جدیدترین اخبارجهان

اتحادیه اروپا توصیه کرد که بودجه کمک مالی به مجارستان به دلیل فساد سیستماتیک در این کشور تعلیق شود

اتحادیه اروپا در اقدامی بی سابقه بودجه کمکی به مجارستان را به دلیل فساد و نقض دموکراسی قطع می‌کند

اتحادیه اروپا توصیه کرد که بودجه کمک مالی به مجارستان به دلیل فساد سیستماتیک در این کشور تعلیق شود

مدیر اجرایی اتحادیه‌اروپا روز یکشنبه در اقدامی بی سابقه در بلوک متشکل از ۲۷ کشور اروپایی توصیه کرد که بر اساس تحریم جدیدی که هدف آن محافظت بهتر از حاکمیت قانون است، حدود ۷.۵ میلیارد یورو کمک مالی به مجارستان به دلیل فساد در دولت این کشور به حالت تعلیق درآید.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان
ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان

اتحادیه‌اروپا دو سال پیش تحریم های مالی جدید را دقیقا در پاسخ به آنچه که مصداق تضعیف دموکراسی در لهستان و مجارستان می داند تصویب کرد. اتحادیه اروپا می گوید ویکتور اوربان (Viktor Orban) نخست وزیر مجارستان دادگاه ها، رسانه ها، و سازمان‌های غیردولتی و دانشگاه ها را مقهور خود ساخته و حقوق مهاجران، همجنس‌گرایان و زنان را در طول بیش از یک دهه صاحب قدرت بودن خود محدود ساخته است.

مدیر اجرایی اتحادیه‌اروپا بر تضادهای سیستماتیک در قوانین تأمین و خرید عمومی مجارستان، پادمان‌های ناکافی در برابر تضاد منافع، ضعف در پیگرد قانونی مؤثر و کاستی‌ها در سایر تدابیر مبارزه با اختلاس تاکید کرد.

یوهانس هان (Johannes Hahn) گفت که کمیسیون بودجه اتحادیه اروپا توصیه می کند که حدود یک سوم از بودجه یکپارچگی مالی پیش بینی شده برای مجارستان از بودجه مشترک این اتحادیه برای سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ مجموعا به ارزش ۱.۱ تریلیون یورو به حالت تعلیق درآید.

بودجه ۷.۵ میلیارد یورویی مورد نظر معادل ۵% از تولید ناخالص داخلی برآورده شده مجارستان‌برای سال ۲۰۲۲ است. کشورهای اتحادیه اروپا اکنون تا سه ماه فرصت دارند تا در مورد این پیشنهاد تصمیم بگیرند.

یوهانس هان گفت که وعده اخیر دولت‌مجارستان در مورد رسیدگی به انتقادات اتحادیه اروپا گام مهمی در مسیر درست است، اما قبل از اینکه اتحادیه دوباره [به مجارستان] اطمینان پیدا کند این وعده باید جامه عمل بپوشد.

تیبور ناوراچیچ (Tibor Navracsics) وزیر توسعه مجارستان و مسئول مذاکرات با اتحادیه اروپا گفت که مجارستان برای جلوگیری از محروم شدن از هرگونه بودجه کمکی اتحادیه اروپا به تمام ۱۷ تعهد خود به کمیسیون اروپا عمل خواهد کرد.

فساد سیستماتیک مجارستان 

در حالی که بوداپست برای تامین کمک مالی برای اقتصاد بیمار مجارستان و فورینت (واحدپول مجارستان) که ضعیف ترین واحد پول در شرق اتحادیه اروپاست، تحت فشار قرار گرفته بود، دولت اروبان پیشنهاد تشکیل یک آژانس جدید مبارزه با اختلاس را مطرح کرد.

مجارستان همچنین متعهد شده است که چندین پادمان ضد فساد دیگر از جمله قوانین سختگیرانه‎‌تر در مورد تضاد منافع، گسترش دامنه صورت های مالی و گسترش قدرت قضات برای تعقیب قضایی مظنونین به فساد را اجرا کند.

رویترز در سال ۲۰۱۸ گزارشی در مورد اینکه اوربان چگونه بودجه توسعه اتحادیه اروپا را به دوستان و خانواده خود انتقال می دهد، منتشر کرد؛ سازمان های حقوق بشر می گویند این رویه باعث شده تا حلقه درونی اوربن به میزان قابل توجهی ثروتمند شود و به نخست وزیر ۵۹ ساله مجارستان اجازه داده تا خود را در قدرت تثبیت کند.

به گفته دفتر مبارزه با کلاهبرداری اتحادیه‌اروپا (OLAF) مجارستان در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تقریباً در ۴ درصد از بودجه کمکی اتحادیه اروپا دارای تضاد و عدم انطباق بوده که بدترین نتیجه در بین ۲۷ کشور اتحادیه اروپا است.

اوربان همچنین با ایجاد روابط نزدیک با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و تهدید به عدم همکاری با اتحادیه اروپا برای دستیابی به اتحاد لازم به منظور اعمال و حفظ تحریم ها علیه روسیه در ارتباط با جنگ اوکراین باعث ناخرسندی و آزار بسیاری در بلوک اروپا شده است.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا