ایرانجدیدترین اخبار

تحولات ایران در یک سال پس از قتل مهسا امینی

غم و اندوه ناشی از فاجعه قتل مهسا امینی در ایران، تبدیل به یک جریان گسترده و متنوع از اعتراضات شد

تحولات ایران در سال گذشته پس از وقوع حادثه قتل مهسا امینی

از تظاهرات گرفته تا نفوذ به شبکه تلویزیون دولتی و اعتراض‌های دانش‌آموزانی که به نهادهای حاکمیتی اعتراض می‌کنند، همه این اقدامات نشان از اعتراضات عمیق مردم ایران داشتند، این جنبش اعتراضی در کشور ریشه‌دار شد و مقامات را به شدت وحشت‌زده کرد.

تحولات ایران در سال گذشته پس از وقوع حادثه قتل مهسا امینی
تحولات ایران در سال گذشته پس از وقوع حادثه قتل مهسا امینی

۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲ دستگیری مهسا امینی توسط پلیس امینیت اخلاق 

مهسا امینی را مقابل چشمان برادرش سوار ون کردند و مانع برادرش شدند؛ بر اساس گزارش‌ شاهدان عینی، ماموران گشت ارشاد در حین بازداشت ضربه شدیدی به سر او وارد کردند. مقامات همیشه این روایت از وقایع را تکذیب کرده‌اند و تاکید می کنند که هیچ تماس فیزیکی بین او و پلیس وجود نداشته است.

۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ جاودانه شدن مهسا امینی

پدر و مادر مهسا امینی در راهروهای بیمارستان کسری تهران، سه روز پس از دستگیری دخترشان توسط پلیس امنیت اخلاق، تازه از مرگ دخترشان باخبر شدند؛ این عکس جامعه ایران را تکان داد.

تحولات ایران در سال گذشته پس از وقوع حادثه قتل مهسا امینی
تحولات ایران در سال گذشته پس از وقوع حادثه قتل مهسا امینی

این تصویر توسط خبرنگار روزنامه شرق، نیلوفر حامدی، گرفته شده بود، نیلوفر حامدی در تاریخ ۲۲ سپتامبر توسط مقامات حکومت بازداشت شد و همچنان در زندان به سر می‌برد.

۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲ زنان ایرانی روسری های خود را می سوزانند

در روزهای پس از قتل مهسا امینی، زنان ایرانی به صورت گسترده به خیابانها آمدند و رهبری اعتراضات را بر عهده داشتند، شعارهایی مانند «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» بیش از پیش رایج شد.

درگیری‌ها با نیروهای امنیتی در ده‌ها شهر ایران رخ داد، که منجر به کشته و زخمی و دستگیری افراد بسیاری شد، ویدئوهایی که توسط معترضان در فضای مجازی منتشر شدند، باعث انتشار خشم مردم ایران به سراسر جهان شد.

۲ اکتبر ۲۰۲۲ این اعتراضات به دانشگاه ها کشیده شد

جریان اعتراضات در دانشگاه‌های ایران آغاز شد، در دانشگاه صنعتی شریف تهران، تقریباً ۲۰۰ دانشجو شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند، نیروهای امنیتی شروع به سرکوب خشونت‌آمیز کردند و کلاس‌ها تعطیل شدند.

تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌های دیگر ایران، از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران و همچنین در شهرهای اصفهان، مشهد و بابل ادامه یافت، این اعتراضات شکل‌های متعددی به خود گرفت، در دانشکده هنر دانشگاه آزاد تهران، دانشجویان با دست‌های پوشیده از رنگ قرمز تجمع کردند و حیاط دانشگاه را با رنگ قرمز پوشاندند تا نماد سرکوب باشد، در غذاخوری‌های چندین دانشگاه، دختران و پسران در کنار هم نشسته بودند تا جدایی جنسیتی سخت‌گیرانه را که معمولاً در زمان صرف غذا مشاهده می‌شود، به چالش بکشند.

۳ اکتبر ۲۰۲۲ دانش آموزان دبیرستانی به اعتراضات می پیوندند

با آغاز سال تحصیلی جدید، نوبت به نسل جوان است که احساس نارضایتی خود را نشان دهند، تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نمایانگر دختران دبیرستانی هستند که روسری خود را برمی‌دارند و نمادهایی مانند تصاویر خمینی و خامنه‌ای را پاره می‌کنند یا آن‌ها را زیر پا می‌گذارند.

تحولات ایران در سال گذشته پس از وقوع حادثه قتل مهسا امینی
تحولات ایران در سال گذشته پس از وقوع حادثه قتل مهسا امینی

در تصاویر دیگر، دانش آموزان انگشت وسط خود را به نمادهای جمهوری اسلامی که روی دیوارهای کلاس‌ نصب شده بودند نشان دادند.

۸ اکتبر ۲۰۲۲ تلویزیون دولتی رژیم هک شد

در یک برنامه خبری تلویزیونی در شب ۱۷ مهرماه، هکرها توانستند چهره برخی از قربانیان سرکوب را در کنار تصویر مهسا امینی نمایش دهند، اعلام می‌شود که نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل زاده، دو نوجوان ۱۶ ساله، در حاشیه اعتراضات اواخر سپتامبر توسط مقامات ایرانی کشته شده‌اند.

این قتل‌ها، نقطه عطفی بود که خشم معترضان را افزایش داد، همچنین، هکرها تصویری از علی خامنه‌ای را در میان شعله‌های آتش پخش کردند و متنی را بتصویر کشیدند: خون جوانان ما میچکد از چنگ تو…

۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ هزاران نفر به سمت زادگاه مهسا امینی راهپیمایی کردند

چهل روز پس از قتل مهسا امینی، هزاران نفر به سمت قبرستان زادگاهش در سقز راهپیمایی کردند، اینترنت مسدود و دسترسی به سقز به شدت کنترل شد، در آن روز گزارش‌های بیشتری از تیراندازی و دستگیری‌ها منتشر گردید.

۹ نوامبر ۲۰۲۲ بازیگران زن ایرانی عکس های بدون حجاب اجباری خود را منتشر کردند

ترانه علیدوستی و چند تن دیگر با انتشار عکس هایی از خود بدون حجاب اجباری حمایت خود را از جنبش زن، زندگی، آزادی اعلام کردند؛ ترانه علیدوستی در ۲۶ آذر به دلیل حمایت خود از اعتراضات و همچنین محکوم کردن اعدام محسن شکاری دستگیر شد، پس از آزادی از زندان سه هفته بعد، این بازیگر همچنان بدون حجاب اجباری به کار خود ادامه داد و به بسیاری از زنان ایرانی که به دلیل اعتراضات دستگیر شده بودند، پیوست.

۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ فوتبالیست های ایرانی پخش سرود ملی در جام جهانی را تحریم کردند

بسیاری از ورزشکاران ایرانی نیز در کنار معترضان قرار گرفتند، الناز رکابی کوهنورد و سارا سادات خادم‌الشریعه، شطرنج باز، در مسابقات خارج از کشور از پوشیدن روسری خودداری کردند و تیم فوتبال مردان در اولین بازی خود در جام جهانی در قطر، سرود ملی را در مقابل میلیون ها بیننده تلویزیونی اجرا نکردند اما پس از تحت فشار قرار گرفتن از سوی رژیم، فوتبالیست ها در مسابقات بعدی این سرود را خواندند.تحولات ایران

ژانویه ۲۰۲۳ صدها معترض کور شدند

غزل رنجکش، ۲۱ ساله، می گوید که در ۱۵ نوامبر در حالی که همراه مادرش در بندرعباس بوده، پس از تیراندازی توسط یک افسر نیروی انتظامی بنام خندان چشم خود را از دست داد، او یکی از اولین کسانی بود که در اینستاگرام در مورد مجروحیت خود به طور علنی صحبت کرد.

غزل رنجکش با انتشار پستی در شبکه اجتماعی با لبخندی بر لب مهاجم خود را مورد خطاب قرار داد و گفت وقتی از فاصله دو متری به من شلیک کردی و لبخند زدی، فکر می کردی زنده بمانم و به تو لبخند بزنم؟

طبق گزارشها، بیش از ۵۰۰ مورد صدمات جدی چشمی تنها در سه بیمارستان تهران از زمان شروع اعتراضات به ثبت رسیده است.

۸ مارس ۲۰۲۳ رقص و کراپ تاپ به عنوان چالشی برای رژیم

به مناسبت روز جهانی زن، یک گروه از دختران جوان در مقابل ساختمانهای منطقه اکباتان تهران به فیلم‌برداری از خود در حال رقصیدن پرداختند، آن‌ها با لباس‌های کراپ تاپ به عنوان لباس رقص، به اجرای “Calm Down”، یک آهنگ هیجان‌انگیز Afrobeat از خواننده نیجریه‌ای Rema پرداختند.

نیروهای امنیتی این افراد را تحت تعقیب قرار دادند و در نهایت آنها را دستگیر کردند. بعد از گذراندن دو روز در بازداشت، در تاریخ ۱۴ مارس ویدئویی منتشر شد که نمایانگر این است که این پنج نفر به زور با حجاب اجباری پوشیده شده‌اند و به نوبت ابراز پشیمانی می‌کنند.تحولات ایران

همچنین، ویدئویی که آنها منتشر کردند و به سرعت در تیک تاک منتشر شد، الهام بخش دیگری برای زنان و دختران ایرانی شد. در اصفهان و شیراز نیز زنان و دختران ویدئوهای رقص خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

آوریل ۲۰۲۳ زنان بیشتری بدون حجاب اجباری دیده می شوند

در تهران، شیراز و دیگر شهرهای بزرگ ایران، بسیار کم دیده می‌شود که زنان با حجاب اجباری در مکان‌های عمومی حضور داشته باشند. با این وجود، رژیم اقدام به تشدید سیاست‌های خود نموده و در اواسط آوریل، قوانین جدیدی را در برابر زنان معترض اجرا کرده است.

این اقدامات شامل بسته شدن کسب و کارها، توقیف وسایل نقلیه و اعمال جریمه برای عدم اجرای الزامات حجاب اجباری می‌شود.

۱ سپتامبر ۲۰۲۳ اعتراضات در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

با کاهش تظاهرات در بسیاری از نقاط ایران، تجمعات در منطقه سیستان و بلوچستان تا سپتامبر ۲۰۲۳ بدون وقفه ادامه یافت، هر جمعه بعد از نماز، مردان زاهدان علیه حکومت تظاهرات کردند.

به گفته عفو بین‌الملل،در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲، که «جمعه خونین» نامیده شد، نیروهای امنیتی حکومت حداقل ۱۰۰ نفر از جمله کودکان را کشتند.

از آن زمان، اقلیت بلوچ همچنان بهای سنگینی پرداخته، از جمله احکام اعدام بر اساس آنچه عفو بین‌الملل آن را اعترافات «آلوده به شکنجه» و محاکمه‌های «به‌شدت ناعادلانه» خوانده است. تحولات ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا