جدیدترین اخبارجهان

نوجوانی که از انگلستان گریخته و به داعش پیوسته بود توسط عامل جاسوسی برای کانادا به سوریه قاچاق شده بود

شمیمه بیگم نوجوان بریتانیایی که به قصد عضویت در داعش از انگلستان فرار کرده بود توسط جاسوس کانادا به سوریه قاچاق شده بود

نوجوانی که از انگلستان گریخته و به داعش پیوسته بود توسط جاسوس کانادا به سوریه قاچاق شده بود

به گزارش بی بی سی یکی از عوامل جاسوسی برای کانادا متهم شده که در سال ۲۰۱۵ یک نوجوان بریتانیایی را پس از اینکه برای پیوستن به داعش از انگلستان فرار کرده بود به سوریه قاچاق کرده است.

نوجوانی که از انگلستان گریخته و به داعش پیوسته بود توسط جاسوس کانادا به سوریه قاچاق شده بود
نوجوانی که از انگلستان گریخته و به داعش پیوسته بود توسط جاسوس کانادا به سوریه قاچاق شده بود

شمیمه بیگم که در آن زمان ۱۵ ساله بود یکی از سه دختر نواجوانی است که در سال ۲۰۱۵ پس از اینکه برای پیوستن به داعش از خانه فرار کردند گزارش شد که از محله ای در شرق لندن ناپدید شده اند.

شمیمه بیگم تا سال ۱۰۱۹ در یک کمپ پناهندگان سوری بود و تلاش می کرد که دوباره به انگلستان بازگردد. با این حال وزارت کشور انگلستان با استناد به ریسک های امنیتی به او اجازه ورود نداد و تابعیت او را سلب کرد.

به گزارش بی بی سی شمیمه بیگم که قادر به بازگشت به خانه نیست هنوز در یک بازداشتگاه در شمال شرقی سوریه زندانی است.  

اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط ماموران بین المللی اجرای قانون و سازمان های اطلاعاتی بین‌المللی نشان می دهد که محمد الرشید در طول مدتی که به عنوان یک مامور اطلاعاتی برای کانادا کار می‌کرده، در قاچاق بیگم و سایر شهروندان بریتانیایی به سرزمین های تحت اشغال داعش نقش داشته است.

محمد الرشید بر اساس اسناد به دست آمده توسط بی بی سی در سال ۲۰۱۳ برای درخواست پناهندگی به سفارت کانادا در اردن مراجعه کرده و به او گفته شده است که اگر قبول کند که در مورد فعالیت های داعش اطلاعات جمع آوری کند تابعیت کانادا به او اعطا خواهد شد.

محمد الرشید سپس مشغول کمک کردن به کسانی شد که قصد داشتند از ترکیه به قلمرو داعش در سوریه وارد شوند و در همین حین اطلاعات این افراد را در اختیار سازمان جاسوسی کانادا قرار می داد. الرشید قبل از اینکه طبق ادعاها به شمیمه بیگم برای ورود به سوریه کمک کند به مدت تقریبا هشت ماه به عنوان بخشی از یک شبکه قاچاق انسانی داعش فعالیت کرده بود. الرشید چند روز پس از کمک به شمیمه بیگم در ترکیه دستگیر شد.

تسنیم آکنجی (Tasnime Akunjee) وکیل خانواده بیگم به بی بی سی گفت که در سایه اتهامات مطرح شده خانواده بیگم قصد دارند قانونا به سلب تابعیت او اعتراض کنند زیرا دولت انگلستان هنگام لغو تابعیت بیگم او را به عنوان یک قربانی قاچاق انسان در نظر نگرفته است.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که در عین حال که سرویس های اطلاعاتی کانادا باید در مبارزه با تروریسم «انعطاف پذیر» و «خلاق» باشند، اما ملزم به رعایت قوانین سختگیرانه ای هستند.

ترودو به خبرنگاران گفت « بررسی عملیات و تصمیمات اتخاذ شده توسط سرویس های اطلاعاتی در زمینه شغل آنها که حفظ امنیت کانادا و کانادایی‌ها در این دنیای بسیار خطرناک است نیازمند دریافت مجوزهای ضروری می‌باشد که تحت مکانیزم های نظارتی بسیار دقیقی قرار دارند.» «می دانم که پرسش هایی درباره برخی رویدادها یا عملیات معینی در گذشته مطرح است و ما حتما سعی خواهیم کرد پیگیر پاسخ به این پرسشها باشیم.»

نوجوانی که از انگلستان گریخته و به داعش پیوسته بود توسط جاسوس کانادا به سوریه قاچاق شده بود  پیوستن به داعش  پیوستن به داعش

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا