جدیدترین اخبارجهان

قیمت نفت دوباره بالا رفت

نفت خام ایالات متحده از ۸۷ دلار عبور کرد، الگوی صلیب طلایی را به نشانه حرکت بدلیل گسترش درگیریهای خاورمیانه تشکیل داد

قیمت نفت دوباره بالا رفت

با بالا گرفتن درگیری ها در خاورمیانه و بستن سفارتخانه های اسرائیل به دلیل تهدیدات جمهوری اسلامی، قیمت نفت به بالاترین حد در پنج ماه گذشته رسیده و در حال افزایش هفتگی است.

قیمت نفت دوباره بالا رفت
قیمت نفت دوباره بالا رفت

قرارداد وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه می ۷۸ سنت یا ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۸۷.۳۷ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت برنت قرارداد ژوئن با ۸۸ سنت یا ۰.۹۷ درصد افزایش به ۹۱.۵۳ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا در هفته ۵.۰۳ درصد افزایش یافته است در حالی که شاخص جهانی ۴.۶۲ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌های متعدد در رسانه‌های اسرائیلی، اسرائیل ۲۸ سفارت را در سرتاسر جهان بسته است، زیرا نگران حملات تلافی جویانه جمهوری اسلامی است. رژیم ایران، اسرائیل را مسئول حمله موشکی به کنسولگری خود در دمشق می داند که منجر به کشته شدن یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران شد. اسرائیل مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

قیمت نفت خام آمریکا و برنت این هفته وارد «صلیب طلایی» شدند، یعنی زمانی که میانگین متحرک ۵۰ روزه از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه پیشی گرفت. سرمایه گذاران معمولاً صلیب طلایی را نشانه حرکت مثبت و پتانسیل صعود بیشتر می دانند.

میانگین متحرک ۵۰ روزه نفت خام آمریکا ۷۹.۰۷ دلار در هر بشکه اندکی از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه ۷۹.۰۲ دلار پیشی گرفته است. میانگین متحرک ۵۰ روزه نفت برنت ۸۳.۷۴ دلار در هر بشکه است که بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه ۸۳.۵۴ دلار است.

قیمت نفت دوباره بالا رفت
قیمت نفت دوباره بالا رفت

تاماس وارگا، تحلیلگر شرکت واسطه نفت PVM، گفت که دمای ژئوپلیتیک به سطوحی رسیده است که از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر به غیرنظامیان اسرائیلی دیده نشده است.

وارگا گفت که حملات پهپادهای اوکراینی به زیرساخت های نفتی روسیه، در عین حال، تأثیر مادی بر عرضه نفت خام و محصولات داشته است.

او گفت این بارزترین دلیل پشت سر افزایش است که قیمت نفت برنت ماه اول را از ۷۲ دلار در هر بشکه در اواسط دسامبر به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه در روز گذشته رساند.

قیمت نفت خام در سال جاری با افزایش نزدیک به ۲۱ درصد و برنت ۱۷.۷ درصد به دلیل افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و انتظارات مبنی بر ورود بازار به کسری عرضه افزایش یافته است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا