جدیدترین اخبارجهان

کشتی نظامی آمریکا برای ساخت بندر به غزه می رود

ارتش میگوید یک کشتی نظامی آمریکا در حال حرکت به سمت خاورمیانه است و تجهیزاتی را برای ساخت یک اسکله موقت در سواحل غزه حمل میکند

کشتی نظامی آمریکا برای ساخت بندر به غزه می رود

کشتی پشتیبانی، ژنرال فرانک اس بسون، روز شنبه از یک پایگاه نظامی در ایالت ویرجینیا به راه افتاد. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که ایالات متحده بندر شناور را برای کمک به ارسال کمک های دریایی به غزه از طریق دریا خواهد ساخت.

کشتی نظامی آمریکا برای ساخت بندر به غزه می رود
کشتی نظامی آمریکا برای ساخت بندر به غزه می رود

سازمان ملل هشدار داده که قحطی در نوار غزه تقریباً اجتناب ناپذیر است و کودکان از گرسنگی می میرند. ارسال کمک از طریق زمین و هوا دشوار و خطرناک بوده است.

برنامه جهانی غذا مجبور شد تحویل زمینی را پس از تیراندازی و غارت کاروان هایش متوقف کند.

در روز جمعه گزارش هایی مبنی بر کشته شدن پنج نفر در اثر سقوط بسته کمکی وجود داشت که چتر نجات آن به درستی باز نشد.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در شبکه اجتماعی ایکس نوشت کشتی آمریکایی کمتر از ۳۶ ساعت پس از اعلام اعلامیه آقای بایدن حرکت کرد. این بیانیه ادامه داد که اولین تجهیزات را برای ایجاد یک اسکله موقت برای ارسال تجهیزات حیاتی بشردوستانه به غزه حمل می کند.

پنتاگون گفته است که ساخت این اسکله با کمک ۱۰۰۰ سرباز ممکن است ۶۰ روز طول بکشد که هیچ یک از آنها به خشکی نمی‌روند. خیریه ها گفته اند کسانی که در غزه رنج می برند نمی توانند تا این حد صبر کنند.

کشتی نظامی آمریکا برای ساخت بندر به غزه می رود
کشتی نظامی آمریکا برای ساخت بندر به غزه می رود

رسانه‌های قبرسی گزارش دادند که در همین حال، یک کشتی کمک‌رسانی مملو از حدود ۲۰۰ تن مواد غذایی قرار است بعدازظهر یکشنبه از بندری در لارناکا قبرس حرکت کند. این به دنبال اعلامیه اتحادیه اروپا مبنی بر باز شدن یک مسیر دریایی جدید در آخر هفته به منظور امکان ارسال کمک‌ها به طور مستقیم از قبرس نزدیک‌ترین کشور اتحادیه اروپا به غزه است.

کشتی Open Arms متعلق به موسسه خیریه اسپانیایی به همین نام است و غذای موجود در آن توسط سازمان خیریه ایالات متحده World Central Kitchen تهیه شده است. مشخص نیست که چگونه هر کمکی که از طریق دریا ارسال می شود، قبل از ساخت اسکله ایالات متحده، به طور ایمن به ساحل می رسد.

غزه بندر فعالی ندارد و آب های اطراف آن برای کشتی های بزرگ بسیار کم عمق است. با این حال، اسکار کمپس، بنیانگذار Open Arms، به آسوشیتدپرس گفت که در نقطه مقصد که یک راز باقی مانده است تیمی از آشپزخانه مرکزی جهانی در حال ساخت یک اسکله برای دریافت کمک هستند.

اسرائیل از ابتکار اقیانوس استقبال کرد و گفت که پس از انجام بررسی های امنیتی در قبرس بر اساس استانداردهای اسرائیل، کمک ها تحویل خواهد شد.

کشتی نظامی آمریکا برای ساخت بندر به غزه می رود
کشتی نظامی آمریکا برای ساخت بندر به غزه می رود

سازمان ملل هشدار داده است که حداقل ۵۷۶۰۰۰ نفر در سراسر نوار غزه یک چهارم جمعیت با سطوح فاجعه باری از ناامنی غذایی روبرو هستند.

کشورهای غربی اسرائیل را تحت فشار قرار داده اند تا با تسهیل مسیرهای بیشتر و باز کردن گذرگاه های بیشتر، تحویل زمینی را گسترش دهد. کامیون ها از طریق گذرگاه رفح تحت کنترل مصر و گذرگاه کرم شالوم تحت کنترل اسرائیل وارد جنوب غزه شده اند.

اما شمال، که کانون مرحله اول حمله زمینی اسرائیل بود، در ماه‌های اخیر تا حد زیادی از کمک‌رسانی محروم شده است. تخمین زده می شود که حدود ۳۰۰۰۰۰ فلسطینی با غذای کم یا آب تمیز در آنجا زندگی می کنند.

اسرائیل متهم به ممانعت از تلاش‌های کمک‌رسانی شده است و یک کارشناس مستقل سازمان ملل هفته گذشته اسرائیل را به راه‌اندازی یک کمپین قحطی علیه مردم فلسطین در غزه متهم کرد. 

یلا سیترین، مشاور حقوقی در نمایندگی اسرائیل در سازمان ملل، در پاسخ به این سوال که اسرائیل ادعاهایی مبنی بر استفاده از گرسنگی به عنوان ابزار جنگی را کاملاً رد می‌کند، پیش از آنکه در اعتراض از آن خارج شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا