ایرانجدیدترین اخبار

سخنگوی قوه قضاییه: حبس ابد حمید نوری برای ما قابل‌پیش‌بینی بود

سخنگوی قوه قضاییه از پاسخ شفاف به سئوالات درباره پرونده فساد مالی چای دبش طفره رفت

سخنگوی قوه قضاییه: حبس ابد حمید نوری برای ما قابل‌پیش‌بینی بود

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز چهارشنبه ۲۹ آذر، حکم حبس ابد حمید نوری را که در دادگاه تجدیدنظر سوئد صادر شده بود، به عنوان فاقد وجاهت قانونی و حقوقی و ظلم مبرهن اعلام کرد.

او ادعا کرد که دادیار سابق زندان گوهردشت که به مدت ۵۰ ماه در زندان سوئد به حبس محکوم شده بود، دسترسی به حقوق اولیه یک زندانی را نداشته است.

سخنگوی قوه قضاییه: حبس ابد حمید نوری برای ما قابل‌پیش‌بینی بود
سخنگوی قوه قضاییه: حبس ابد حمید نوری برای ما قابل‌پیش‌بینی بود

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی سیستم قضایی سوئد را به بی‌کفایتی متهم کرد.

او ادعا کرد که دادگاه این کشور به جای انجام یک رسیدگی عادلانه، از افرادی که جمهوری اسلامی آن‌ها را تروریست می‌داند، جانبداری کرده و اجازه نداده تا شهود حمید نوری در دادگاه حاضر شوند.

او در ادامه ادعاهایش، ضمن اصرار بر بی‌گناهی حمید نوری گفت صدور این حکم برای ما قابل‌پیش‌بینی بود.

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، ستایشی بدون اشاره به دادگاه‌های فرمایشی و احکام سنگین علیه معترضان در ایران، اظهار کرد که به عنوان مدرس دانشگاه و سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی از صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری در قلب اروپا ابراز شرمساری می‌کنم.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خبری هفتگی به وضعیت جدید پرونده یوهان فلودروس، شهروند سوئدی محبوس در ایران، اشاره کرد. اعلام کرد که سومین جلسه رسیدگی به اتهام‌های انتسابی این شخص در تاریخ ۲۷ آذرماه برگزار شد. در این جلسه، حضور فعّال کاردار سفارت سوئد و مترجم نیز ذکر شده و فرآیند دادگاه همچنان ادامه دارد.

مسعود ستایشی درباره جزئیات موارد اتهامی یوهان فلودروس اعلام کرد که این شهروند سوئدی به اتهام مواد ۲۸۶ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی و ماده ۶ قانون اقدام‌های خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت مورد پیگیری قرار گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز چهارشنبه، حمله عوامل گروه جیش‌العدل به مقر فرماندهی انتظامی راسک را به دولت‌های اسرائیل و آمریکا ارتباط داد و در سخنانی تهدیدآمیز گفت این اقدام تروریستی که با هدف ایجاد بدبینی مذهبی و قومی با حمایت رژیم صهیونیستی انجام شد، از مجازات سخت ما در امان نخواهد ماند.

ستایشی در ادامه افزود که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در مبارزه با گروهک‌های تروریستی قاطع است و در اسرع وقت به این پرونده رسیدگی می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه: حبس ابد حمید نوری برای ما قابل‌پیش‌بینی بود
سخنگوی قوه قضاییه: حبس ابد حمید نوری برای ما قابل‌پیش‌بینی بود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت اکبر طبری اعلام کرد که این فرد هیچ پرونده‌ای در دادگاه کیفری ۱ باز ندارد. طبق اظهارات این مقام قضایی، یک پرونده مربوط به اکبر طبری در دادسرای ناحیه ۲۸ ویژه کارکنان دولت به دلیل چند شکایت خصوصی، در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد. همچنین، دو پرونده دیگر نیز در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران در دست ارزیابی و بررسی قرار دارند. قوه قضاییه در صورت لزوم، پس از انجام بررسی‌های لازم، اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

در نشست خبری چهارشنبه، مسعود ستایشی به سوالات درباره احتمال متهم بودن وزیر سابق جهاد کشاورزی و رئیس سابق بانک مرکزی در پرونده فساد مالی چای دبش پاسخ داد. او اظهار کرد که در این پرونده تاکنون تعدادی از افراد ذی‌مدخل شناسایی شده‌اند. در حال حاضر، پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران قرار دارد.

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که اطلاع‌رسانی درباره متهمان دولتی در پرونده چای دبش به تکمیل تحقیقات و کسب اجازه موکول شده است. وی اظهار کرد که در مورد رد یا تایید اسامی که به‌راحتی نام برده می‌شوند، هیچ‌گونه اظهارنظری نخواهد داشت و باید منتظر نتیجه تحقیقات باشیم. در ادامه، اعلام کرد که اطلاع‌رسانی درباره تخطی مسئولان از قانون، پیام‌های گوناگون به سطح جامعه منتقل خواهد کرد و همه باید در خصوص ارسال این پیام‌ها حساسیت لازم را داشته باشند.

مسعود ستایشی ضمن دفاع تلویحی از مسئولانی که نام آن‌ها در پرونده‌های فساد مالی مطرح می‌شود، افزود تنها با حدس و تمسک به گمان و صرف اتهام بدون مدرک و سند قابل‌اثبات در محکمه نمی‌توان عده‌ای را از حقوق قانونی‌شان محروم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه: حبس ابد حمید نوری برای ما قابل‌پیش‌بینی بود
سخنگوی قوه قضاییه: حبس ابد حمید نوری برای ما قابل‌پیش‌بینی بود

او ادعا کرد که هیچ‌یک از قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی خط قرمز تصنعی در برابر پیگیری فساد ندارند و همکاری آن‌ها با جدیت ادامه دارد و اضافه کرد شناسایی گلوگاه‌های فساد به عنوان یک طرح تحقیقاتی و عملیاتی در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور قرار دارد و تاکنون تعداد ۲۱۴ عنوان از مهم‌ترین آسیب‌ها و گلوگاه‌های فسادخیز ذیل چهار حوزه اقتصادی تولیدی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و قضایی شناسایی شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال درباره نصب دوربین در دادگاه‌ها اعلام کرد که این اقدام بر اساس ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری و مقررات ماده ۴۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری به عنوان منع قانونی تلقی می‌شود. او بیان کرد که این تدابیر به منظور حفظ حقوق قانونی متهمان و اطمینان از تعادل در اجرای دیگر حقوق مردم اتخاذ شده است. همچنین، سخنگو اظهار کرد که در حال حاضر ضبط صدا در رسیدگی به دادگاه‌های کیفری الزامی شده است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره انتشار سخنان نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل و مصاحبه او با آنجلینا جولی، گفت بر اساس گزارش‌های مستندی که از سازمان زندان‌ها داشتیم و اقدام‌های فنی و کارشناسی که در این زمینه انجام شد، هیچ‌گونه فایل صوتی از جانب نرگس محمدی در زندان منتشر نشده است و هیچ‌کدام از مطالب منتشره در فضای مجازی از جانب او نیستند و افراد دیگر و همسرش آن‌ها را انجام می‌دهند. اگر شما ادله‌ای دارید که غیر از این و مستند است، ارائه کنید.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا