جدیدترین اخبارجهان

بن سلمان بر تشکیل کشور فلسطینی براساس مرزهای ۱۹۶۷ تأکید دارد

جلسه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و جنوب شرق آسیا در پایتخت ریاض برگزار شد

شاهزاده محمد‌ بن سلمان بر تشکیل کشور فلسطینی براساس مرزهای ۱۹۶۷ تأکید دارد

شاهزاده محمد‌ بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در روز جمعه ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر)، در مراسم افتتاحیه نخستین اجلاس مشترک سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن)، بر حمایت عربستان سعودی از تلاش‌های حاکم برای دستیابی به راه‌حل عادلانه در مسئله فلسطین و تأسیس کشور فلسطینی بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ تأکید کرد.

شاهزاده محمد‌ بن سلمان: بر تشکیل کشور فلسطینی براساس مرزهای ۱۹۶۷ تأکید دارد
شاهزاده محمد‌ بن سلمان: بر تشکیل کشور فلسطینی براساس مرزهای ۱۹۶۷ تأکید دارد

ولیعهد عربستان سعودی به نقض حقوق بشر در جنگ بین حماس و اسرائیل اعتراض و اظهار کرد که تشدید خشونت در غزه که مردم بی‌گناه به آن دچار می‌شوند، نابخشودنی است.

شاهزاده محمد‌ بن سلمان اعلام کرد: ما تأکید داریم که باید یک راه‌حل عادلانه برای ایجاد کشور فلسطینی با مرزهای ۱۹۶۷ پیدا کنیم که امنیت و رفاه برای همه را به همراه داشته باشد.

در اجلاس مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و جنوب شرقی آسیا که در ریاض برگزار شد، جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی که رهبری ۱۰ کشور آسه‌آن را در امسال برعهده داشت، خواستار اتخاذ تدابیر مطابق با قوانین بین‌المللی برای پایان دادن به خشونت‌ها در غزه شد.

به منظور توسعه روابط و همکاری‌ها بین بلوک‌های منطقه‌ای، اجلاس مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و آسه‌آن برگزار شد. در سخنرانی افتتاحیه اجلاس، شاهزاده محمد‌ بن سلمان گفت که کشور او به تقویت روابط با کشورهای جنوب شرقی آسیا در همه زمینه‌ها توجه و از آن استقبال می‌کند.

همکاری مشترک بین کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا در سال ۱۹۹۰ آغاز شد. با این حال، اجلاس روز جمعه، اولین گردهمایی مشترک سران آنها بود که با هدف بهبود و بهینه‌سازی همکاری‌ها برگزار شد.شاهزاده‌محمد‌بن‌سلمان

این اجلاس برای کشورهای جنوب شرقی آسیا اهمیت دارد زیرا به آنها کمک می‌کند تا از ظرفیت‌های کشورهای خلیج‌فارس در حوزه امنیت انرژی بهره‌برداری کنند.

این نشست با برنامه‌ریزی برای همکاری‌های مشترک در دوره چهار ساله تا سال ۲۰۲۸ به پایان می‌رسد.

شورای همکاری خلیج فارس شامل کشورهای عربستان سعودی، عمان، قطر، بحرین، کویت و امارات متحده عربی است.

همچنین، کشورهای اندونزی، مالزی، سنگاپور، تایلند، ویتنام، برونئی دارالسلام، کامبوج، لائوس، میانمار و فیلیپین نیز جزء کشورهای آسه‌آن محسوب می‌شوند.

ارزش تجارت بین کشورهای آسه‌آن در حال حاضر بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار است.

عربستان سعودی به عنوان میزبان اجلاس مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و جنوب شرق آسیا به تلاش‌های بیشتری برای حل مسئله فلسطین تأکید کرد.

بن‌ سلمان در شامگاه پنجشنبه در ریاض میزبان نخست‌وزیر بریتانیا، ریشی سوناک بود.

شاهزاده محمد‌ بن سلمان: بر تشکیل کشور فلسطینی براساس مرزهای ۱۹۶۷ تأکید دارد
شاهزاده محمد‌ بن سلمان: بر تشکیل کشور فلسطینی براساس مرزهای ۱۹۶۷ تأکید دارد

در این دیدار، بن سلمان بر ضرورت بازگشت ثبات به منطقه و جلوگیری از افزایش درگیری‌ها تأکید کرد و خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان شد.

او هدف قرار دادن مردم عادی و غیرنظامیان را به عنوان جنایت فجیع و وحشیانه توصیف کرد و هشدار داد که ادامه درگیری‌ها منجر به پیامدهای خطرناکی برای کل منطقه خواهد شد.

در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، شاهزاده محمد‌ بن‌ سلمان در روز پنجشنبه بر اهمیت جلوگیری از گسترش بیشتر درگیری‌ها در غزه تأکید کرد و خواستار آماده‌سازی فضای مناسب برای بازگشت ثبات در این منطقه شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا