جدیدترین اخبارجهان

بیانیه اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام آژانس بر علیه رژیم ایران

آلمان، فرانسه و بریتانیا بیانیه مشترکی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات هسته‌ای رژیم ایران در چارچوب برجام ارائه کردند

بیانیه اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام آژانس بر علیه رژیم ایران

از سوی فرانسه، بریتانیا و آلمان، تقدیر و سپاس خود را نسبت به آقای گروسی به عنوان مدیرکل و نیز به معاون مدیر کل اروپا برای توضیحات فنی، ابراز می‌نماییم؛ این سه کشور از آژانس برای انجام حرفه‌ای و بی‌طرفانه بازرسی و گزارش‌دهی دقیق در مورد برنامه هسته‌ای رژیم ایران تقدیر و تشکر کردند.

بیانیه اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام آژانس بر علیه رژیم ایران
بیانیه اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام آژانس بر علیه رژیم ایران

از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خاطر اطلاع‌رسانی و حفظ اطلاعیه هیئت مدیره در مورد تمام فعالیت‌ها و تغییراتی که نیاز به توضیحات از سوی رژیم ایران دارند، سپاسگزاری می‌کنیم.بیانیه اتحادیه اروپا

با تأسف، باید تاکید کنیم که رژیم ایران همچنان در نقض آشکار تعهدات و اهداف اعلام شده در توافق برجام قرار دارد.

این رژیم ادامه دادن به تشدید برنامه هسته‌ای خود به گونه‌ای که به طور آشکار از حدود معقولی که می‌توان به عنوان توجیه غیرنظامی مطرح کرد، به بالاترین سطح نگران‌کننده ادامه داده و هیچ نشانه‌ای از اراده برای اجرای تعهدات شفاف‌سازی آن در بیانیه مشترکی که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مارس گذشته انجام داده، نشان نداده است.

گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که رژیم ایران به تجمیع واحدهای غنی‌شده‌ اورانیوم به طرز بسیاری فراتر از محدودیت‌های توافق برجام درصدهای ۵، ۲۰، و حتی بیش از انگیزه که درصد ۶۰ باشد، ادامه داده است.

این نشان می‌دهد که وزن موجودی اورانیوم غنی‌شده در اختیار رژیم ایران در حال حاضر بیش از ۱۸ برابر حداکثر مقدار مجاز مطابق با توافق برجام قرار دارد. به علاوه، در این مرحله، رژیم ایران تقریباً سه برابر مقدار قابل توجهی از اورانیوم با غنای بالا در اختیار دارد، که آژانس نمی‌تواند امکان ساخت یک سلاح هسته‌ای را توضیح دهد.بیانیه اتحادیه اروپا

رژیم ایران به اجرای عملیات غنی‌سازی اورانیوم در محل سایت فردو ادامه می‌دهد که به تخلف از تعهدات توافق برجامی خود تلقی می‌شود. ما به یاد می‌آوریم که در ژانویه ۲۰۲۳ در محل سایت فردو، آژانس تغییرات نامعلومی در تنظیمات سانتریفیوژ و همچنین شناسایی ذرات اورانیوم غنی‌شده به درصد ۸۳.۷ را گزارش داد، که نشانگر گام‌های بی‌سابقه و بسیار جدی در فرآیند غنی‌سازی در این مرتبه بود.

توافق برجام تعداد سانتریفیوژ IR-1 که در نطنز نصب شده را به ۵۰۶۰ واحد محدود می‌کند، اما رژیم ایران به طور آشکار مقررات برجام را درخصوص تعداد، نوع، مکان نصب سانتریفیوژ‌ها و همچنین ساخت آن‌ها نادیده گرفته است.

در گزارش اخیر، رژیم ایران یک دستگاه اضافی از سانتریفیوژ‌های پیشرفته را در تاسیسات کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز نصب نموده است. این اقدام نشان می‌دهد که رژیم ایران توانایی افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده را دارا می‌باشد و حتی از تعهدات توافق برجام خود دوری کرده است.بیانیه اتحادیه اروپا

همزمان با این اقدام، رژیم ایران به فرآیند نصب آبشارهای سانتریفیوژ پیشرفته دیگر، از جمله هشت واحد دیگر، در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو ادامه داده است. رژیم ایران بیش از دو سال و نیم است که اجازه انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مؤثر بر مباحث برجام را در خصوص تولید و موجودی سانتریفیوژ‌ها و اجزای کلیدی، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را نداده است.

ما تاکید می‌کنیم که به دلیل عدم شفافیت مداوم رژیم ایران، آژانس در حال ایجاد یک خط پایه جدید برای بازسازی و تداوم دانش خود با چالش‌های عمده‌ای مواجه خواهد شد.

این چالش‌ها به علت جدیت فعالیت‌هایی که به عنوان گام‌های کلیدی برای توسعه سلاح هسته‌ای در نظر گرفته می‌شوند، بسیار مهم هستند. همچنین، ما به کار قابل توجهی که پیش‌تر در زمینه فلز اورانیوم گزارش شده بود و دستاوردهای حیاتی مرتبط با دانش غیرقابل بازگشت در این زمینه را به یاد می‌آوریم.بیانیه اتحادیه اروپا

ما همچنان از رژیم ایران خواستاریم که هیچ اقدامی را در زمینه تولید فلز اورانیوم که باعث کاهش ارزش عدم اشاعه توافق برجام می‌شود، آغاز ننماید. انجام دادن بی‌درنگ و به‌صورت کامل بر عهده رژیم ایران است تا بیانیه مشترک را اجرا کند.

حذف تجهیزات نظارتی و نقض نظارتی باعث اختلال در توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارائه تضمین‌هایی در مورد صلح‌آمیزی برنامه هسته‌ای رژیم ایران شده است.

ما از رژیم ایران می‌خواهیم که تمام تجهیزات مورد نیاز را در همه مکان‌هایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن نیاز دارد، مجدداً نصب کند و دسترسی به تمام داده‌های ضبط‌شده توسط دوربین‌ها، از جمله از فوریه ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲، را به موجب درخواست آژانس فراهم آورد.بیانیه اتحادیه اروپا

علاوه بر این، ما نگران نگرش بازدارنده رژیم ایران نسبت به بازرسی‌ها هستیم.

عدم تعیین بازرسان با تجربه و عدم صدور روادید برای مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان دهنده عدم تمایل تهران به همکاری کامل با آژانس و عدم توانایی در ارائه شفافیت لازم برای بازیابی اعتماد بین رژیم ایران و جامعه بین‌المللی در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای رژیم است.

ما یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که بر اساس توافقنامه جامع پادمان، رژیم ایران به لحاظ قانونی ملزم به اجرای کد اصلاح شده ۳.۱ می‌باشد و مجاز به تغییر برنامه خود یا یکجانبه خروج از آن نمی‌باشد.بیانیه اتحادیه اروپا

رژیم ایران بیش از چهار سال است که تعهدات توافق برجامی خود را نقض کرده و علاوه بر آن، به سطوح بی‌سابقه‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای دست زده که برای یک کشور بدون برنامه تسلیحات هسته‌ای، بسیار بی‌رویه به نظر می‌آید.

بیانیه اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام آژانس بر علیه رژیم ایران
بیانیه اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام آژانس بر علیه رژیم ایران

به عنوان سه کشور، ما بارها از رژیم ایران درخواست کرده‌ایم که تعهدات خود را به طور کامل رعایت کند، از جمله با تأسیس مکانیسم حل اختلاف (DRM) در ژانویه ۲۰۲۰. از آن زمان، ما با نیت خوب تلاش کرده‌ایم تا مسائلی که از عدم پایبندی رژیم ایران به وجود آمده است، را از طریق این رویه حل کنیم.بیانیه اتحادیه اروپا

ما تلاش‌های چشمگیری برای دستیابی به مذاکره و توافق در خصوص بازگشت به توافق برجام انجام داده‌ایم.

در ماه‌های مارس و آگوست ۲۰۲۲، پیشنهادات قابل قبولی مطرح شد. اما در هر دو مورد، این تهران بود که از امضای این توافق‌ها امتناع کرد و خواسته‌های غیرقابل قبولی را مطرح نمود که خارج از حدود توافقنامه بود.

ما همراه با شرکای بین‌المللی، به منظور رفع تردیدهای روزافزون درباره ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای رژیم ایران، به مذاکرات ادامه خواهیم داد.

ما از رژیم ایران خواسته‌ایم که برنامه‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد و انتظار داریم گام‌های سریع و معناداری به منظور اجرای تعهدات مشترک اعلامی در بیانیه مشترک، به منظور رعایت راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد.

ما متعهد به انجام هر گام دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای هستیم.

ما از مدیرکل می‌خواهیم تا قبل از جلسه نوامبر، شورای حکام را به خوبی در جریان قرار دهد و در صورت لزوم، به‌روزرسانی‌های قبلی را ارائه کند و این گزارش را بصورت عمومی منتشر نماید.بیانیه اتحادیه اروپا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا