جدیدترین اخبارجهان

مهسا امینی برنده جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا

شجاعت و قدرت زنان ایرانی: مهسا امینی برنده جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا در حالی که در بازداشت پلیس جان باخت

مهسا امینی برنده جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا

مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی که سال گذشته در بازداشت پلیس امنیت اخلاق جمهوری اسلامی جان باخت و باعث اعتراضات جهانی علیه حکومت دینی محافظه‌کار اسلامی در این کشور شد، پنج شنبه، جایزه برتر حقوق بشر اتحادیه اروپا را دریافت کرد.

مهسا امینی برنده جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا
مهسا امینی برنده جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا

جایزه اتحادیه اروپا به نام آندری ساخاروف، مخالف شوروی، در سال ۱۹۸۸ برای قدردانی از افراد یا گروه‌هایی که از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی دفاع می‌کنند، ایجاد شد.ساخاروف، برنده جایزه صلح نوبل، در سال ۱۹۸۹ درگذشت.

دیگر فینالیست‌های امسال شامل ویلما نونیز د اسکورسیا و اسقف کاتولیک رومی رولاندو آلوارز دو شخصیت نمادین در مبارزه برای دفاع از حقوق بشر در نیکاراگوئه و سه زن از لهستان، السالوادور و ایالات متحده بودند که در مبارزه برای سقط جنین رایگان، ایمن و قانونی.

در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲، مهسا امینی پس از بازداشت به اتهام نقض قانون حجاب اجباری در ایران درگذشت. روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، اعلام کرد که آن روز به عنوان یک روزی بدنام در تاریخ ثبت خواهد شد و افزود که قتل وحشیانه او نقطه عطفی در این موضوع است.

در هنگام اعلام اهدای جایزه به مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران، او اظهار داشت: این جنبشی که تحت رهبری زنان قرار دارد، یک جنبش تاریخی است که راهی تازه را به مقصد خود طی می‌کند.

متسولا بیان کرد: جهان به شعار زن، زندگی، آزادی گوش کرده است. این سه کلمه به عنوان یک شعار برای همه کسانی که در ایران برای برابری، عزت و آزادی ایستاده‌اند، تبدیل شده است.

زنان نقش اصلی را در اعتراضات برعهده داشته‌اند و بسیاری از آنان به صورت علنی حجاب اجباری اسلامی را که به عنوان حجاب شناخته می‌شود، رد می‌کنند.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را به عنوان اعتراض به نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی، علیه مقامات و سازمان‌های ایرانی اعم از وزرا، افسران نظامی و پلیس اخلاق، اعمال کرده‌اند.

متسولا تصریح کرد: ما در کنار افرادی هستیم که حتی در مواجهه با زندان، برای حفظ زنان، زندگی و آزادی تلاش می‌کنند. انتخاب آنها به عنوان برندگان جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه در سال ۲۰۲۳، ما را به یاد مبارزات آنها می‌اندازد و به احترام تمامی افرادی که بهای نهایی آزادی را پرداخت کرده‌اند، ادامه می‌دهد.

مرگ مهسا امینی باعث ایجاد اعتراضاتی شد که به سرعت در سراسر کشور گسترش یافت و به فراخوان‌هایی برای سرنگونی حکومت دینی اسلامی در ایران که چهار دهه طول کشیده، تبدیل شد.

اعتراضات تا حد زیادی در اوایل سال جاری کاهش یافت، اما هنوز نشانه‌های گسترده‌ای از نارضایتی وجود دارد. در طول چند ماه، زنانی دیده می‌شدند که به طور آشکار قانون حجاب اجباری را در تهران و سایر شهرها به چالش می‌کشیدند، که این موضوع در تابستان به تجدید سرکوب منجر شد.

مراسم اهدای جوایز در ۱۳ دسامبر برگزار می شود.

جایزه سال گذشته به مردم و نمایندگان اوکراین به خاطر مقاومت‌شان در برابر تهاجم و تجاوز روسیه در طول جنگ جاری اهدا شد.

مهسا امینی برنده جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا
مهسا امینی برنده جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا