جدیدترین اخبارجهان

گزارش سازمان ملل در رابطه با قربانیانی که در ۷ اکتبر توسط وحوش حماس مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند

برخی از گروگان‌ها مورد تجاوز جنسی و شکنجه جنسی و رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز جنسی قرار گرفتند

گزارش سازمان ملل در رابطه با قربانیانی که در ۷ اکتبر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند

تیمی از کارشناسان سازمان ملل که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات در مورد خشونت جنسی مرتبط با حملات حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل را برعهده داشتند، دلایل معقولی برای باور یافتند که قربانیان در آن روز در مکان‌های متعدد، مورذد تجاوز جنسی و تجاوز گروهی، قرار گرفته‌اند. حداقل سه مکان، از جمله سایت جشنواره موسیقی نوا، جاده ۲۳۲ و کیبوتز ریم.

گزارش سازمان ملل در رابطه با قربانیانی که در 7 اکتبر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند
گزارش سازمان ملل در رابطه با قربانیانی که در ۷ اکتبر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند

در بیانیه مطبوعاتی که یافته های این گزارش را اعلام می کند، آمده است در بیشتر این حوادث، قربانیانی که ابتدا مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند، سپس کشته می شدند. تیم مأموریت همچنین الگوی قربانیان، عمدتاً زنان، را یافتند که به طور کامل یا تا حدی برهنه، بسته شده و در چندین مکان به آنها تیراندازی شده بود.

این گروه همچنین اطلاعات روشن و قانع‌کننده‌ای یافت که برخی از گروگان‌ها مورد تجاوز جنسی و شکنجه جنسی و رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز جنسی قرار گرفتند.

پرامیلا پتن، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خشونت جنسی در درگیری‌ها، از ۲۹ ژانویه تا ۱۴ فوریه به همراه تیمی از کارشناسان فنی از جمله یک آسیب‌شناس پزشکی قانونی و متخصصان در درمان اخلاقی با بازماندگان خشونت جنسی، دیداری از اسرائیل انجام داد.

پتن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این تیم با بازماندگان و شاهدان حملات ۷ اکتبر مصاحبه کرد اگرچه آنها با هیچ یک از بازماندگان خشونت جنسی ادعایی در ۷ اکتبر صحبت نکردند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که تعداد بازماندگان خشونت جنسی از آن روز نامشخص است، اما بنا به گزارش‌ها تعداد کمی از آنها تحت درمان هستند و ناراحتی‌های روانی شدید و آسیب‌های روحی را تجربه می‌کنند. بر اساس این گزارش، علیرغم تلاش‌های هماهنگ برای تشویق آنها به حضور، تیم مأموریت نتوانست با هیچ یک از این بازماندگان و قربانیان مصاحبه کند.

گزارش سازمان ملل در رابطه با قربانیانی که در 7 اکتبر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند
گزارش سازمان ملل در رابطه با قربانیانی که در ۷ اکتبر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند

این تیم همچنین بیش از ۵۰۰۰ عکس و حدود ۵۰ ساعت فیلم از حملات را بررسی کرد و از یک سردخانه، یک پایگاه نظامی و مکان‌های چندین حمله، در میان مکان‌های دیگر، بازدید کرد.

در فستیوال موسیقی نوا و مناطق اطراف آن، تیم اطلاعات موثقی در مورد حوادثی که قربانیان مورد تجاوز جنسی قرار می‌گرفتند و سپس کشته می‌شدند، پیدا کردند. منابع از مشاهده چندین قتل، عمدتاً زنان، برهنه از کمر به پایین یا کاملاً برهنه، با شلیک گلوله، یا با دست‌های بسته از پشت یا درختان یا میله‌ها خبر دادند.

این گزارش همچنین به اطلاعات موثق بر اساس گزارش‌های شاهدان تأییدکننده در مورد حادثه تجاوز جنسی به دو زن در اطراف جاده ۲۳۲، جاده‌ای که برای خروج از جشنواره استفاده می‌شد، اشاره کرد. جسدهای متعددی نیز با جراحات اندام تناسلی در کنار جاده پیدا شد، اما الگوی قابل تشخیص ختنه‌سازی تناسلی در طول بازدید تیم تأیید نشد. گزارش افزوده است که سایر گزارش‌های تجاوز جنسی، از جمله تجاوز گروهی، نیز در زمان ارائه شده قابل تأیید نبود.

این تیم مطالب دیجیتالی را جمع آوری کرد که با شهادت شاهدان در مورد تجاوز جنسی به یک زن در خارج از پناهگاه بمب در کیبوتز ریم تایید شده بود.

در میان عکس‌های صحنه جنایت، تیم حداقل ۲۰ جسد را با قسمت‌های نزدیک یا کاملاً آشکار بدن و حداقل ۱۰ جسد که نشانه‌هایی از مچ‌های بسته یا پاهای بسته را نشان می‌دهند، پیدا کردند. وی خاطرنشان کرد که این اطلاعات تحت شرایطی است، اما چنین الگوی درآوردن لباس و مهار ممکن است نشان دهنده برخی از اشکال خشونت جنسی باشد.

گزارش سازمان ملل در رابطه با قربانیانی که در 7 اکتبر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند
گزارش سازمان ملل در رابطه با قربانیانی که در ۷ اکتبر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند

مأموریت تیم جمع آوری، تجزیه و تحلیل و راستی آزمایی اطلاعات مربوط به حوادث خشونت جنسی مرتبط با درگیری در چارچوب حملات ۷ اکتبر بود، اگرچه نویسندگان گزارش هشدار می دهند که این سند به عنوان تحقیق تفسیر نشود.

تیم ماموریت استاندارد اثبات دلایل معقول برای باور را بر اساس ارزیابی خود از اعتبار و قابل اعتماد بودن شاهدانی که ملاقات کرده است و با تأیید منابع و روش‌شناسی گزارش‌های تولید شده توسط دیگران، با ارجاع متقابل اطلاعات اتخاذ کرد. و ارزیابی اینکه آیا اطلاعات معتبر و قابل اعتماد کافی برای دستیابی به یک یافته واقعی وجود داشت یا خیر.

این گزارش خاطرنشان کرد که جمع‌آوری شواهد مربوط به جنایات انجام شده در ۷ اکتبر به دلایل زیادی چالش برانگیز است، از جمله شهادت محدود بازماندگان، صحنه‌های جنایت پراکنده، اولویت‌بندی عملیات نجات، و اجساد دفن شده یا سوخته.

در این گزارش آمده است که این دسترسی بیشتر به دلیل عدم اعتماد بازماندگان حملات در سازمان‌های ملی و بین‌المللی، مانند سازمان ملل، مانع شد. سازمان ملل همچنین هیچ تیم اختصاصی یا زیرساخت عملیاتی در اسرائیل ندارد.

این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که سطح کلی آسیب همراه با حساسیت‌های مربوط به خشونت جنسی یک عامل نامطلوب است که مانع از صحبت قربانیان و شاهدان می‌شود.

با توجه به گستردگی و وسعت حملات و گستره مکان‌ها و تعداد زیاد تلفات، تیم مأموریت نتوانست به طور جامع دامنه کامل وضعیت را پوشش دهد. این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که در حالی که حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی مسئولیت حملات ۷ اکتبر را بر عهده گرفته‌اند، این هیئت به نتیجه‌گیری درباره عاملان خشونت جنسی به ادعایی نرسیده است که این نیازمند یک فرآیند تحقیقاتی کامل است.

در این گزارش مشخص شد که حداقل دو مورد ادعایی خشونت جنسی که در رسانه‌ها گزارش شده است، بی‌اساس است، از جمله پرونده‌ای که به‌طور گرافیکی منتشر شده درباره یک زن باردار که طبق گزارش‌ها شکمش پاره شده است.

در این گزارش آمده است که همچنین باید توجه داشت که برخی از شاهدان و منابع به مرور زمان رویکرد محتاطانه‌ای را در مورد گزارش‌های گذشته اتخاذ کردند، از جمله در برخی موارد، اظهارات قبلی را پس گرفتند. برخی به تیم گفتند که دیگر به خاطرات دیگر ادعاهایی که در رسانه ها بیان شده بود، اطمینان ندارند.

پتن یافته های این گزارش را در یک نشست خبری روز دوشنبه ارائه کرد. کارشناسان گفتند که شیوع واقعی خشونت جنسی در طول حمله ۷ اکتبر و پیامدهای آن ممکن است ماه ها یا سال ها ظاهر شود و ممکن است هرگز به طور کامل شناخته نشود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا