جدیدترین اخبارجهان

انفجار بیمارستان غزه: آنچه در مورد انفجار می دانیم

فاجعه در غزه: انفجار وحشتناک در بیمارستان باعث ترس و وحشت مردم شد

انفجار بیمارستان غزه: آنچه در مورد انفجار می دانیم

در حالی که درگیری بین ارتش اسرائیل و گروه شبه نظامی حماس شدت گرفته بود، انفجار در بیمارستانی در غزه صدها فلسطینی را درست قبل از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل، کشت.

انفجار بیمارستان غزه: آنچه در مورد انفجار می دانیم
انفجار بیمارستان غزه: آنچه در مورد انفجار می دانیم

چه کسی بیمارستان غزه را بمباران کرد؟

اسرائیلی ها و فلسطینی ها یکدیگر را مسئول بمب گذاری در بیمارستان می دانند.

بایدن، که از ابتدای درگیری به طور قطع در کنار اسرائیل قرار گرفته است، اظهار کرد که بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد، به نظر می‌رسد انفجار بیمارستان غزه ناشی از یک موشک اشتباهاً شلیک شده توسط یک گروه تروریستی بوده است و این نظر با دیدگاه اسرائیل همخوانی دارد.

بدون اشاره به کشورهای خاص، برخی از کشورهای غربی در این مرحله درخواست انجام تحقیقات را مطرح کرده‌اند، در حالی که برخی از کشورهای عربی اسرائیل را مسئول این حادثه می‌دانند.

ما در مورد بیمارستان چه می دانیم؟

بیمارستان الاهلی عرب، که در سال ۱۸۸۲ تأسیس شده و توسط کلیسای انگلیکن اداره می‌شود، که در وب سایت خود به عنوان یک پناهگاه صلح در قلب یکی از پرآشوب‌ترین مناطق جهان توصیف می‌کند. این بیمارستان بیان کرده است که با ۸۰ تخت بستری و خدماتی مانند برنامه‌های رایگان برای تشخیص سرطان سینه، مرکز زنان سالمند، و کلینیک سیار، خدمات رایگانی را به شهرهای اطراف ارائه می‌دهد. این بیمارستان در منطقه زیتون شهر غزه واقع شده و شهری در شمال نوار غزه است.

چند نفر در بیمارستان بودند؟

اگرچه تعداد تخت‌های محدودی در این بیمارستان وجود داشت، اما از زمان آغاز حملات هوایی اسرائیل که در پاسخ به حمله حماس به اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر آغاز شد، این بیمارستان و سایر مراکز درمانی در غزه با تلفاتی بسیار بیشتر از ظرفیتشان روبه‌رو شده‌اند.علاوه بر مراقبت از تعداد زیادی از مجروحان، مردم به بیمارستان‌های مختلف در سراسر غزه پناه برده‌اند و اعتقاد دارند که این مراکز به عنوان پناهگاه‌های امن در برابر حملات عمل می‌کنند.

دکتر فاضل نعیم، رئیس بخش جراحی ارتوپدی، اعلام کرد که صبح روز سه‌شنبه حدود ۱۰۰۰ نفر در بیمارستان الاهلی عرب بستری شده بودند و تعداد بیشتری نیز پس از آن روز، هنگامی که ارتش اسرائیل به ساکنان محله زیتون هشدار داد تا خانه‌های خود را تخلیه کنند، به آنجا مراجعه کردند.دکتر ابراهیم النقا اعلام کرد که بیش از ۳۰۰۰ نفر در زمان حمله به بیمارستان به آنجا پناه برده‌اند.

قبل از حمله چه اتفاقی افتاد؟

اسرائیل قبلاً به فلسطینیان در شمال غزه از جمله شهر غزه گفته بود که برای امنیت خود به سمت جنوب حرکت کنند. ارتش اسرائیل روز سه شنبه در پیامی که در شبکه اجتماعی X منتشر شد، به ساکنان شهر زیتون گفت که به سمت جنوب حرکت کنند.

بیمارستان تخصصی کویت در شهر رفح، واقع در جنوب غزه، در تاریخ ۱۶ اکتبر اعلام کرده است که دو اخطار از سوی اسرائیل دریافت کرده است که برای تخلیه بیماران است. با این حال، مدیر بیمارستان اعلام کرده است که کارکنان بیمارستان را ترک نمی‌کنند.

ما چه جزئیاتی در مورد حمله می داریم؟

دکتر نعیم گفت که او یک عمل جراحی را تمام کرده بود و می‌خواست عمل دیگری را انجام دهد که صدای انفجاری مهیب را شنید. دکتر نقا گفت که این انفجار حدود ساعت ۱۸:۳۰ رخ داد.

انفجار بیمارستان غزه: آنچه در مورد انفجار می دانیم
انفجار بیمارستان غزه: آنچه در مورد انفجار می دانیم

چه خسارتی وارد شد؟

فیلم و تصاویری که رویترز از داخل بیمارستان به دست آورده است، حدود ۲۲ خودروی تخریب شده را در محوطه آن نشان می دهد.آنها توسط ساختمان های آسیب دیده با پنجره های بیرون زده شده احاطه شده بودند. لکه های خون روی دیوارها و زمین بود.

فلسطینی ها چه گفته اند؟

مقامات فلسطینی مسئولیت انفجار بیمارستان غزه، را به عهده اسرائیل قرار داده‌اند. گروه شبه نظامی جهاد اسلامی، که از متحدان حماس به حساب می‌آید، ادعا کرده است که هیچ دستاوردی در این انفجار ندارد و هنگام وقوع آن هیچ فعالیتی در شهر غزه یا مناطق اطراف نداشته است.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس، اعلام کرد که واشنگتن به اسرائیل مجوز تجاوز داده است و بر این اساس، ایالات متحده مسئولیت را برعهده دارند.

وزیر بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین مستقر در کرانه باختری، اسرائیل را به عنوان مسئول آنچه که او آن را قتل عام توصیف کرده، مقصر می‌داند.

 اسرائیل چه گفته است؟

اسرائیل ادعا کرده است که مسئولیت خود را در انفجار بیمارستان غزه رد می‌کند و اظهار داشته است که این انفجار ناشی از پرتاب ناموفق موشک توسط جهاد اسلامی بوده است.سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که تجزیه و تحلیل سیستم‌های عملیاتی نیروهای دفاعی اسرائیل نشان می‌دهد که موشک‌ها توسط شبه‌نظامیان در منطقه غزه شلیک شده‌اند و در زمانی که به بیمارستان برخورد کرده‌اند، از نزدیکی بیمارستان عبور کرده‌اند.

بر اساس اطلاعاتی که از منابع مختلف در اختیار داریم، نشان می‌دهد که جهاد اسلامی مسئول پرتاب ناموفق یک موشک است که به بیمارستان در غزه اصابت کرده است.یک سخنگوی ارتش اعلام کرد که ساختمان‌های اطراف بیمارستان هیچ آسیب ساختاری نداشته‌اند و هیچ نشانه‌ای از حمله هوایی وجود ندارد.این سخنگو اعلام کرد که حماس تعداد تلفات را افزایش داده است و بیان کرد که این گروه نمی‌تواند به همان سرعتی که ادعا می‌کند، علت انفجار را شناسایی کند.

ارتش همچنین یک فایل صوتی و متنی از یک گفتگوی بحث‌برانگیز بین دو عضو حماس را منتشر کرد که در آن بیان شده بود موشکی توسط جهاد اسلامی شلیک نشده است. بررسی مستقل محتوای این فایل صوتی امکان‌پذیر نبود. صدا، از جمله صدای بلند، به کلمات و نام‌های مبهم ویرایش شده بود. حماس تاکنون درباره این فایل صوتی هیچ نظری اعلام نکرده است. ارتش اعلام کرد که تعداد حدود ۴۵۰ موشکی که در ۱۱ روز گذشته از غزه پرتاب شده بود، به طور قابل توجهی کاهش یافته و در نوار غزه فرود آمده است.

ایالات متحده چه گفته است؟

بایدن انگشت اتهام را به سوی مبارزان فلسطینی نشانه رفت. بایدن که در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صحبت می کرد، گفت: من از انفجار بیمارستان غزه بسیار ناراحت و خشمگین شدم و بر اساس آنچه که دیده ام، به نظر می رسد که این کار توسط تیم دیگر انجام شده است، نه شما.

کلیسای انگلیکن چه گفته است؟

جاستین ولبی، اسکف اعظم کانتربری و رئیس کلیسای انگلیکن، بیان کرد: این یک فاجعه ویرانگر و ترسناک برای جان بی‌گناهان است. بیمارستانی که تحت نظارت کلیسای انگلیکن است، تحت تأثیر این وقایع قرار گرفته است. من همراه با برادران و خواهرانم در این حزن و ماتم شرکت می‌کنم و تقاضایم را برای حفاظت از غیرنظامیان در این جنگ ویرانگر بیان می‌کنم. آرزویم این است که خداوند آنان رحمت کند.

واکنش در سطح منطقه چه بوده است؟

انفجار بیمارستان غزه باعث بروز احساسات شدید و خشم در دولت‌ها و گروه‌های عربی در منطقه شده است. معترضان در چندین کشور عربی به خیابان‌ها ریختن و حمله اسرائیل به بیمارستان را محکوم کرده‌اند.

ملک عبدالله، پادشاه اردن، اسرائیل را مسئول این انفجار معرفی کرد و به همین دلیل نشستی که قرار بود روز چهارشنبه به عنوان میزبان برای گفتگو درباره غزه با رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران مصر و فلسطین برگزار شود، لغو کرد.

مصر نیز اسرائیل را مقصر دانست.در لبنان، حزب الله آنچه را که حمله مرگبار اسرائیل خواند، محکوم کرد و خواستار تظاهرات در روز چهارشنبه شد. دولت بیروت یک روز عزای عمومی اعلام کرد. 

انفجار بیمارستان غزه: آنچه در مورد انفجار می دانیم
انفجار بیمارستان غزه: آنچه در مورد انفجار می دانیم
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا