ایرانجدیدترین اخبار

مراسم گرامیداشت سالگرد کشته شدگان آبان‌های خونین در چهارگوشه‌های ایران برگزار شد

کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار پست‌هایی به جمهوری اسلامی هشدار دادند که آبان همچنان ادامه دارد

مراسم گرامیداشت سالگرد کشته شدگان آبان‌های خونین در چهارگوشه‌های ایران برگزار شد

در روز پنجشنبه ۲۵ آبان، شهرهای مختلف ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، میزبان برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد قربانیان دو آبان خونین سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۱ بودند. خانواده‌ها، آشنایان و مردم معترض در سراسر ایران در این روز به مزار شهدا رفته و به یاد درگذشت آنان احترام گذاشتند. همچنین، کاربران فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی با انتشار پست‌هایی به جمهوری اسلامی هشدار دادند که آبان همچنان ادامه دارد.

مراسم گرامیداشت سالگرد کشته شدگان آبان‌های خونین در چهارگوشه‌های ایران برگزار شد
مراسم گرامیداشت سالگرد کشته شدگان آبان‌های خونین در چهارگوشه‌های ایران برگزار شد

میثم پیرفلک، پدر کیان پیرفلک، با انتشار پستی در اینستاگرام به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی کنایه زد و خطاب به کیان نوشت: به نام خدای رنگین‌کمان، همان رنگین‌کمانی که با کلام شیرین تو معروف شد، همان که نمی‌شود در بند کرد یا سنگ زد، یا نمی‌شود زبان سکوت ولی گویایش را برید. همان که دیگر تا دنیا دنیاست نام تو را فریاد می‌زند. پسر شیرین‌زبان و خوش‌فکرم، یک سال شد که ندارمت، و من تا ابد داغدار تو و دلتنگ نگاه مهربانت هستم. 

درباره مرگ آرتین رحمانی، نوجوانی که در حمله مأموران سرکوب به معترضان در ایذه کشته شد، هنگامه چوبین، مادر او، با انتشار تصاویری از آرتین و برادر کوچکش در اینستاگرام نوشت: هنگامه چوبین، مادر آرتین رحمانی، نوجوانی که در حمله ماموران سرکوب به معترضان در ایذه کشته شد، نیز با انتشار تصاویری از آرتین و برادر کوچکش در اینستاگرام نوشت: «آرتین را با ناجوانمردی از ما گرفتند، کودک‌کشی رسمشان شده، اما پسرم قوی باش، نام برادر داریوش هخامنشی را بر تو نهادم، قوی باش، خون آرتین در تو است».

در پایان، مادر آرتین رحمانی نوشت که حق سلاح ما است و پیروز خواهد شد. در روز پنجشنبه، یک ویدیو از هنگامه چوبین در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، که او را در مراسم سالگرد آرتین رحمانی در کنار مزار او در حال پایکوبی و آماده شدن برای رزم به شیوه‌ای مطابق با سنت‌های باستانی ایران نشان می‌دهد.

همزمان با اولین سالگرد میلاد سعیدیان‌جو، یکی از جانباختگان حمله به بازار ایذه، امید سعیدیان‌جو، برادر میلاد، در یک پست اینستاگرام اعلام کرد که مراسم سالگرد برادرش برگزار نخواهد شد. در روزهای اخیر، نهادهای امنیتی زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد را بازداشت کرده‌اند و گزارش‌ها نشان می‌دهند که این خانواده تحت فشارهای شدید امنیتی قرار دارند.

مراسم یادبود دانیال پابندی، نوجوانی که در تاریخ ۲۵ آبان به قتل رسید، در آرامستان آیچی شهر سقز در نزدیکی مزار مهسا امینی برگزار شد. یک ویدیو از مادر دانیال در این مراسم منتشر شد که نشان می‌دهد او با شور و شوق می‌گوید که پسرش چند روز قبل از کشته شدن به او گفته بود که در روزهای گذشته، دو موتورسوار او را تعقیب می‌کنند. دانیال پابندی به طور غیرعادی با شلیک گلوله کشته شد.

مردم مهاباد به مناسبت یادبود اولین سالگرد کشته شدن حسین پوری، در آرامستان این شهر مراسم سوگواری برگزار کردند. همچنین یک ویدیو از کژین، دختر کوچک کمال احمدپور، یکی از جانباختگان خشونت در مهاباد، در طی خیزش سراسری منتشر شد. این ویدیو نشان می‌دهد کژین در حال گلباران مزار پدرش است.

مراسم گرامیداشت سالگرد کشته شدگان آبان‌های خونین در چهارگوشه‌های ایران برگزار شد
مراسم گرامیداشت سالگرد کشته شدگان آبان‌های خونین در چهارگوشه‌های ایران برگزار شد

مراسم چهارمین سالگرد درگذشت آرمان امانی، یکی از جانباختگان حوادث آبان ۹۸، در شهر یزدان‌شهر اصفهان برگزار شد. آرمان نیز در اثر شلیک گلوله توسط نیروهای سرکوبگر جان خود را از دست داد.

مراسم یادبود اولین سالگرد درگذشت حسین پوری، یکی از جانباختگان انقلاب زن زندگی آزادی، با حضور خانواده و اقوام او در آرامستان شهر مهاباد برگزار شد.

همزمان با اولین سالگرد درگذشت برهان کرمی و فواد محمدی، خانواده‌ها، آشنایان و مردم روستای ماویان در شهر کامیاران نیز مراسم یادبود آن دو را در کنار مزارشان برگزار کردند. حضور ژیوان، دختر کوچک فواد محمدی، بر مزار پدرش، در یک ویدیو، به طور گسترده‌ای در فضای مجازی منتشر شد.

مراسم اولین سالگرد درگذشت سپهر اسماعیلی در بهشت حسینی شهر قزوین با حضور خانواده و مردم سوگوار برگزار شد. همچنین در شهر جلفا، سوگواران نیز در مزار عرشیا امامقلی‌زاده حاضر شدند و مراسم یادبود او را برگزار کردند.

در یک پیام، میلاد محمدی، برادر شهریار محمدی، یکی از جانباختگان خیزش سراسری اعلام کرد که خواهرش اسرین در حالی که در حال آماده‌سازی برای برگزاری مراسم سالگرد برادرش در بوکان بود، بازداشت شده است. میلاد محمدی همچنین تأکید کرده است که خواهرش بیمار می باشد و مسئولیت هرگونه اتفاقی که برای او رخ دهد، به عهده جمهوری اسلامی است.

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، یکی از جانباختگان خیزش سراسری، اعلام کرد که خانواده‌های مسلم هوشنگی و علی عباسی، جانباختگان شهر سمیرم، همزمان با سالگرد عزیزان خود با تهدید مجبور به ترک شهر شده‌اند و مقامات امنیتی به آنها اعلام کرده‌اند که اجازه ورود به مزار را نخواهند داشت.

مراسم یادبود سپهر اسماعیلی روز پنجشنبه در شهر زیباکنار برگزار شد. در یک ویدیو از این مراسم، مادر سپهر را می‌توان دید که به شدت در حال سوگواری و بی‌تابی برای فرزندش است.

تصاویر مراسم یادبود سپهر عظیمی و آیلار حقی، دو جانباخته دیگر خیزش سراسری، در رسانه‌های اجتماعی به طور گسترده منتشر شد. بر اساس گزارشات، نهادهای امنیتی اجازه برگزاری مراسم یادبود آیلار حقی بر روی مزارش را صادر نکردند و به همین دلیل این مراسم در خانه آنها در تبریز برگزار شد.

مراسم گرامیداشت سالگرد کشته شدگان آبان‌های خونین در چهارگوشه‌های ایران برگزار شد
مراسم گرامیداشت سالگرد کشته شدگان آبان‌های خونین در چهارگوشه‌های ایران برگزار شد

آیلار حقی دانشجوی رشته پزشکی بود. جمهوری اسلامی دست داشتن در مرگ او را تکذیب کرده و مدعی است که او از بلندی پرتاب شده، اما خانواده آیلار می‌گویند او با  شلیک گلوله کشته شده است.

مادر مریم آروین، یکی از جانباختگان خیزش سراسری، در روز پنجشنبه، عکسی از مزار گلباران و لباس نامزدی فرزندش را منتشر کرد و در متن پیام خود آورده است: پارسال همین موقع‌ها بود که لباس سفید رو تنش کرد و می‌چرخید، می‌گفت مامان؟ بهم میاد؟ پارسال همین موقع‌ها بود که صدای خنده‌‌هاش تو خونمون پیچیده بود.

صبا بختیاری، عمه پویا بختیاری، یکی از جانباختگان حادثه آبان ۹۸، در چهارمین سالگرد درگذشت پویا، خبر می‌دهد که خانواده از برگزاری هرگونه مراسم منع شده است. او در یک پست می‌نویسد: دشمنان نادان جنایتکار از چه می‌ترسید؟ پسر را می‌کشید و پدر و مادر را زندانی می‌کنید. اما ما هنوز ایستادیم، تا آخرین نفر، تا آخرین نفس.

مهرداد بختیاری، عموی پویا، در یک پست به نهادهای امنیتی نوشت: شما گفتید دستور از بالا آمده که مراسم سالگرد را برگزار نکنید. ما رفتیم و این دستور را پذیرفتیم. اما حد خودتان را بدانید، ما از هیچکس دستور نمی‌گیریم. ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری، مادر و پدر پویا، هر دو در زندان به سر می‌برند.

مراسم یادبود کشته شدگان آبان‌های خونین در شرایطی برگزار شد که خانواده‌ها مدت‌هاست تحت فشارهای شدید امنیتی قرار داشتند. نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی با احضار، تهدید و بازداشت، قصد داشتند آنان را از برگزاری مراسم سالگرد عزیزانشان منع کنند.

به مناسبت چهارمین سالگرد آبان خونین ۹۸، سازمان عفو بین‌الملل در روز پنجشنبه، از طریق انتشار ویدیویی، اقدامات جامعه بین‌الملل را به عنوان پاسخ به جمهوری اسلامی ناکافی برشمرد و بیان کرد که مصونیت مقامات رژیم ایران از مجازات، یکی از دلایل استفاده جمهوری اسلامی از خشونت روزافزون است.مراسم گرامیداشت سالگرد کشته شدگان آبان‌های خونین در چهارگوشه‌های ایران برگزار شد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا