جدیدترین اخبارجهان

صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی، به نمایندگی جایزه ساخاروف را دریافت کرد

مادر، پدر و برادر مهسا امینی ممنوع‌الخروج شده‌اند و صالح نیکبخت، وکیل خانواده امینی پیام آنان را قرائت کرد

صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی، به نمایندگی جایزه ساخاروف را دریافت کرد

پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه در روز سه‌شنبه ۱۲ دسامبر مراسم اهدای جایزه ساخاروف به مهسا امینی را برگزار کرد. در این مراسم به دلیل غیاب خانواده مهسا امینی، وکیل این خانواده نقش آنها را ایفا و جایزه را دریافت کرد.

صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی، به نمایندگی جایزه ساخاروف را دریافت کرد
صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی، به نمایندگی جایزه ساخاروف را دریافت کرد

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی که با موفقیت توانست از ایران خارج شود در همراهی با افسون نجفی، خواهر دیگری از قربانیان اعتراضات گسترده مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی و مرسده شاهین‌کار، در مراسم اهدای جایزه ساخاروف در پارلمان اروپا شرکت کردند. این دونفر نیز جزء آسیب‌دیدگان چشمی حوادث خیزش سراسری در ایران هستند.

جمهوری اسلامی اجازه خروج از کشور را به مادر، پدر و برادر مهسا امینی نداد. امجد امینی، پدر مهسا امینی به‌طور پیش‌فرض اعلام کرده بود که در هنگام سفر به منظور دریافت جایزه حقوق بشر ساخاروف اتحادیه اروپا، ایشان و خانواده‌اش با ممنوعیت از خروج مواجه شده و گذرنامه‌هایشان توقیف شده است.

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی در یک مراسم با حضور روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، اعضای آن و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد که از سوی تمامی زنان ایران قدردانی می‌کند که جایزه ساخاروف به مهسا امینی اهدا شده است.

مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی در یادداشتی که صالح نیکبخت آن را قرائت کرد، گفت که بر خلاف تمام موازین قانونی و انسانی، فرصت حضور در مراسم از آنان دریغ شد. 

در یادداشت مادر مهسا امینی، مهسا با ژاندارک فرانسوی مقایسه شده و آمده است که ژینا تجلی زندگی است، هم او که نامش رمز رهایی شد و رویای آزادی را از زادگاهش به همه جای ایران و جهان گستراند. مژگان افتخاری در یادداشت خود افزود مظلومانه جانش را ستاندند و در خیال خود پنداشتند که با ستاندن جان از کالبد از شدن و بودن بازخواهد ایستاد.

صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی، به نمایندگی جایزه ساخاروف را دریافت کرد
صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی، به نمایندگی جایزه ساخاروف را دریافت کرد

در اواخر مهر ماه (اکتبر)، پارلمان اروپا مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران را به‌عنوان یکی از نامزدهای نهایی برای جایزه ساخاروف آزادی اندیشه معرفی کرد. این جایزه، ممتازترین جایزه حقوق بشری اتحادیه اروپا است و به نام آندری ساخاروف از مخالفان شوروی نامگذاری شده است.

این جایزه در سال ۱۹۸۸ به منظور قدردانی از افراد یا گروه‌هایی که از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی دفاع می‌کنند، ایجاد شد.

در اواخر مهرماه پارلمان اروپا اعلام کرد که ممتازترین جایزه حقوق بشری اتحادیه اروپا یعنی جایزه ساخاروف به مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران اختصاص یافته است.

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ هنگامی که در بازداشت گشت ارشاد در تهران بود، به قتل رسید. 

مرگ مهسا امینی به عنوان لحظه‌ای کلیدی، خیزش گسترده‌ای از مردم ایران در اعتراض به نظام جمهوری اسلامی را به وجود آورد. این حادثه منجر به تشکیل تجمعات اعتراضی گسترده و سراسری در شهرهای مختلف ایران شد. اعتراضات از حوزه داخلی به خارج از مرزهای کشور نیز گسترش یافت و به شهرهای عظیم اروپایی و آمریکایی که میزبان جمعیت زیادی از ایرانیان مهاجر هستند، رسید. این واکنش‌ها نشان از نفرت و نارضایت گسترده مردم در برابر نظام حاکم بر ایران بود و به عنوان نمادی از اعتراض و خواست مردم برای تغییرات اساسی در سیاست‌ها و نظام کشور مطرح شد.

مقامات امنیتی در جمهوری اسلامی تجمعات اعتراضی مردم را در شهرهای مختلف به شدت سرکوب کرده و این تدابیر باعث کشته شدن صدها نفر، از جمله کودکان گردید. همچنین، ده‌ها نفر از افراد بازداشت‌شده را با اتهامات متنوع، به اعدام محکوم کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که جمهوری اسلامی با ممانعت از حضور خانواده مهسا امینی در مراسم اهدای جایزه، نسبت به این اقدام تدابیر، انتقاد و خشم قانونگذاران اتحادیه اروپا را به همراه داشته است.

صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی، به نمایندگی جایزه ساخاروف را دریافت کرد
صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی، به نمایندگی جایزه ساخاروف را دریافت کرد

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، گفت که این نمونه‌ای دیگر از رفتار هر روزه با مردم ایران است. متسولا گفت بگذارید بگویم که شجاعت و مقاومت زنان ایران در مبارزه برای عدالت، آزادی و حقوق بشر متوقف نخواهد شد. صدای آنان خفه نخواهد شد. او افزود با آنکه خانواده مهسا امینی در مراسم نیستند اما حضورشان احساس می‌شود.

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی که به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام در ایران به یک سال حبس محکوم شده است، اعلام کرده است که از بازداشت در بدو ورود به ایران نگران است.

افسون نجفی و مرسده شاهین‌کار، دو فعال مخالف جمهوری اسلامی که در حال حاضر در خارج از کشور اقامت دارند، به عنوان نمایندگان جنبش زن، زندگی، آزادی جایزه را دریافت کردند.

در طول تجمعات اعتراضی گسترده در ایران، خواهر افسون نجفی جان خود را از دست داد و همچنین مرسده شاهین‌کار نیز در نتیجه شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، یکی از چشمان خود را از دست داد.

شاهین‌کار در نشست خبری گفت از سوی تمامی زنان اینجا ایستاده‌ایم و از رژیم حاکم بر ایران به ستوه آمده‌ایم. جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران نیست. ما شرکت‌کنندگان در تظاهرات صدای مردم ایرانیم. 

پس از سرکوب خشونت‌آمیز تجمع‌های اعتراضی در ایران توسط جمهوری اسلامی، اتحادیه اروپا تصمیم به اعمال تحریم‌ها علیه شماری از مقامات جمهوری اسلامی گرفت.

افسون نجفی در اظهارات خود به ادامه شکنجه و فشارهای اجتماعی توسط مقامات جمهوری اسلامی اشاره کرد. او بیان کرد که بسیاری از ایرانیان همچنان به دست این مقامات شکنجه می‌شوند و در معرض فشار و سختی‌های زندگی قرار دارند.

او از جامعه بین‌الملل خواست تا مقام‌های جمهوری اسلامی را بابت رفتار خشونت‌آمیز با مردم، منزوی کنند. نجفی گفت وقت آن رسیده است که سیاستمداران حمایت از جمهوری اسلامی را متوقف کنند و با آنان دست ندهند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا