ایرانجدیدترین اخبار

گزارش گاردین از حادثه دختر مترو

مامور حجاب آرمیتا رو هل داد وقتی روی زمین افتاد هوشیار بود

گزارش گاردین از آرمیتا در روز حادثه مترو تهران

روزنامه گاردین در یک گزارش به ماجرای آرمیتا گراوند پرداخت و با دو نفر از شاهدان عینی این حادثه مصاحبه کرد.

بر اساس گزارش گاردین از آرمیتا، یکی از شاهدان ادعا کرده است که بعد از ورود آرمیتا به داخل واگن قطار یکی از حجاب‌بان‌های زن به دلیل عدم داشتن روسری با او دچار اختلاف شده و مشاجره آغاز شده است.گزارش گاردین از آرمیتا

گزارش گاردین از آرمیتا در روز حادثه مترو تهران
گزارش گاردین از آرمیتا در روز حادثه مترو تهران

این شاهد عینی در ادامه توضیح می‌دهد: زن چادری با فریاد از او پرسید که چرا مقنعه‌اش را نپوشیده است.

آرمیتا سپس به او گفت: «من از تو می‌خوام که حجابت رو برداری؟ چرا از من می‌خوای که سرم بذارم؟»

سپس این مشاجره به خشونت کشیده شد. مامور حجاب بان شروع به حمله فیزیکی به آرمیتا کرد و او را به شدت هل داد.

روزنامه گاردین از یک شاهد دیگر نقل قول کرد و نوشت: آرمیتا گراوند هنوز هوشیار بود وقتی که روی زمین افتاد. شاهدان این حادثه ادعا کردند که همان مامور حجاب بان که به آرمیتا حمله کرده بود، پشت آمبولانسی که آرمیتا را به بیمارستان منتقل می‌کرد، دیده شد.

یکی از این شاهدان عینی در ادامه اظهار کرد: دوستان و خانواده آرمیتا تحت فشار هستند. من انتظار ندارم که پس از این حادثه همانند حادثه خانواده مهسا حقیقت را فاش کنند.

هم‌زمان با انتشار گزارش‌های متناقض در رسانه‌ها درباره وضعیت خانواده آرمیتا، روزنامه فراز در روز چهارشنبه در مصاحبه پدر آرمیتا را که ادعا کرده بود از وضعیت دخترش بی‌خبر است را تکذیب می کند. همچنین در روز پنجشنبه برخی از گزارش‌های متضاد نشان می‌دهد که شهین احمدی، مادر آرمیتا گراوند بازداشت شده است.گزارش گاردین از آرمیتا

جمهوری اسلامی، بعد از تجربه مهسا امینی، تلاش می‌کند تا جلوی انتشار اخبار را بگیرد.

از ممنوعیت انتشار اخبار و بازداشت خبرنگارانی که این پرونده را دنبال می‌کنند تا استفاده از اخبار گمراه‌کننده و ایجاد جنگ روانی در رسانه‌های نزدیک به حکومت، اقداماتی انجام شده تا انتشار اخبار دقیق درباره مصدومیت مشکوک این دختر نوجوان را متوقف کند. با این حال، اسنادی هنوز از کانال‌های رسمی و حکومتی منتشر می‌شوند که تقطیع شده‌اند، که نشان می‌دهد حاکمیت در پنهان کاری بزرگی در این زمینه دخالت دارد.

در آخرین حادثه، یک فایل صوتی از تماس پرسنل مترو با خدمات اورژانس منتشر شده است. بر اساس این فایل، زمانی که پرسنل مترو در حال توضیح نحوه بیهوش شدن آرمیتا بودند، صدا به طور ناگهانی قطع می‌شود و پس از کمی زمان دوباره ادامه می‌یابد. در این فایل صوتی، پرسنل مترو اعلام می‌کنند: ما یک مسافر خانم داریم که می‌خواسته سوار قطار شود… در این لحظه فایل صوتی قطع می‌شود و سپس ادامه پیدا می‌کند و می‌گوید: حالا بیهوش روی زمین افتاده است.

گزارش گاردین از آرمیتا در روز حادثه مترو تهران
گزارش گاردین از آرمیتا در روز حادثه مترو تهران

در فیلم‌های منتشر شده توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به حکومت، تصاویری با قطع‌های مکرر وجود دارند. اما بخشی که بسیاری از شهروندان نیز نظرات خود را درباره آن ابراز کرده‌اند، صحنه ورود آرمیتا به داخل واگن قطار است. با اینکه اکثر واگن‌های مترو دارای دوربین‌های مداربسته هستند، هیچ تصویری از این دوربین‌ها در فیلم‌های منتشر شده توسط صدا و سیما قابل مشاهده نمی‌باشد.

بعد از این رویدادها، خبرگزاری ایرنا دوباره یک فرد را مقابل دوربین قرار داد تا عدم وجود فیلم‌های داخل قطار را توجیه کند.

خبرگزاری حکومتی ایرنا، راهبر خط چهار مترو تهران را مقابل دوربین خود آورد و این فرد اظهار کرد که قطار ۱۳۴ دوربین مداربسته ندارد. قبلاً نیز، آمنه سادات ذبیح‌پور، معروف به بازجو خبرنگار ادعا کرده بود که بر اساس تحقیقاتش، قطارهای سری ۱۰۰ مترو دوربین مداربسته ندارند و به همین دلیل ویدیویی از صحنه بیهوش شدن آرمیتا وجود ندارد.

اگرچه برخی افراد در رسانه‌های اجتماعی این ادعا را رد کرده و ادعا کرده‌اند که تمامی قطارهای سری‌های ۱۰۰، ۳۰۰ و ۵۰۰ دارای دوربین‌های مداربسته هستند، اما تصاویری که در رسانه‌های حکومتی منتشر شده نشان می‌دهد که قطاری که آرمیتا وارد آن شده، به سری قطارهای ۱۲۰۰ تعلق دارد.

براساس اطلاعات موجود در سایت واگن‌سازی، تمامی این سری قطارها دارای دوربین‌های مداربسته می‌باشند.

موارد مشابهی نیز درباره قتل مهسا امینی رخ داده بود و تصاویری از دوربین‌های موجود در محیط مترو، وسایل نقلیه پلیس و لباس‌های ماموران پلیس هرگز منتشر نشدند و پلیس انکار کرده بود که دوربین و تصاویری از آن در آن روز وجود داشته باشد.

گزارش گاردین از آرمیتا در روز حادثه مترو تهران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا