ایرانجدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

تحقیق و تفحص پرواز PS752 هیچ شواهدی از سرنگونی «با قصد قبلی» هواپیما به دست نیاورد؛ اما می‌گوید ایران را تبرئه نمی‌کند

تحقیق و تفحص پرواز PS752 هیچ شواهدی از سرنگونی «با قصد قبلی» هواپیما به دست نیاورد؛ اما می‌گوید ایران را تبرئه نمی‌کند

تحقیق و تفحص پرواز PS752 هیچ شواهدی از سرنگونی «با قصد قبلی» هواپیما به دست نیاورد؛ اما می‌گوید ایران را تبرئه نمی‌کند

طبق اطلاعات دریافتی سی‌بی‌سی نیوز هشت ماه تحقیقات جرم‌شناسی کانادا در مورد سرنگونی پرواز PS752 نشان می‌دهد که کانادا شواهدی به دست نیاورده که ثابت کند این فاجعه «با قصد قبلی» بوده است.

خبرگزاری CBC News موفق به مشاهده نسخه‌ای از گزارش غیر محرمانه شرایط و علل سرنگونی هواپیما شده است که مدت‌ها انتظار انتشار آن می‌رفت.

در این گزارش آمده است که «در حالی که تیم تحقیقات جرم‌شناسی هیچ شواهدی مبنی بر اینکه سرنگون سازی پرواز PS752 با قصد قبلی باشد نیافته است؛ و این به‌هیچ‌وجه ایران را از مسئولیتی که در قبال مرگ ۱۷۶ انسان بی‌گناه دارد تبرئه نخواهد کرد.»

این گزارش می‌گوید که تیم تحقیقات جرم‌شناسی نتیجه گرفته است که ایران ازلحاظ ارائه «توضیحات معتبر در مورد چگونگی و چرایی» سرنگونی این هواپیما توسط یک شاخه نظامی کشور «کوتاهی» کرده است.

در این گزارش آمده است که «با توجه به کلیت اطلاعات موجود، تیم تحقیقات جرم‌شناسی نتیجه می‌گیرد که مجموعه‌ای از اقدامات و فروگذاری‌ها توسط مقامات غیرنظامی و نظامی ایران به وضعیت خطرناکی منجر شده است که در آن ریسک‌های از قبل شناسایی‌شده دست‌کم گرفته‌شده و جدی ارزیابی نشده‌اند.»

این گزارش می‌گوید که تیم تحقیقات جرم‌شناسی اطلاعاتی که در اختیار داشته را تحلیل کرده است اما «تنها ایران به شواهد، محل و شاهدان دسترسی کامل دارد.»

«بار مسئولیت بر دوش ایران است که پاسخ‌های قطعی به‌تمامی جنبه‌های این فاجعه ارائه کند.»

 

ترودو: دنیا نمی‌تواند به ایران اجازه بدهد که خود را پشت «کارکنان سپر بلا» پنهان کند

تحقیق و تفحص پرواز PS752 هیچ شواهدی از سرنگونی «با قصد قبلی» هواپیما به دست نیاورد؛ اما می‌گوید ایران را تبرئه نمی‌کند
تحقیق و تفحص پرواز PS752 شواهدی سرنگونی «با قصد قبلی» هواپیما به دست نیاورد

این گزارش راه را برای اتاوا هموار می‌کند که گام بعدی را بردارد و در صورت تصمیم به تحریم، در مورد نوع تحریم‌هایی احتمالی که بر ایران تحمیل می‌کند تصمیم‌گیری کند.

نخست‌وزیر جاستین ترودو در این گزارش پیامی برای خانواده‌های قربانیان نوشت. در این پیام ترودو گفت دولت تمامی گزینه‌های موجود ازجمله دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را پیگیری خواهد کرد.

ترودو در این پیام نوشته است که «این گزارش ثابت می‌کند که روایت مقامات ایران از وقایع غیر صادقانه، گمراه‌کننده و سطحی است و تعمداً عوامل کلیدی را نادیده گرفته است.»

«سرنگون سازی نمی‌تواند به‌راحتی به گردن چند نفر از کارکنان دون‌پایه انداخته شود. مقامات ارشد نظام تصمیماتی را که به این فاجعه منجر شد اتخاذ کردند و دنیا نباید به آنها اجازه بدهد که با مصونیت پشت یک‌مشت از کارکنان دون‌پایه سپر بلا پنهان شوند.»

بیش از ۱۷ ماه پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک دو موشک زمین به هوا پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین را در آسمان تهران ساقط کرد و تمامی ۱۷۶ مسافر آن را ازجمله ۱۳۸ نفر از افراد مرتبط با کانادا را کشت.

مقامات کانادا می‌گویند که الگوی رفتاری ایران از زمان وقوع این فاجعه اتاوا را متقاعد ساخته است که نمی‌توان به روایت ایران از وقایع اعتماد کند؛ به همین دلیل کانادا برای پیگیری حقیقت بر تیم متخصصی در داخل کشور تکیه کرده است.

علاوه بر این گزارش تحقیقات جرم‌شناسی انگشت اتهام را به سمت «مقامات غیرنظامی و نظامی ایرانی» نیز نشانه می‌رود.

در این گزارش آمده است که «مقامات ایرانی غیرنظامی و نظامی {از طریق اقدامات و فروگذاری‌ها} با ایجاد شرایطی که در آن یک متصدی [موشک زمین به هوا] می‌تواند موشک‌هایی را به سمت هواپیماها شلیک کند و با کوتاهی در اتخاذ اقدامات پیشگیرانه کافی برای کاهش این ریسک‌های بالا مستقیماً پرواز PS752 و سایر هواپیماهای مسافربری را در معرض خطر قراردادند.»

 

«فقدان شفافیت ایران عمیقاً مشکل‌ساز است»

 

تحقیق و تفحص پرواز PS752 هیچ شواهدی از سرنگونی «با قصد قبلی» هواپیما به دست نیاورد؛ اما می‌گوید ایران را تبرئه نمی‌کند
تحقیق و تفحص پرواز PS752 هیچ شواهدی سرنگونی با قصد قبلی هواپیما بدست نیاورد

دولت فدرال در اکتبر سال ۲۰۲۰ جف یاورسکی (Jeff Yaworski) مدیر سابق مرکز مطالعات استراتژی و بین‌المللی CSIS را مأمور کرد که تیم تحقیقات جرم‌شناسی را هدایت کند که به وینسنت ریگبی (Vincent Rigby) مشاور اطلاعاتی و امنیتی ملی نخست‌وزیر گزارش می‌دهد.

یاورسکی در کمیته پارلمانی روز ۱۰ ماه جون گفت «فقدان شفافیت ایران عمیقاً مشکل‌ساز است.» «روایت رسمی ایران از وقایع غیر صادقانه، گمراه‌کننده و سطحی است و تعمداً عوامل اصلی را نادیده می‌گیرد. ایران از ارائه پاسخ به پرسش‌های کلیدی خودداری می‌کند.»

یاورسکی گفت به مدت بیش از هشت ماه تیم او «در حال غربالگری حجم عظیمی از داده‌ها، همکاری با متحدان برای از طبقه‌بندی خارج کردن اطلاعات امنیتی در مواقع ممکن و همراه با محافظت از منابع اطلاعاتی» بوده است.

یاورسکی گفت تیم تحقیقات جرم‌شناسی او علاوه بر این به نتایج کار تحقیقاتی و کارآگاهی ارزشمند خانواده‌های قربانیان شامل اطلاعاتی درباره سایر پروازها [همان روز]، سیستم موشک زمین به هوای موردنظر و متصدی آن دسترسی پیداکرده است.

 

جمع‌آوری اطلاعات «با مخاطراتی همراه بود»

 

تحقیق و تفحص پرواز PS752 هیچ شواهدی از سرنگونی «با قصد قبلی» هواپیما به دست نیاورد؛ اما می‌گوید ایران را تبرئه نمی‌کند
تحقیق و تفحص پرواز PS752 شواهدی سرنگونی با قصد قبلی هواپیما به دست نیاورد

انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز PS752 تیم حقیقت‌یاب خود را تشکیل داد و از شبکه روابط خود در سراسر دنیا و در داخل ایران برای به اشتراک‌گذاری سرنخ‌ها با تیم جف یاورسکی استفاده کرد.

یاورسکی گفت در برخی از موارد، خانواده‌ها ممکن است خود را در معرض خطر و آسیب قرار داده باشند.

جف یاورسکی به کمیته پارلمانی گفت «من تصدیق می‌کنم که گردآوری این اطلاعات توسط خانواده‌ها با مخاطراتی همراه بوده است، بخصوص با توجه به اقدامات اتخاذشده توسط ایران» و افزود که مشارکت آنها بسیار ارزشمند بوده است.

خانواده‌های قربانیان می‌گویند که ریاست RCMP به آنها گفته است از آنجا که تنها ایران به شواهد جمع‌آوری‌شده از صحنه سقوط هواپیما دسترسی دارد رسیدگی و تحقیقات این پرونده از خاک کانادا بسیار دشوار و پیچیده است.

به مدت سه روز پس از سرنگونی هواپیما ایران هرگونه مسئولیتی را انکار کرد. تنها پس از آشکار شدن شواهد در سراسر دنیا بود که مقامات ایرانی اعلام کردند که نیروی نظامی آنها «به‌اشتباه» هواپیمای مسافربری را سرنگون کرده است.

ظرف چند روز محل سقوط با بولدوزر پاک‌سازی شد. خانواده‌ها ادعا می‌کنند که حلقه ازدواج قربانیان، کیف پول و چمدان‌ها غارت ‌شده است. مقامات نظام برنامه‌ریزی مراسم تشییع و خاک‌سپاری توسط خانواده‌ها را ممنوع کرد و مراسم خاک‌سپاری توسط دولت ایران برای قربانیان ترتیب داده شد و بنرهایی روی تابوت آنها قرار داد که «شهادت» آنها را تبریک می‌گفت.

مقامات ایرانی شش دانلود و تحلیل اطلاعات روی جعبه سیاه هواپیما را شش ماه طول دادند؛ و به کانادا دسترسی به اطلاعات جعبه سیاه هواپیما داده نشد. در طول سال گذشته خانواده‌های قربانیان در کانادا گزارش دادند که توسط افراد مشکوک مورد تعقیب، تهدید و ارعاب قرارگرفته‌اند.

گزارش نهایی ایران در مورد این فاجعه تأکید می‌کند که هواپیما به‌طور تصادفی در ژانویه سال ۲۰۲۰ پس از «تشخیص نادرست» توسط یکی از واحدهای دفاع هوایی به‌عنوان «هدف متخاصم» سرنگون شده است.

گزارش تهیه‌شده توسط هیئت تحقیقات سوانح هوایی ایران از ادعای دولت ایران مبنی بر اینکه سقوط هواپیما خطای انسانی بوده و حمله نظامی تعمدی منجر به سرنگونی هواپیمای PS752 نشده است حمایت می‌کند. مقامات کانادایی می‌گویند که ایران در اثبات اینکه سرنگونی هواپیمای PS752 خطا بوده ناموفق بوده‌اند و یافته‌های گزارش ایران را «ناقص» می‌دانند.

 

 

جف یاورسکی    سوانح هوایی ایران     جف یاورسکی    سوانح هوایی ایران    جف یاورسکی      سوانح هوایی ایران    جف یاورسکی    سوانح هوایی ایران

آخرین اخبار پرواز PS752      آخرین اخبار پرواز PS752        آخرین اخبار پرواز PS752          آخرین اخبار پرواز PS752          آخرین اخبار پرواز PS752        آخرین اخبار پرواز PS752

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا