جدیدترین اخبارجهان

مدیر عامل اسپیس ایکس برای ارائه خدمات استارلینک به ایران خواستار برخی معافیت‌ها شد

ماسک می گوید استارلینک به دنبال دریافت معافیت از تحریم های ایران است

ایلان ماسک برای ارائه خدمات استارلینک به ایران خواستار برخی معافیت‌ها شد

ایلان ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) در توییتی اعلام کرد که استارلینک به دنبال دریافت معافیت از تحریم های بین المللی علیه ایران است تا بتواند خدمات اینترنتی را به مردم ایران ارائه دهد.

ایلان ماسک برای ارائه خدمات استارلینک به ایران خواستار برخی معافیت‌ها شد
ایلان ماسک برای ارائه خدمات استارلینک به ایران خواستار برخی معافیت‌ها شد

ماسک این خبر را در پاسخ به یکی از کاربران توییتر اعلام کرد که پرسیده بود آیا سیستم ماهواره ای استارلینک (Starlink) که توسط اسپیس ایکس اداره می شود، می تواند اینترنت را در اختیار مردم ایران قرار دهد یا خیر. اوایل امروز ماسک در توییتی گفته بود که استارلینک در تمام قاره ها از جمله قطب جنوب فعال است.

 ماسک اظهارات خود را در شرایطی در توییتر مطرح کرده است که به دلیل قتل مظلومانه مهسا امینی، ۲۲ ساله در بازداشتگاه گشت ارشاد سراسر ایران به صحنه اعتراضات گسترده تبدیل شده است. برخی از افراد در توییتر از ماسک خواستند ایستگاه های اینترنتی مبتنی بر ماهواره را فراهم کند.

دسترسی به رسانه‌های اجتماعی و برخی محتواها در ایران به شدت محدود شده است و گروه پایش اینترنت نت‌بلاکس (NetBlocks) روز دوشنبه از قطع «تقریباً» اتصال اینترنت در مرکز استان کردستان خبر داد و آن را به اعتراضات مرتبط دانست.

ایلان ماسک اوایل امروز گفت که استارلینک (سرویس اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس) در تمامی قاره ها در دسترس است، به این معنی که به هدف خود برای ارائه پوشش جهانی رسیده است.

اسپیس ایکس پس از لغو پنج تلاش قبلی به دلیل آب و هوای بد روز یکشنبه مجموعه ای متشکل از ۵۴ ماهواره استارلینک را به مدار زمین پرتاب کرد. این ماهواره های جدید به ۳،۰۷۶ ماهواره استارلینک که از قبل در مدار پایین زمین فعال بودند، پیوسته اند. هدف اسپیس ایکس این است که تا اواسط سال ۲۰۲۷ تعداد ۴۲،۰۰۰ ماهواره در مدار زمین داشته باشد.

هدف استارلینک این است که از طریق احاطه زمین با هزاران ماهواره برای مناطق روستایی، دور افتاده و مناطقی که اتصال آنها به خدمات پهن‌باند دشوار است، اینترنت پرسرعت فراهم کند.

اوکراین یکی از شاخص ترین مناطقی است که استارلینک در آن فعالیت می کند. ماسک پس از آن که میخایلو فدوروف (Mykhailo Fedorov) معاون نخست وزیر اوکراین در ماه فوریه از او درخواست کمک کرد، پایانه‌های استارلینک را به این کشور فرستاد.

اینترنت رایگان برای ایران   مهسا امینی اینترنت رایگان برای ایران    اینترنت رایگان برای ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا