جدیدترین اخبارجهان

تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی همچنان حفظ می‌شود

آلمان، فرانسه و بریتانیا اظهار می‌دارند که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۹ تعهدات خود را نقض کرده است

تحریمهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی همچنان حفظ می شود

با توجه به نزدیک شدن اجرای بند غروب توافق هسته‌ای برجام، جوزپ بورل، مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا، اعلام کرد که سه کشور اروپایی در حال حاضر تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران را به قوت خود حفظ می‌کنند.

تحریمهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی همچنان حفظ می شود
تحریمهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی همچنان حفظ می شود

در بیانیه‌ای که از دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده است، آمده است که اختلاف‌ها در مورد اجرای توافق هسته‌ای برجام همچنان وجود دارد. همچنین اعلام شده است که سه کشور اروپایی یعنی آلمان، بریتانیا و فرانسه اعلام کرده‌اند که قصد دارند تحریم‌هایی که قرار بود روز ۱۸ اکتبر لغو شوند، را لغو نخواهند کرد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تاریخ ششم اکتبر در یک بیانیه اعلام کرد که نامه مشترک وزیران خارجه سه کشور اروپایی تروئیکا در مورد اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را دریافت کرده است.

در بیانیه‌ای که منتشر کرده، بورل ذکر کرد که وزیران خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه به یادآوری از نگرانی‌هایشان در مورد پایبند نبودن جمهوری اسلامی به تعهداتش در چارچوب برجام پرداخته و این مسئله را به کمیسیون مشترک ارجاع داده‌اند.

در بیانیه فوق، وزیران خارجه این سه کشور مشارکت‌کننده در توافق برجام اظهار می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۹ به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند نبوده و بر این باورند که این موضوع هنوز توسط مکانیسم حل اختلاف برجام حل‌وفصل نشده است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اظهار کرد که به همین دلیل، سه کشور اروپایی مذکور اعلام کردند که آن‌ها حاضر نیستند در تاریخ ۱۸ اکتبر، همانگونه که پیش‌تر تصمیم گرفته شده بود، به سمت لغو تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی پیش بروند.

بورل به شدت تأکید کرد که به درخواست ارسال کنندگان نامه، یک نسخه از آن را به سایر شرکت‌کنندگان در توافق برجام، به عبارتی چین، جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه نیز ارسال نموده است. جوزف بورل بیان داشت که تلاش‌های او برای از سرگیری اجرای کامل توافق ادامه خواهد داشت. انتقادکنندگان به اظهارات بورل اعتراض می‌کنند و می‌گویند که او در حالی درباره اجرای کامل برجام سخن می‌گوید که مفاد این توافق در حال انقضا قرار دارد.

در تیرماه (اواخر ژوئن)، خبرگزاری رویترز با استناد به چهار منبع خبری اعلام کرد که دیپلمات‌های اروپایی به جمهوری اسلامی اطلاع داده‌اند که اتحادیه اروپا قصد حفظ تحریم‌های موشکی علیه جمهوری اسلامی را دارد. لغو این تحریم‌ها یکی از بندهای برجام است که مهلت انجام آن تا ۱۸ اکتبر معین شده است.

خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که منابع آگاه سه دلیل را برای تصمیم تروئیکای اروپایی به حفظ تحریم‌ها مطرح کردند: استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین، احتمال انتقال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، و نگرانی از تخلف ایران از مفاد توافق هسته‌ای که ممکن است منافع تواقف هسته‌ای را به خطر بیندازد.

تحلیل‌گران اظهار می‌کنند که حفظ این تحریم‌ها نمایانگر تلاش غرب برای جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای و ابزارهای حمل آنها است. انتقادکنندگان نیز معتقدند که تصمیم اخیر سه کشور اروپایی برای حفظ تحریم‌ها، اقرار مجدد به اهمیت توافق هسته‌ای برجام است.

در پایان ماه شهریور نیز، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی اعلام کرد که بعد از تاریخ ۱۸ اکتبر، محدودیت‌های تسلیحاتی برجام به طور خودکار برقرار خواهند شد و همچنین تهدید کرد که هر اقدامی از سوی طرف مقابل، با واکنش مناسب و متقابل ایران روبرو خواهد شد.

تحریمهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی همچنان حفظ می شود
تحریمهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی همچنان حفظ می شود
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا