جدیدترین اخبارجهان

جنگ غزه با آغاز ماه رمضان به ترس اورشلیم دامن می زند

ترس از گسترش خشونت به ویژه در اورشلیم در طول ماه رمضان وجود دارد، چراکه آتش بس مبهم باقی مانده است

جنگ غزه با آغاز ماه رمضان به ترس اورشلیم دامن می زند

حماس بار دیگر خواستار افزایش بازدید فلسطینیان از مسجد الاقصی شده است. اسرائیل حماس را به تلاش برای آتش زدن منطقه در ماه رمضان متهم کرده که قرار است در چند روز آینده آغاز شود.

جنگ غزه با آغاز ماه رمضان به ترس اورشلیم دامن می زند
جنگ غزه با آغاز ماه رمضان به ترس اورشلیم دامن می زند

سومین زیارتگاه مقدس اسلام، محل عبادت مسلمانان محلی است، اما این مکان همچنین مقدس ترین مکان در یهودیت که به عنوان کوه معبد شناخته می شود اغلب در هنگام شعله ور شدن در مناقشه اسرائیل و فلسطین، نقطه اشتعال است. ماه رمضان قرار است در ۱۰ یا ۱۱ مارس با توجه به رویت ماه جدید آغاز شود.

این هفته صحن‌های الاقصی با زیارت من آرام بود، اما ذهن نمازگزاران فلسطینی درگیر جنگ بود.

امیدها مبنی بر اینکه آتش‌بس ۴۰ روزه تا آغاز ماه رمضان اجرایی شود کمرنگ شده است، اگرچه منابع مصری می‌گویند که میانجی‌ها روز یکشنبه مجدداً با هیئت حماس دیدار خواهند کرد تا برای دستیابی به توافق با اسرائیل تلاش کنند.

اسرائیل روز شنبه گفت که رئیس جاسوسی این رژیم با همتای آمریکایی خود در ادامه تلاش‌ها برای آزادی ده‌ها گروگان دیدار کرده است. پس از آن، دفتر نخست وزیری اسرائیل بیانیه ای منتشر کرد و گفت که حماس به مواضع خود پایبند است، گویی که علاقه ای به یک معامله ندارد.

یک طرح چهارچوبی که در حال بحث است باعث می‌شود برخی از گروگان‌های اسرائیلی توسط حماس در حملات مرگبار ۷ اکتبر ربوده شوند و در ازای اسرای فلسطینی و افزایش کمک‌ها، در بحبوحه هشدارهای سازمان ملل درباره قحطی، آزاد شوند.

جنگ غزه با آغاز ماه رمضان به ترس اورشلیم دامن می زند
جنگ غزه با آغاز ماه رمضان به ترس اورشلیم دامن می زند

در ماه مه ۲۰۲۱، گسترش درگیری در اورشلیم با خشونت در الاقصی آغاز شد. سپس حماس به سمت اورشلیم راکت پرتاب کرد که منجر به جنگی کوتاه در غزه و ناآرامی های گسترده بین یهودیان و اسرائیلی های عرب شد. سال گذشته، زمانی که ماه رمضان با عید فصح یهودیان همپوشانی داشت، گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه یهودیان تندرو قصد داشتند مراسم قربانی یک بز را در کوه معبد انجام دهند.

چگونگی این ماه رمضان بستگی زیادی به رویدادهای غزه و همچنین محدودیت های تحمیل شده توسط اسرائیل دارد. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل، خواستار محدودیت‌های شدید برای دسترسی شهروندان اسرائیلی مسلمان به الاقصی شد و گفت که این امر برای جلوگیری از جشن پیروزی حماس در حالی است که گروگان‌های اسرائیلی در غزه اسیر هستند.

با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اکنون این طرح را رد کرده است. وی گفت که نمازگزاران در هفته اول ماه مبارک رمضان مانند گذشته مجاز به ورود به مسجد خواهند بود و وضعیت امنیتی هر هفته مورد ارزیابی مجدد قرار می گیرد.

هنوز مشخص نیست که چند نفر اجازه دسترسی به سایت را خواهند داشت. در یک کنفرانس مطبوعاتی روز یکشنبه، اسرائیل گفت که به نمازگزاران اجازه ورود به کوه معبد به تعداد سال های گذشته داده خواهد شد. در این بیانیه آمده است این ماه و هر ماه این اجازه را به نماز سالم و صحیح می‌دهد و از مردم می‌خواهد که به شایعات دروغ گوش ندهند.

جنگ غزه با آغاز ماه رمضان به ترس اورشلیم دامن می زند
جنگ غزه با آغاز ماه رمضان به ترس اورشلیم دامن می زند

ایلون لوی، سخنگوی دولت اسرائیل افزود اسرائیل امسال و هر سال به شدت از آزادی مذهب برای همه مذاهب برای همه اماکن در اسرائیل محافظت خواهد کرد. در طول جنگ غزه، اسرائیل تا حد زیادی مانع ورود فلسطینیان از کرانه باختری به اورشلیم شده است. به طور معمول، ده ها هزار نفر از پست های بازرسی ارتش اسرائیل برای شرکت در نماز جمعه در این ماه مقدس عبور می کنند.

سخنگوی دولت اسرائیل تاکید کرد که تصمیمات درستی برای حفظ آزادی عبادت گرفته خواهد شد. او گفت رمضان اغلب موقعیتی است که عناصر افراطی تلاش می‌کنند تا به خشونت دامن بزنند. ما برای جلوگیری از آن تلاش می‌کنیم. ما به تسهیل دسترسی به معبد برای عبادت مانند سال های گذشته ادامه خواهیم داد، روشن می کنیم که این سیاست ما است و البته علیه هر کسی که مصمم به برهم زدن صلح باشد، کار خواهیم کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا