جدیدترین اخبارجهان

انگلیس، فرانسه و آلمان از لغو تحریم‌های رژیم ایران بر اساس توافق هسته‌ای خودداری می کنند

دولت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان تحریم‌های رژیم ایران را مطابق با جدول زمانی تعیین‌شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ لغو نخواهند کرد

انگلیس، فرانسه و آلمان از لغو تحریم‌های رژیم ایران بر اساس توافق هسته‌ای خودداری می کنند

در اقدامی، دولت‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که این اقدام ممکن است خشم تهران را بیشتر افزایش دهد و پایداری توافق فعلی را به خطر بیاندازد.

انگلیس، فرانسه و آلمان از لغو تحریم های رژیم ایران بر اساس توافق هسته ای خودداری می کنند
انگلیس، فرانسه و آلمان از لغو تحریم های رژیم ایران بر اساس توافق هسته ای خودداری می کنند

بر اساس مفاد قرارداد اولیه، برخی از تحریم‌های سازمان ملل قرار بود در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ به عنوان بخشی از «بندهای غروب آفتاب» که به رژیم ایران اجازه می‌دهد موشک‌های بالستیک، از جمله موشک‌ها و پهپادها با برد ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) وارد و صادر کند، لغو شود.

در نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، سه امضاکننده اروپایی این توافق، انگلیس، فرانسه و آلمان که به نام E3 شناخته می‌شوند، روز پنجشنبه اعلام کردند که جمهوری اسلامی به لحاظ میزان ذخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده و همچنین اجازه دادن به این توافق، مفاد اصلی آن را نقض کرده است.

E3 اعلام کردند که رژیم ایران از نظر دسترسی بازرسان سازمان ملل به برنامه هسته‌ای خود و همچنین تحریم‌های مربوط به برنامه موشک‌های بالستیک، مفاد اصلی توافق را نقض کرده است.

E3 همچنین بیان کرد که امتناع آنها از لغو تحریم‌ها، به تایید بند اولیه غروب آفتاب توافق هسته‌ای منجر نمی‌شود، زیرا توافق دارای مکانیسم‌هایی برای حل اختلافات در مورد نقض توافق است.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ اختلافی در مورد عدم پایبندی جمهوری اسلامی به این قانون را ثبت نموده، اما تهران هیچ پاسخی ارائه نداده، به طوری که به دلیل عدم تطابق رژیم ایران با این مقررات، مهلت ۳۰ روزه توافق به اتمام رسیده است.

جوزپ بورل اظهار کرد که نامه را دریافت کرده و افزود: وزرای خارجه اعلام می‌کنند که رژیم ایران از سال ۲۰۱۹ به این توافق پایبند نیست و اعتقاد دارند که این مسئله تاکنون از طریق مکانیسم حل اختلاف برجام به‌طور کامل حل نشده است.

انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند در روز اجرای مراحل لغو تحریم‌های بیشتر در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ گام‌های مرتبط با این اقدام را برندارند.

بریتانیا اعلام کرده است که این کشور و همچنین شرکایش به تعهد در جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای پایبندند، اما میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران به میزانی بیشتر از حدود غیرنظامی می باشد.

تحریم‌های سازمان ملل که قرار بود در ۱۸ اکتبر برداشته شوند، علیه افراد و نهادهای درگیر در برنامه‌های موشکی، هسته‌ای و سایر تسلیحات جمهوری اسلامی بود.

انگلیس، فرانسه و آلمان از لغو تحریم‌های رژیم ایران بر اساس توافق هسته‌ای خودداری می کنند
انگلیس، فرانسه و آلمان از لغو تحریم‌های رژیم ایران بر اساس توافق هسته‌ای خودداری می کنند

این مقررات حالا به قوانین داخلی کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان اضافه می‌شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که جمهوری اسلامی به نقض تعهدات خود به توافق هسته‌ای برجام و پیشبرد برنامه هسته‌ای خود، به گونه‌ای که به تعهدات غیرنظامی معتبری پاسخ نمی‌دهد، ادامه می‌دهد.

او افزود که در همکاری با شرکای فرانسوی و آلمانی، اقداماتی مشروع و تطابقی را در پاسخ به اقدامات رژیم ایران انجام داده‌اند. انگلیس، فرانسه و آلمان به راه‌حل‌های دیپلماتیک پایبند هستند، اما اکنون وظیفه جمهوری اسلامی است که اقدامات مشخصی را برای کاهش تنش انجام دهد. ما تصمیم داریم از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.

انگلیس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده جمهوری اسلامی ۱۸ برابر محدودیت های تعیین شده در برجام است، صدها سانتریفیوژ پیشرفته ساخته و مستقر کرده است. جمهوری اسلامی اقدام خود را به عنوان پاسخی مشروع پس از خروج دونالد ترامپ از برجام توجیه کرده است.

در نشست هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوایل روز پنجشنبه، ۶۳ کشور بیانیه‌ای را امضا کردند که جمهوری اسلامی را به نقض تعهدات خود مبنی بر عدم اعلام کشف ذرات اورانیوم در سایت‌های نامشخص در مقابل بازرسان هسته‌ای سازمان ملل متهم کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا