جدیدترین اخبارجهان

بایدن و سفر به اسرائیل: آیا حمله به غزه بازهم در پیش است؟

سفر به اسرائیل، بایدن و آمریکا را با هرگونه حمله به غزه مرتبط می کند

بایدن و سفر به اسرائیل: آیا حمله به غزه بازهم در پیش است؟

او به اسرائیل آمد تا حمله اسرائیل علیه حماس را تقویت کند و به فلسطینی‌هایی که از محاصره اسرائیل رنج می‌برند، کمک کند. اما جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، با پرواز به تل‌آویو، خود را به طور جدایی‌ناپذیر با هر نوع جنگی که در آینده ممکن است رخ دهد مرتبط دانست.

بایدن و سفر به اسرائیل: آیا حمله به غزه بازهم در پیش است؟
بایدن و سفر به اسرائیل: آیا حمله به غزه بازهم در پیش است؟

دیدار هشت ساعته جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، یک روز پس از حمله به بیمارستانی در شهر غزه که در نتیجه آن صدها فلسطینی کشته شدند، باعث به وجود آمدن انفجار احساسات در جهان عرب شد.

جان بی آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، تصریح کرد: از منظر ریسک، حالا بایدن به هر تصمیمی که اسرائیلی‌ها در مورد غزه می‌گیرند وابسته است. او بیان کرد که بایدن شرط می‌بندد که دلداری، مذاکره و کمک به اسرائیل، تأثیر بیشتری در شکل‌دهی به اقدامات آنها داشته باشد.

برنامه‌های او برای انتقال سریع میلیاردها دلار کمک به اسرائیل از طریق کنگره، احتمالاً به بحث‌ها در مورد بودجه مالیات‌دهندگان ایالات متحده منجر خواهد شد. به همین ترتیب، عدم حمایت آمریکا از قطعنامه سازمان ملل، که درخواست آتش بس را مطرح کرده است، خشم متحدان را به اوج رسانده است.

بایدن اعلام کرده است که ایالات متحده قصد دارد یک بودجه جدید به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار برای کمک‌های بشردوستانه در غزه و کرانه باختری اشغالی ارائه دهد. همچنین، از اسرائیل خواسته شده است تا اجازه دهد که کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها ارائه شود.

در حال حاضر، دولت ایالات متحده اعلام کرده است که بایدن باید سیاست خود در ارتباط با اسرائیل را بهتر توضیح دهد. اعلام این بیانیه رسمی روز چهارشنبه انجام شدند. بر طبق این بیانیه، در یک سخنرانی که در روز پنج‌شنبه در محل اصلی دولت ایالات متحده، کاخ سفید، انجام خواهد شد، بایدن در مورد پاسخ کشور به حملات تروریستی حماس علیه اسرائیل و نیز جنگ بی‌رحمانه روسیه علیه اوکراین صحبت خواهد کرد.

پس از ترک تل آویو، بایدن به عنوان رئیس جمهور، نخستین نشست خبری رسمی خود را در کابینه مطبوعاتی خود در ایر فورس وان برگزار کرد. در این نشست خبری، او به خبرنگاران اعلام کرد که با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، برای بازکردن گذرگاه رفح به منظور ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه، همکاری کرده است.

بایدن و سفر به اسرائیل: آیا حمله به غزه بازهم در پیش است؟
بایدن و سفر به اسرائیل: آیا حمله به غزه بازهم در پیش است؟

کوهن، یکی از همکاران موسسه هادسون و معاون سابق وزارت دفاع آمریکا در این مورد اظهارداشت: برای بایدن، حفظ اعتبار سخت‌تر می‌شود زمانی که تهاجم زمینی منجر به افزایش تلفات غیرنظامیان شود.

کوهن اظهار کرد: شما دارای نیروهای زمینی در منطقه هستید که در خیابان‌ها به نبرد می‌پردازند، با حماس و همچنین با غیرنظامیانی که هنوز در آنجا محاصره شده‌اند، زیرا حماس به آنها اجازه خروج نمی دهد. او تأکید کرد که بایدن باید بسیار مراقب باشد تا به مردم آمریکا توضیح دهد که اسرائیل از قوانین مربوط به درگیری‌های نظامی پیروی می‌کند. تعدادی از منتقدان سختگیرانه ادعا می‌کنند که واقعیت اینگونه نیست.

بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس، حدود ۷۸ درصد از آمریکایی‌ها، از جمله اکثریت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، از تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده برای اجازه دادن به ساکنان غزه که از جنگ فرار می‌کنند و به کشوری امن نقل مکان می‌کنند، حمایت می‌کنند.کمتر از نیمی، ۴۱ درصد گفتند که با این بیانیه موافق هستند که ایالات متحده باید از اسرائیل در درگیری با حماس حمایت کند. تنها ۲ درصد گفتند که ایالات متحده باید از فلسطینی ها حمایت کند.

این وضعیت تهدیدی را برای سال‌ها کار دیپلماتیک برای جلب همکاری شرکای خود در جوامع عرب و اسلامی ایجاد کرده است. از ترکیه تا عربستان سعودی و مصر، و از قطر تا سایر کشورها، تمام تلاش‌ها به منظور ایجاد روابط عمیق‌تر و ایمن‌تر با اسرائیل صورت گرفته است. هدف این تلاش‌ها، مقابله با دشمنان آمریکا از تهران تا مسکو و پکن و نیز حفظ منافع گازی آمریکا است.

در حال حاضر، بررسی دیپلماتیک برای عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل به دلیل تلاش‌های بایدن برای کنترل بحران منطقه‌ای در خاورمیانه و پیشگیری از تشدید تنش‌ها با جمهوری اسلامی متوقف شده است.

آلترمن اظهار داشت:  رئیس جمهور بودن به معنای قرار دادن شرط است و بایدن نیز شرط بندی کرده است. اکنون باید ببینیم چگونه این شرط به نتیجه می‌رسد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا