جدیدترین اخبارجهان

حزب پوپولیستی مخالف مهاجرت به سوئد، افزایش کرسی های خود در پارلمان را جشن گرفت

رای دهندگان سوئدی در بحبوحه افزایش جرم و جنایت در کشور به افزایش کرسی‌های حزب مخالف مهاجرت در پارلمان رای دادند

حزب پوپولیستی مخالف مهاجرت به سوئد، افزایش کرسی های خود در پارلمان را جشن گرفت

در حالی که ترس از خشونت باندهای خلافکار در سوئد که پیش از این یک کشور امن اسکاندیناوی بود و اکنون دارای یکی از بالاترین نرخ های خشونت مسلحانه در اروپاست، بر انتخابات ملی سایه افکنده است، حزب پوپولیست مخالف مهاجرت موفق شد در این انتخابات به دومین نیروی سیاسی بزرگ سوئد تبدیل شود.

حزب پوپولیستی مخالف مهاجرت به سوئد، افزایش کرسی های خود در پارلمان را جشن گرفت
حزب پوپولیستی مخالف مهاجرت به سوئد، افزایش کرسی های خود در پارلمان را جشن گرفت

به طور کلی یک بلوک اپوزیسیون محافظه‌کار شامل حزب مخالف مهاجرت یعنی حزب دموکرات‌های سوئد، توانسته به برتری بسیار محدودی نسبت به حزب چپ میانه فعلی دست یابد، اگر چه تا کنون ۹۴% از آرا شمارش شده است.

تحلیلگران انتظار دارند که شمارش نهایی آراء پیروزی بلوک محافظه‌کاران را تایید کند، اما نتایج انتخابات آنچنان نزدیک و رقابتی است که مقامات انتخاباتی گفتند تا زمانی که آرای پستی و آرای خارج از کشور شمارش نشود، نتیجه نهایی مشخص نخواهد شد.

با توجه به اینکه هشت حزب برای ۳۴۹ کرسی اعضای ریکسداگ (Riksdag) پارلمان سوئد رقابت می کنند، هیچ یک نمی توانند اکثریت ۱۷۵ کرسی را به تنهایی به دست آورند، بنابراین قوانین تنها می توانند از طریق همکاری و اتحاد احزاب مختلف تصویب شوند. احزاب سوئد تحت دو بلوک اصلی شامل بلوک محافظه کار و بلوک چپ میانه به رهبری نخست وزیر مگدالنا اندرسون (اندرشون) اولین نخست وزیر زن در سوئد با یکدیگر رقابت کردند.

شمارش غیر نهایی آراء نشان می دهد که بلوک محافظه کار ۱۷۵ کرسی و چپ میانه ۱۷۴ کرسی خواهد داشت.

با این حال یکی از قطعیت های نتایج فعلی حاکی از یک پیروزی بزرگ برای حزب راست گرای پوپولیست یعنی حزب سوسیال دموکرات سوئد است که بهترین نتیجه خود را از زمان ورود به پارلمان در سال ۲۰۱۰ به دست آورده است. بنیانگذاران این حزب در دهه ۱۹۸۰ پیوندهایی با جنبش های فاشیستی و نئو نازی داشتند اما در طول دو دهه گذشته تلاش کردند تحت هدایت جیمی آکسون (یمی آکسون) رهبر ۴۳ ساله حزب به جریان متعارف اجتماع وارد شوند.

تغییرات حزب شامل تغییر لوگوی رسمی از علامت مشعل به گل و همچنین اخراج اعضای تندروی حزب بود.

کسانی که از دموکرات ها حمایت می کنند وعده های سخت این حزب برای سرکوب جرم و محدودسازی شدید مهاجرت را می‌پسندند، در حالی که مخالفان می ترسند که ریشه های تاریخی این حزب تهدیدی برای هویت دموکراتیک سوئد باشد.

دموکرات‌های سوئد که در رأی‌گیری روز یکشنبه ۲۰.۶ درصد از آراء را در مقایسه با ۱۷.۵ درصد در چهار سال پیش به دست آوردند افزایش آراء خود را مدیون افزایش ترس از جرم و جنایت در محله‌های عمدتاً مهاجرنشین هستند.

بر اساس آمار پلیس در سال جاری تا کنون ۲۷۳ تیراندازی رخ داده است که ۴۷ مورد از آنها مرگبار بوده است. این تیراندازی ها همچنین ۷۴ نفر از جمله افراد رهگذر بی گناه را مجروح کردند.

بر اساس نتایج انتخابات که هنوز کامل نشده است سوسیال دموکرات ها به رهبری اندرسون که از سال ۲۰۱۴ قدرت را در سوئد در دست دارند، همچنان بزرگترین حزب در پارلمان هستند و حتی نسبت به قبل، اندکی به آراء آنها افزوده شده به طوری که ۳۰.۵ درصد از آرای روز یکشنبه را از آن خود ساختند.

زِث آیزاکسون (Zeth Isaksson) استاد جامعه شناسی دانشگاه استکهلم گفت که دموکرات‌های سوئد می‌خواهند بخشی از دولت باشند، اما بعید است این اتفاق بیفتد زیرا احزاب در بلوک راست میانه مخالف این امر هستند.

کمتر از یک سال پیش مگدالنا اندرسون (اندرشون) اقتصاددان ۵۵ ساله اولین نخست وزیر زن سوئد شد و پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه تلاش تاریخی سوئد برای پیوستن به ناتو را رهبری کرد.

مگدالنا اندرسون اندرشون نخست وزیر سوئد  مگدالنا اندرسون اندرشون نخست وزیر سوئد  مگدالنا اندرسون اندرشون نخست وزیر سوئد  جیمی یمی آکسون رهبر حزب سوسیال دموکرات سوئد  جیمی یمی آکسون رهبر حزب سوسیال دموکرات سوئد  جیمی یمی آکسون رهبر حزب سوسیال دموکرات سوئد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا