جدیدترین اخبارجهان

متحدان ناتو با انتشار بیانیه‌ای «حمله سایبری ایران» به آلبانی را محکوم کردند

دیپلمات‌های ایرانی اسناد سفارت را در آلبانی سوزاندند/ پلیس ساختمان را بازرسی کرد

ناتو با انتشار بیانیه‌ای «حمله سایبری ایران» به آلبانی را محکوم کرد

ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با انتشار بیانیه ای «حمله سایبری ایران» به اطلاعات ملی آلبانی را محکوم کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: ما در پی حملات اخیر سایبری به زیرساخت‌های اطلاعات ملی آلبانی که گفته شده هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی پشت آن بوده‌اند، همبستگی خود را با دولت تیرانا اعلام و هرگونه فعالیت بدخواهانه‌ای را که هدف آن اخلال و آسیب زدن به امنیت متحدمان و مختل کردن زندگی روزمره شهروندان آن است را محکوم می‌کنیم.

آمریکا و بریتانیا نیز روز چهارشنبه حملات هکرهای «مرتبط با جمهوری اسلامی» به زیرساخت‌های آلبانی را به شدت محکوم کردند.

ناتو در ادامه بیانیه خود متعهد شده است که از آلبانی برای تقویت قابلیت‌های دفاع سایبری خود به‌منظور مقابله و دفع چنین فعالیت‌های سایبری مخرب در آینده حمایت کند: «بازیگران بدخواه به دنبال تخریب زیرساخت‌های حیاتی ما، مداخله در خدمات دولتی، استخراج اطلاعات، سرقت مالکیت معنوی و ممانعت از فعالیت‌های نظامی ما هستند. متحدان متعهد به حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی خود، ایجاد انعطاف‌پذیری و تقویت دفاع سایبری خود هستند».

ادی راما، نخست وزیر آلبانی روز چهارشنبه در یک سخنرانی ویدئویی کم‌سابقه گفت که به دیپلمات‌ها و کارکنان ایرانی دستور داده‌ است سفارت ایران را تعطیل کرده و ظرف ۲۴ ساعت کشور را ترک کنند.

دیپلمات‌های ایرانی در ساعات اولیه صبح روز پنجشنبه، پس از قطع روابط دیپلماتیک آلبانی با ایران، اسناد سفارت را قبل از ترک این کشور سوزاندند.

پس از خروج دو خودرو با پلاک دیپلماتیک پلیس آلبانی با ماسک، کلاه ایمنی و مسلسل وارد سفارت ایران که در ۲۰۰ متری دفتر نخست‌وزیر آلبانی قرار دارد شد.

نخست‌وزیر آلبانی ضمن اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران گفت: «این واکنش شدید… کاملاً متناسب با شدت و خطر حمله سایبری است که تهدید به فلج کردن خدمات عمومی، پاک کردن سیستم‌های دیجیتال و هک کردن سوابق دولتی، سرقت ارتباطات الکترونیکی داخلی دولت و ایجاد هرج و مرج و ناامنی در کشور کرده بود، می‌باشد.»

یک شرکت امنیت سایبری آمریکایی روز ۱۳ مرداد گفته بود که حملات سایبری اواخر تیرماه که فعالیت سامانه‌های اینترنتی چندین نهاد دولتی آلبانی را به طور موقت قطع کرد به احتمال زیاد توسط هکرهای وابسته به حکومت ایران انجام شده و هدف آن مختل کردن برگزاری اجتماع مجاهدین خلق در این کشور بوده است.

تهران به نوبه خود اقدام آلبانی در قطع روابط دیپلماتیک را محکوم کرده و «ادعاهای بی‌اساس» را دلیل این اقدام تیرانا دانسته است.

ادی راما، نخست وزیر آلبانی  ادی راما، نخست وزیر آلبانی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا