جدیدترین اخبارجهان

پاپ: اوکراین باید شجاعت برافراشتن پرچم سفید را داشته باشد

آیا فرانسیس پیشنهاد تسلیم اوکراین را مطرح کرده؟ اما سخنگوی واتیکان گفت که منظور پاپ آتش بس و مذاکره بوده است

پاپ: اوکراین باید شجاعت برافراشتن پرچم سفید را داشته باشد

پاپ فرانسیس در یک مصاحبه جدید بار دیگر تاکید کرد که اوکراین باید برای پایان دادن به جنگ با روسیه مذاکره کند، اما این بار او از زبانی استفاده کرد با استفاده از بیان مصاحبه کننده خود، پرچم سفید که توجه را به خود جلب کرد و سؤالاتی را در مورد اینکه آیا پاپ پیشنهاد تسلیم شدن اوکراین را می کرد یا نه؟

پاپ: اوکراین باید شجاعت برافراشتن پرچم سفید را داشته باشد
پاپ: اوکراین باید شجاعت برافراشتن پرچم سفید را داشته باشد

شنبه شب، ماتئو برونی، سخنگوی واتیکان بلافاصله تصریح کرد که منظور پاپ از آتش بس، مذاکره است، نه تسلیم؛ وقتی او گفت پرچم سفید که نمادی جهانی برای تسلیم شدن است.

اما سخنان پاپ و سایر سخنان او در این مصاحبه نشان داده است که چگونه واتیکان اغلب مقامات و حامیان اوکراین را که در تلاش برای درک موضع این کشور هستند، گیج کرده است.

در اوایل جنگ، بسیاری از اوکراینی‌ها نسبت به فرانسیس به دلیل امتناع او از نامیدن روسیه و رئیس‌جمهور آن، ولادیمیر وی. پوتین، به‌عنوان متجاوز در درگیری ابراز ناامیدی کردند.

فرانسیس در نهایت با استناد به تجاوزات روسیه و دعا برای قربانیان بیگناه اوکراین، در ابراز حمایت از آنچه که اوکراین شهید نامید، صریح‌تر شد. اما واتیکان همچنین تلاش کرده بود تا از جانبداری در جنگ اجتناب کند، تا حدی برای حفظ این احتمال که می توان از آن برای مذاکره برای یک توافق صلح فراخوانده شد، امیدی که بسیاری از تحلیلگران ژئوپلیتیک آن را توهمی می دانند.

فرانسیس در یک مصاحبه تلویزیونی که در ماه فوریه با کانال تلویزیونی سوئیس RSI ضبط شد، از واژه پرچم سفید استفاده کرد. موضوع مصاحبه رنگ سفید بود. مصاحبه‌کننده‌ای از فرانسیس پرسید که آیا او معتقد است که در اوکراین نیاز به تسلیم شدن، پرچم سفید در این مورد وجود دارد، یا اینکه چنین تسلیم‌سازی تنها به اعمال مردان قدرتمند مشروعیت می‌بخشد.

پاپ: اوکراین باید شجاعت برافراشتن پرچم سفید را داشته باشد
پاپ: اوکراین باید شجاعت برافراشتن پرچم سفید را داشته باشد

بر اساس تصاویری از مصاحبه پاپ ارائه شده توسط پخش عمومی، که قرار است اواخر این ماه پخش شود، فرانسیس در پاسخ گفت که ترس از تشویق متجاوز یک تفسیر است، درست است. اما من معتقدم قوی ترین کسی است که شرایط را ببیند، به مردم فکر کند و شجاعت پرچم سفید را داشته باشد و مذاکره کند.

برونی گفت که پاپ از تصویر پیشنهادی مصاحبه کننده برای نشان دادن توقف خصومت ها، صلحی که با شجاعت مذاکره حاصل شد استفاده می کند. او خاطرنشان کرد که بعداً در این مصاحبه، فرانسیس گفت مذاکره هرگز تسلیم نیست.

اما در همان جمله، فرانسیس مذاکره را شجاعت برای نکشیدن یک کشور به سوی خودکشی می‌خواند.

روز یکشنبه، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در پاسخ به اظهارات پاپ، در پلتفرم رسانه اجتماعی X گفت که پرچم اوکراین زرد و آبی است، نه سفید. او نوشت این پرچمی است که با آن زندگی می‌کنیم، می‌میریم و پیروز می‌شویم. ما هرگز پرچم دیگری را برافراشته نخواهیم کرد.

پاپ اظهارات دیگری را بیان کرده است که مقامات و حامیان اوکراینی را ناآرام کرده است و زمانی گفته بود که یک مأموریت مخفی واتیکان برای برقراری صلح در درگیری وجود دارد. عادت او به دادن مخاطب به متحدان و مقامات دولت پوتین و محکوم کردن صریح تجارت اسلحه زمانی که کی‌یف برای دفاع از خود به سلاح نیاز دارد اعتماد برخی اوکراینی‌ها را به حمایت پاپ از آرمان‌شان تضعیف کرده است.

پاپ: اوکراین باید شجاعت برافراشتن پرچم سفید را داشته باشد
پاپ: اوکراین باید شجاعت برافراشتن پرچم سفید را داشته باشد

فرانسیس در مصاحبه با RSI گفت که امروز با کمک قدرت های بین المللی می توان مذاکره کرد، آنها آنجا هستند، نه؟ این کلمه مذاکره، یک کلمه شجاعانه است. وی افزود وقتی می بینید که شکست خورده اید، اوضاع خوب پیش نمی رود، باید شجاعت مذاکره را داشته باشید.

و تو از خودت خجالت می کشی؟ برای مذاکره ادامه داد و افزود که اگر به جای آن، یکی به همان مسیر ادامه داد، چند مرد و بعد؟ در پایان باز هم بدتر خواهد شد. وی افزود مذاکره به موقع، یافتن کشوری که بتواند به عنوان میانجی عمل کند، بسیار مهم است.

او ادامه داد مثلاً امروز، در جنگ اوکراین، بسیاری هستند که می‌خواهند میانجی باشند، نه؟ مثلا ترکیه قبل از بدتر شدن اوضاع از مذاکره خجالت نکشید.

فرانسیس خود بارها به دنبال این بوده است که واتیکان را به عنوان یک میانجی قرار دهد. او در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است چنین نقشی را بازی کند، پاسخ داد من اینجا هستم، نقطه. من این را گفته ام.

برونی، سخنگوی واتیکان، روز شنبه افزود که امید پاپ همچنان ادامه دارد که بتوان به یک راه حل دیپلماتیک برای صلح عادلانه و پایدار دست یافت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا