آلبرتاانتاریوبریتیش کلمبیاپرنس ادوارد آیلندجدیدترین اخبارجهانسسکچوانقلمروهای شمال غربکاناداکِبِکمنیتوبانوناووتنووااسکوشیانیوبرانزویکنیوفاندلند و لابرادوریوکان

سه دانشگاه کانادایی در تازه ترین رتبه بندی جهانی در شمار پنجاه دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند

در تازه ترین رتبه بندی دانشگاه های جهان سه دانشگاه کانادایی در میان ۵۰ دانشگاه برتر و دو دانشگاه ایرانی در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند

سه دانشگاه کانادایی در تازه ترین رتبه بندی جهانی در شمار پنجاه دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند

در آخرین ویرایش رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها توسط موسسه کواکوارلی سیموندز (Quacquarelli Symonds) تنها سه دانشگاه کانادایی در بین ۵۰ دانشگاه برتر قرار گرفتند که دانشگاه مک‌گیل بالاترین رتبه را در مقایسه با سایر دانشگاه های کانادایی به دست آورده است.

این رتبه‌بندی هرساله توسط شرکت بریتانیایی کواکوارلی سیموندز (QS) که متخصص تجزیه و تحلیل آموزش عالی و ارائه داده‌های مقایسه‌ای است، منتشر می‌شود.

دانشگاه مک گیل در فهرست سال ۲۰۲۳ رتبه ۳۱ را به خود اختصاص داد و از ۱۰۰ امتیاز ممکن، ۸۱.۹ امتیاز کسب کرد.

دانشگاه تورنتو نیز با فاصله اندکی از دانشگاه مک گیل و کسب امتیاز ۸۱.۵ در رتبه ۳۴ این فهرست قرار گرفت.

دانشگاه بریتیش کلمبیا با ۷۷ امتیاز در رتبه ۴۷ قرار گرفت که یکی از سه دانشگاه برتر کانادا در این فهرست است.

بر اساس رتبه بندی موسسه کواکوارلی سیموندز (QS)، پنج دانشگاه برتر جهان شامل موسسه فناوری ماساچوست (MIT) از ایالات متحده، دانشگاه کمبریج از بریتانیا، دانشگاه استنفورد از ایالات متحده، دانشگاه آکسفورد از بریتانیا و دانشگاه هاروارد از ایالات متحده است. این یازدهمین سال متوالی است که موسسه فناوری ماساچوست موفق به کسب رتبه برتر می شود.

کل این فهرست شامل بیش از ۱۴۰۰ دانشگاه از سراسر جهان است.

در یک بیانیه مطبوعاتی آمده است که رتبه بندی امسال این موسسه «جامع ترین» رتبه بندی تا به حال است که در مجموع ۱۰۰ مقصد آموزش عالی را پوشش می دهد و در این فهرست «ایالات متحده، بریتانیا و سرزمین اصلی چین بیشترین تعداد دانشگاه های بررسی شده در این فهرست را دارند.»

برای ایجاد لیست نهایی، مؤسسات در چندین دسته امتیاز بندی می شوند. موسسه کواکوارلی سیموندز (QS) شهرت و اعتبار هر موسسه آموزشی را در زمینه های آکادمیک و براساس کارفرمایان هر موسسه بررسی می کند. سپس به نسبت اساتید به دانشجو و نسبت دانشجویان بین المللی به دانشجویان داخلی یا اساتید را بررسی می کنند. در نهایت، آنها تعداد موارد استناد به آثار و تالیف های هر عضو هیئت علمی را بررسی می کنند تا قضاوت کنند که تا چه حد پژوهش های با کیفیت بالا و تاثیرگذار توسط دانشگاه تولید می شود.

دانشگاه آلبرتا با رتبه ۱۱۰، دانشگاه مونترال با رتبه ۱۱۶، دانشگاه مک مستر با رتبه ۱۵۲، دانشگاه واترلو با رتبه ۱۵۴، و دانشگاه وسترن با رتبه ۱۷۲، رتبه های بعدی را در ردیف ۱۰۰ تا ۲۰۰ این فهرست به خود اختصاص داده‌اند.

پس از آنها دانشگاه اتاوا (۲۳۷)، دانشگاه کلگری (۲۴۲)، دانشگاه کوئینز (۲۴۶)، دانشگاه دالهاوزی (۳۰۸)، دانشگاه سیمون فریزر (۳۲۸)، دانشگاه ویکتوریا (۳۵۹)، دانشگاه لاوال، دانشگاه یورک ( ۴۵۶)، دانشگاه سسکچوان (۴۷۳)، نیز در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند.

دانشگاه صنعتی شریف از ایران با ۲۹.۶ امتیاز در رتبه ۳۸۰ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با امتیاز ۲۶.۳ در رتبه ۴۴۳ قرار دارد. رتبه دانشگاه تهران در ردیف ۵۰۱ تا ۵۱۰ و رتبه دانشگاه علم و صنعت در ردیف ۵۳۱ تا ۵۴۰ و رتبه دانشگاه شیراز در ردیف ۷۵۱ تا ۸۰۰ و رتبه دانشگاه شهید بهشتی در ردیف ۱۰۰۱ تا ۱۲۰۰ قرار دارد.

موسسه کواکوارلی سیموندز (QS) اولین بار انتشار رتبه بندی سالانه دانشگاه های جهان را در سال ۲۰۰۴ آغاز کرد.

رتبه‌بندی امسال باعث شد که دانشگاه‌های کانادا در مقایسه با رتبه‌بندی سال گذشته برای ۲۰۲۲ اندکی افت کنند، چرا که سال گذشته دانشگاه تورنتو در رتبه ۲۶ و بالاتر از مک‌گیل قرار داشت و دانشگاه مک گیل در رتبه ۲۷، و دانشگاه بریتیش کلمبیا در رتبه ۴۶ قرار داشت.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های کانادایی  دانشگاه مک‌گیل آلبرتا تورنتو    دانشگاه مک‌گیل آلبرتا تورنتو  دانشگاه مک‌گیل آلبرتا تورنتو

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا