جدیدترین اخبارجهان

شش ماه پس از جنگ غزه، پایانی در پیش نیست

این جنگ اکنون طولانی‌ترین جنگی است که اسرائیل از دهه ۱۹۸۰ تاکنون درگیر آن است

شش ماه پس از جنگ غزه، پایانی در پیش نیست

شش ماه پس از آغاز به نظر می رسد جنگ اسرائیل با حماس در غزه به بن بست رسیده که به گفته تحلیلگران و دیپلماتها، هیچ راه حلی در انتظار نیست، حتی در شرایطی که کارشناسان درباره قحطی هشدار می دهند، سیستم بهداشتی غزه فرو می ریزد و تعداد کشته ها همچنان در حال افزایش است.

شش ماه جنگ غزه، پایانی در پیش نیست
شش ماه جنگ غزه، پایانی در پیش نیست

میانجی‌ها پیشبرد مذاکرات برای آتش‌بس در غزه را دشوار می‌دانستند، زیرا اسرائیل تمایلی به موافقت با آتش‌بسی ندارد که به حماس اجازه می‌دهد در بخش‌هایی از غزه دوباره سازماندهی شود، و حماس از پیشنهادهایی که بقای بلندمدت آن را تضمین نمی‌کند، محتاط است.

اگرچه اسرائیل حماس را در بیشتر غزه شکست داده است، و به نظر می‌رسد که درگیری‌ها کند شده است، درگیری به دلیل بی‌میلی اسرائیل برای تسلط بر زمین‌هایی که به تصرف خود درآورده است یا واگذاری کنترل خود به رهبری جایگزین فلسطین و ایجاد خلاء قدرت، کشیده می‌شود.

در برخی جاها، این خلاء به بقایای حماس اجازه داد تا دوباره سازماندهی شوند و نیروهای اسرائیلی را بر آن داشت تا به مناطقی از شمال غزه که قبلاً فتح و تخلیه کرده بودند، حمله کنند، مانند بیمارستان الشفاء در شهر غزه. در جاهای دیگر، خلاء منجر به فروپاشی نظم مدنی شده است و توزیع ایمن کمک‌های مورد نیاز را دشوارتر می‌کند. در میان هرج و مرج و آتش اسرائیل، ده ها فلسطینی در اطراف کاروان های کمک رسانی کشته شده اند.

شش ماه جنگ غزه، پایانی در پیش نیست
شش ماه جنگ غزه، پایانی در پیش نیست

این رکود به دلیل عزم حماس برای تسلط بر رفح، شهری در جنوب غزه که به آخرین سنگر اصلی آن تبدیل شده است، و تصمیم اسرائیل برای جلوگیری از تهاجم زمینی وعده داده شده که مقامات آمریکایی هشدار داده اند که فاجعه انسانی ایجاد می کند، طولانی شده است.

با به درازا کشیدن طولانی‌ترین جنگ اسرائیل از دهه ۱۹۸۰، با پیامدهایی فراتر از مرز غزه، تبدیل به طولانی‌ترین جنگ شده است. این فشار داخلی بر رئیس جمهور بایدن را تشدید کرده است، او همچنان به ارسال تسلیحات به اسرائیل ادامه می دهد، حتی در حالی که او نسبت به اقدامات اسرائیل ابراز نگرانی می کند.

این جنگ همچنین تلاش های ایالات متحده برای عادی سازی روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و عربستان سعودی را از مسیر خود خارج کرده است. باعث اعتراض و ناآرامی در کشورهای عربی متحد با ایالات متحده، مانند اردن شد. مشروعیت بین‌المللی اسرائیل را مانند چند جنگ دیگر در خاطرات اخیر تحت فشار قرار داد. و به یک درگیری منطقه ای بین اسرائیل و متحدان حماس مانند جمهوری اسلامی سرایت کرد.

شش ماه جنگ غزه، پایانی در پیش نیست
شش ماه جنگ غزه، پایانی در پیش نیست

در آغاز سال، برخی از میانجی‌ها فکر کردند که ممکن است به توافقی بزرگ برای پایان دادن به جنگ دست یابد. انتقال قدرت در غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین، سازمانی که بخش هایی از کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل را اداره می کند. مهر و موم کردن روابط دیپلماتیک عربستان و اسرائیل؛ و راهی به سوی یک کشور مستقل فلسطینی ایجاد کند.

اما هر چه جنگ بیشتر ادامه داشته باشد، این دیدگاه بی‌نظیرتر به نظر می‌رسد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نمی‌خواهد کنترل غزه را به مقامات دولتی واگذار کند و عربستان سعودی می‌گوید که روابط خود را قبل از تشکیل کشور فلسطین عادی نمی‌کند.

شیبلی تلهامی، کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین در دانشگاه مریلند گفت جنگ تمام نشده است و نمی توان راهی برای پایان دادن به آن دید به گونه ای که ثبات و کمک های بشردوستانه را در مقیاسی که در آینده قابل پیش بینی لازم است به ارمغان آورد.

تحلیلگران می گویند که هرچه این بن بست بیشتر ادامه یابد، احتمال اشتباهات جدی بیشتر می شود، مانند حمله اسرائیل که روز دوشنبه هفت امدادگر را در آنچه اسرائیل یک مورد شناسایی نادرست خواند، کشته شد.

مایکل کوپلو، تحلیلگر در انجمن سیاست اسرائیل، یک گروه تحقیقاتی مستقر در نیویورک گفت هر چه جنگ بدون برنامه ای قابل اجرا برای ثبات غزه و ارائه خدمات اولیه ادامه یابد، احتمال حوادث ناگوار بیشتری وجود دارد که باعث مرگ امدادگرانی شود که عملاً در یک محیط ناامن کار می کنند. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا