

سایت علی خامنه‌ای و رسانه‌های وابسته به حاکمیت تصاویری از دیدار رهبر جمهوری اسلامی با زنان در روز چهارشنبه منتشر کردند. در برخی از این تصاویر، گروهی از زنان با لباس اقوام ایرانی حضور داشتند. با این حال، بیشتر زنان شرکت‌کننده در این مراسم از جمله دختران نوجوان با حجاب اجباری و چادرهای مشکی به دیدار علی خامنه‌ای رفته بودند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا