جدیدترین اخبارجهان

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری

مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای بر علیه جمهوری اسلامی به دلیل قتل مهسا امینی و برنامه‌های موشکی رژیم تصویب کرد

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه با اکثریت قاطع قطعنامه‌ای را تصویب کرد که جمهوری اسلامی را به دلیل سابقه نقص حقوق بشر مورد هدف قرار می دهد و محدودیت‌هایی را بر توانایی این کشور برای واردات یا صادرات مواد اولیه زرادخانه‌های رو به گسترش تسلیحات هسته‌ای رژیم ایران اعمال می‌کند.

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری
قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در آستانه اعتراضات سراسری

این اقدامات مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه شخص علی خامنه‌ای، رئیس‌جمهور و سایر مقامات اعمال می‌کند و واشنگتن به دنبال مجازات بیشتر جمهوری اسلامی در آستانه یک سالگی اعتراضات سراسری است.

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری
قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری

قطعنامه‌ها به سنا رفته‌اند، جایی که مشخص نیست که آیا اتاق تحت کنترل دموکرات‌ها آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد یا خیر.

لایحه اول تولید و صادرات موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی را با تحریم افراد درگیر در این فرآیند هدف قرار می‌دهد، در حالی که لایحه دوم تحریم‌هایی را علیه مقامات بلندپایه حکومتی به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم اعمال می‌کند.

قطعنامه سوم به طور خاص آزار و اذیت اقلیت بهائی توسط حکومت را محکوم می‌کند.

تصویب هر سه قطعنامه نشان دهنده محکومیت مجدد جمهوری اسلامی در کنگره آمریکا می‌باشد. رژیم ایران پس از قتل مهسا امینی در سپتامبر ۲۰۲۲، درگیر سرکوب وحشیانه شهروندان خود بوده است.

جیم بنکس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به تصویب طرح «قانون مهسا» نوشت: کنگره نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران را تحمل نخواهد کرد. زمان آن فرا رسیده است که مسئولان قتل مهسا و سرکوب معترضان شجاع ایرانی را تحریم کنیم.

گشت ارشاد تهران، مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز کردستان ایران را که به همراه خانواده به تهران سفر کرده بود به اتهام بدحجابی بازداشت کرد و به قتل رساند. پس از آن مقامات ایران گفتند که او به دلیل حمله قلبی و بیماری قبلی که داشته فوت شده اما خانواده او هر گونه بیماری قلبی و قبلی را رد کردند.

تظاهراتی که در پی آن به وقوع پیوست یکی از بزرگترین چالش‌های حکومت دینی ایران از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ بود که در پی سرکوب مردم توسط نیروهای امنیتی بیش از ۵۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۲۰۰۰ نفر بازداشت شدند.

پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور ناگهانی ایالات متحده را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد، این ناآرامی‌ها تلاش‌های دولت بایدن برای از سرگیری مذاکرات میان واشنگتن و تهران را پیچیده‌تر کرد.

جمهوری‌خواهان کنگره نیز در چند ماه گذشته به دنبال استفاده از قدرت اکثریت خود در مجلس برای معرفی یا تصویب یک سری قطعنامه‌های الزام‌آور و غیرالزام‌آور مربوط به نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی و همچنین برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران بودند.

تصویب این قطعنامه ها همچنین یک روز پس از آن صورت می گیرد که دولت بایدن با صدور معافیت کلی برای بانک های بین‌المللی، مبلغ ۶ میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ملت ایران را در ازای آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده توسط جمهوری اسلامی برای رژیم سرکوبگر ایران آزاد کرد.

مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت در حالی که از آزادی گروگان‌ها خیالمان راحت شد، اما این معامله سابقه بدی برای ما به وجود آورده است.

مایکل مک‌کال گفت: من عمیقاً نگران هستم که تصمیم دولت برای لغو تحریم‌ها و تسهیل انتقال ۶ میلیارد دلار سرمایه برای جمهوری اسلامی، بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان، انگیزه مستقیمی برای دشمنان آمریکا ایجاد کند تا در آینده گروگان‌گیری کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا