جدیدترین اخبارجهان

اوکراین مدعیست کشتی روسی را منهدم کرده است

فرمانده نیروی هوایی اوکراین گفت کشتی فرود تانک نووچرکاسک در حالی که در بندر فئودوسیا در کریمه بود منهدم شد

اوکراین مدعی است کشتی روسی را منهدم کرده است

اوکراین روز سه شنبه مدعی شد که یک حمله هوایی در کریمه انجام داده است که یک کشتی فرود تانک نیروی دریایی روسیه را منهدم کرد که در صورت تایید، سومین نمونه از تلفات عمده سخت افزار نظامی روسیه در کمتر از یک هفته خواهد بود.

اوکراین مدعی است کشتی روسی را منهدم کرده است
اوکراین مدعی است کشتی روسی را منهدم کرده است

میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین در پستی در تلگرام از پرسنل دخیل در انهدام کشتی فرود بزرگ نووچرکاسک در حالی که در بندر فئودوسیا در کریمه بود، تشکر کرد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری دولتی تاس گزارش شد، اعلام کرد که نووچرکاسک در حمله اوکراین آسیب دیده است.

سرگئی آکسیونوف، رئیس انتصابی کریمه از سوی روسیه، پیشتر در بیانیه‌ای اذعان کرد که حمله دشمن در منطقه فئودوسیا صورت گرفته است و افزود انفجار متوقف شده و آتش مهار شده است.

آکسیونوف در به روز رسانی در تلگرام گفت که یک نفر در حملات اوکراین کشته و دو نفر مجروح شدند، هرچند او اشاره ای به نووچرکاسک نکرد.

ولودیمیر زلنسکی، روز سه شنبه حمله به کشتی جنگی روسیه را به ارتش خود تبریک گفت.

من از نیروی هوایی خود به خاطر تکمیل تماشایی انهدام ناوگان زیردریایی روسیه در دریای سیاه با یک کشتی دیگر سپاسگزارم. زلنسکی در بیانیه‌ای گفت هیچ مکانی صلح‌آمیز برای اشغالگران در اوکراین وجود نخواهد داشت.

در بیانیه ای که کرملین روز سه شنبه منتشر کرد، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به ولادیمیر پوتین درباره حمله نیروهای مسلح اوکراین به فئودوسیا و خسارت وارده به کشتی بزرگ «نووچرکاسک» گزارش داد.

اوکراین مدعی است کشتی روسی را منهدم کرده است
اوکراین مدعی است کشتی روسی را منهدم کرده است

بر اساس یک برگه اطلاعات نظامی ایالات متحده در مورد نووچرکاسک و سایر شناورهای کلاس Ropucha، این کشتی ۳۶۹ فوتی (۱۱۲.۵ متری) حدود ۳۴۵۰ تن را جابجا می کند که تقریباً به اندازه یک کشتی جنگی ساحلی نیروی دریایی ایالات متحده است.

به گفته ارتش ایالات متحده، نووچرکاسک دارای حدود ۸۷ خدمه با ظرفیت ۲۳۷ سرباز است. مشخص نیست که چه تعداد پرسنل ممکن است در حمله ادعایی اوکراین حضور داشته باشند.

این کشتی برای فرود در ساحل با درهای کمان و عقب و توانایی قرار دادن ۲۵ نفربر زرهی در عرشه خودروی خود طراحی شده است. اولشچوک، فرمانده اوکراینی، گفت این کشتی حامل پهپادهای تهاجمی شاهد ساخت جمهوری اسلامی بوده است.

او گفت که نووچرکاسک قبل از غرق شدن در آوریل ۲۰۲۲ پس از اصابت موشک های اوکراینی، مسکوا، رزمناو موشک هدایت شونده را که گل سرسبد ناوگان دریای سیاه روسیه بود، دنبال کرده بود.

اوکراین همچنین در ماه سپتامبر ادعا کرد که کشتی خواهر نووچرکاسک، مینسک، در حمله به پایگاه دریایی سواستوپل در کریمه منهدم شده است.

وزارت دفاع بریتانیا گزارش داد که تجزیه و تحلیل اطلاعات منبع باز نشان می دهد که مینسک تقریباً به طور قطع از نظر عملکردی ویران شده است و زیردریایی روستوف-آن-دون روسیه نیز در آن حمله آسیب فاجعه باری متحمل شده است.

اوکراین مدعی است کشتی روسی را منهدم کرده است
اوکراین مدعی است کشتی روسی را منهدم کرده است

بر اساس ادعای اوکراین، اگر انهدام نووچرکاسک تایید شود، این سومین مورد در هفته گذشته است که ارتش روسیه در جنگ سخت افزارهای مهمی را متحمل شده است.

در شب کریسمس، نیروی هوایی اعلام کرد که یک جت جنگنده Su-24 در شرق منطقه دونتسک و یک جنگنده Su-30SM را بر فراز دریای سیاه منهدم کرده است. و روز جمعه، زلنسکی گفت که نیروهای این کشور سه هواپیمای جنگی سوخو-۳۴ روسیه را سرنگون کرده اند.

یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین روز جمعه به رسانه‌ها گفت که جت‌های سوخو-۳۴ یکی از جدیدترین هواپیماها هستند که در خدمت ارتش روسیه هستند و برای انجام بمباران هوایی و حملات موشکی استفاده می‌شوند.

به گزارش ایحنات، هزینه هر هواپیما حداقل ۵۰ میلیون دلار است.

اما این موفقیت‌ها برای اوکراین پس از دوره‌ای که جنگ تقریباً دو ساله به مسیر کیف پیش نمی‌رود، خوشایند خواهند بود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا