جدیدترین اخبارجهان

زلنسکی : امتناع از مصالحه بهای گزافی برای روسیه خواهد داشت

زلنسکی از اوکراین به روسیه می‌گوید اکنون صلح کنید یا نسل‌ها رنج بکشید

زلنسکی : امتناع از مصالحه بهای گزافی برای روسیه خواهد داشت

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه خواستار گفتگوهای صلح جامع با مسکو برای توقف تهاجم این کشور به اوکراین شد و گفت که در غیر این صورت، روسیه «چند نسل» طول می‌کشد تا از تلفاتش در جنگ بهبود یابد.

از ۲۴ فوریه، زمانی که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به اوکراین حمله کرد نیروهای روسیه تلفات سنگینی را متحمل شده اند و پیشروی آنها تا حد زیادی متوقف شده است. اما آنها شهرها را محاصره کرده اند، مناطق شهری را به ویرانه تبدیل کرده اند و در روزهای اخیر حملات موشکی را به اهداف پراکنده‌ای در غرب اوکراین به دور از میدان های اصلی نبرد در شمال و شرق تشدید کرده اند.

زلنسکی : امتناع از مصالحه بهای گزافی برای روسیه خواهد داشت
زلنسکی : امتناع از مصالحه بهای گزافی برای روسیه خواهد داشت

روز شنبه روسیه اعلام کرد که موشک های مافوق صوت این کشور انبار بزرگ زیرزمینی موشک و مهمات هواپیما را در منطقه غربی ایوانو-فرانکیفسک منهدم کرده است. تسلیحات مافوق صوت می توانند سریعتر از پنج برابر سرعت صوت حرکت کنند و آژانس اینترفاکس گفت این اولین بار است که روسیه از آنها در اوکراین استفاده می کند. 

سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین این حمله را تایید کرد اما گفت که اوکراین هیچ اطلاعاتی در مورد نوع موشک های استفاده شده ندارد.

مقامات اوکراینی روز شنبه گفتند که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ تغییر قابل توجهی در مناطق خط مقدم مشاهده نکرده‌اند و خاطرنشان کردند شهرهای ماریوپول، میکولایف و خرسون در جنوب و ایزیوم در شرق همچنان شاهد شدیدترین درگیری‌ها هستند.

بیش از ۳.۳ میلیون پناهجو از اوکراین از طریق مرزهای غربی این کشور گریخته اند و حدود ۲ میلیون نفر دیگر در داخل کشور آواره شده اند. تلاش برای تخلیه غیرنظامیان از شهرهای تحت محاصره از طریق “کریدورهای بشردوستانه” ادامه دارد.

مقامات اوکراینی اعلام کردند که امیدوارند روز شنبه ۱۰ مسیر را برای عبور غیرنظامیان باز کنند.

تحریم های بی سابقه غرب با هدف فلج کردن اقتصاد روسیه و گرسنگی دادن به ماشین جنگی آن هنوز نتوانسته است آنچه را که پوتین “عملیات ویژه” برای خلع سلاح همسایه و پاکسازی آن از “نازی ها” می نامد، متوقف کند. کی‌یف و متحدانش این را بهانه ای بی اساس برای جنگ خوانده‌اند.

اولگا پاولوفسکا، یک پناهنده ۲۸ ساله در شهر پرزمیسل لهستان گفت «من به مدت سه هفته (به آلمان) خواهم رفت، اما امیدوارم بتوانم پس از آن [پایان تهاجم] به خانه برگردم.

زلنسکی : امتناع از مصالحه بهای گزافی برای روسیه خواهد داشت
زلنسکی : امتناع از مصالحه بهای گزافی برای روسیه خواهد داشت

بدبختی ماریوپل

وزارت دفاع اوکراین روز جمعه اعلام کرد که دسترسی به دریای آزوف را که یک ارتباط استراتژیک با دریای سیاه است، پس از اینکه روسیه اعلام کرد در حال «سفت کردن حلقه‌ها» در اطراف ماریوپل می‌باشد، «موقتا» را از دست داده است.

صدها هزار نفر بیش از دو هفته با قطع برق، آب و گرما در آنجا محبوس شده اند. بلوک‌های آپارتمانی متعلق به دوران شوروی آن به پوسته‌های سوخته تبدیل شده‌اند و اجساد در میان آوار یک منظره رایج است. مقامات محلی می گویند که جنگ به مرکز شهر رسیده و گلوله باران شدید مانع از ورود کمک‌های بشردوستانه شده است.

نیروهای امدادی همچنان در حال جستجوی بازماندگان در سالن تئاتر ماریوپل بودند که مقامات می گویند در روز چهارشنبه توسط حملات هوایی روسیه با خاک یکسان شد. روسیه حمله به تئاتر را رد می کند و می گوید غیرنظامیان را هدف قرار نمی دهد.

دفتر دادستانی کل اوکراین روز شنبه اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم ۱۱۲ کودک کشته شده اند.

زلنسکی گفت که امتناع از مصالحه بهای گزافی برای روسیه خواهد داشت.

او در یک سخنرانی ویدیویی گفت «من می‌خواهم اکنون همه حرف‌هایم را بشنوند، به خصوص در مسکو. زمان ملاقات فرا رسیده، زمان صحبت است.» «زمان بازگرداندن تمامیت ارضی و عدالت برای اوکراین فرا رسیده است. در غیر این صورت، خسارات روسیه به حدی خواهد بود که چندین نسل طول خواهد کشید تا بهبودی حاصل شود.»

روسیه آخرین بار در تاریخ دوم (۲) مارس اعتراف کرد که نزدیک به ۵۰۰ سرباز این کشور کشته شده اند و از آن زمان تاکنون هیچ به روز رسانی ارائه نکرده است. اوکراین می گوید که این تعداد تاکنون به هزاران نفر رسیده است.

اینترفاکس به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو انتظار دارد عملیات خود در اوکراین با امضای یک توافقنامه جامع در مورد مسائل امنیتی، از جمله وضعیت بی طرف اوکراین پایان یابد.

زلنسکی : امتناع از مصالحه بهای گزافی برای روسیه خواهد داشت
زلنسکی : امتناع از مصالحه بهای گزافی برای روسیه خواهد داشت

یادگیری نحوه مبارزه

تحلیلگران غربی می گویند که به نظر می رسد مسکو مقاومتی را که در اوکراین با آن روبرو شده دست کم گرفته بود، جایی که غیرنظامیانی که شاید تا چند هفته پیش هرگز سلاحی به دست نداشتند و شلیک نکرده بودند برای دفاع از کشورشان به نیروهای داوطلب پیوستند.

در یک مرکز آموزشی در اودسا، یک بندر زیبا و چندفرهنگی دریای سیاه، متخصصان جوان شهری در مورد دست زدن به سلاح و کمکهای اولیه یاد می‌گرفتند.

اولگا موروز، طراح گرافیک ۲۶ ساله که در کنار دوست پسر ۳۲ ساله خود تمرین می کند، می گوید «هر فردی باید بداند چگونه مبارزه کند، چگونه دارو درست کند، چگونه به بستگان خود یا افراد دیگر کمک کند.»

کی‌یف و مسکو پیشرفت‌هایی را در مذاکرات این هفته به سمت یک فرمول سیاسی گزارش کردند که امنیت اوکراین را تضمین می‌کند و در عین حال آن را خارج از ناتو نگه می‌دارد، اگرچه هر دو طرف یکدیگر را به طولانی کردن کارها متهم کردند.

واشینگتن نگران است که پکن [که تهاجم را محکوم نکرده اما گفته است که می خواهد شاهد پایان درگیری باشد] بتواند تاثیر تحریم ها را کمرنگ کند. اما یک روز پس از هشدار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به چین در مورد حمایت مادی روسیه از حمله به روسیه، لاوروف گفت که روابط بین مسکو و پکن قوی‌تر خواهد شد.

اینترفاکس به نقل از لاوروف گفت «…زیرا در زمانی که غرب آشکارا تمام پایه‌هایی را که نظام بین‌الملل بر آن استوار است، تضعیف می‌کند، البته ما [به عنوان دو قدرت بزرگ] باید فکر کنیم که چگونه در این جهان ادامه دهیم. 

هم پکن و هم مسکو بحث در مورد کمک نظامی را رد می کنند.

مذاکرات صلح روسیه اوکراین  جنگ اوکراین مذاکره روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین مذاکرات صلح روسیه اوکراین  مذاکره روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین جنگ اوکراین  مذاکره روسیه و اوکراین   مذاکرات صلح روسیه اوکراین حمله روسیه به اوکراین   جنگ اوکراین  مذاکره روسیه و اوکراین  حمله روسیه به اوکراین  حمله روسیه به اوکراین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا