جدیدترین اخبارجهان

اوکراین، منطقه‌ای در کرانه شرقی رودخانه دنیپر نزدیک شهر خرسون را به دست آورده است

ارتش اوکراین در حرکت خود به سمت کریمه، به طور پیوسته پیش می‌رود و تاکنون حدود سه چهارم مسافت را در آنجا طی کرده‌ است

اوکراین، منطقه ای در کرانه شرقی رودخانه دنیپر نزدیک شهر خرسون را به دست آورده است

یک مقام ارشد اوکراینی گفت که سربازان این کشور یک مسیر در ساحل شرقی رودخانه دنیپر در نزدیکی خرسون ایجاد کرده‌اند که پیشرفت مهمی در غلبه بر یکی از مهم‌ترین موانع استراتژیک روسیه در جنگ است.

اوکراین، منطقه ای در کرانه شرقی رودخانه دنیپر نزدیک شهر خرسون را به دست آورده است
اوکراین، منطقه ای در کرانه شرقی رودخانه دنیپر نزدیک شهر خرسون را به دست آورده است

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور جزئیاتی را ارائه نکرد اما تحولاتی را که در ماه گذشته به طور گسترده در مجامع نظامی مورد بحث قرار گرفته بود، تأیید کرد.

او در سخنرانی روز دوشنبه به مؤسسه هادسون، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن گفت: برخلاف همه احتمالات، نیروهای دفاعی جای پای خود را در کرانه شرقی رودخانه دنیپر به دست آورده اند.

از زمانی که نیروهای روسی شهر خرسون و قلمرو اطراف آن را در نوامبر ۲۰۲۲ ترک کردند، تنها منطقه ای در کرانه غربی رود دنیپر تحت کنترل آنها بود. این رودخانه به یک خط جداکننده طبیعی در امتداد جبهه جنوبی جنگ تبدیل شد و مانع از پیشروی بیشتر نیروهای اوکراینی به سمت آن شد.

این مانع همچنین به روسیه اجازه داد تا نیروهای بیشتری را در منطقه شرق اوکراین متمرکز کند. عبور از رودخانه می تواند به اوکراین این امکان را بدهد که بدون نیاز به شکستن محاصره منطقه و گرفتن مسیر مستقیم زمینی به کریمه از طرف نیروهای روسیه خارج شود.

از تابستان، نیروهای اوکراینی در گروه‌های کوچک از رودخانه عبور کرده‌اند تا جای پایی در نزدیکی پل خرسون ایجاد کنند و اخیراً به دنبال گسترش حضور خود در روستاهای مجاور در ساحل شرقی، از جمله کرینکی بودند.

موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن گفت که اظهارات یرماک ارزیابی های خود را تایید می کند که اوکراین در حال انجام عملیات زمینی بزرگتر از حد معمول در کرانه شرقی رودخانه است و به نظر می رسد که مواضع خود را حفظ کرده و نیروها را در بخش منطقه خرسون تحت کنترل روسیه تامین می کند. 

این موسسه گفت که تصاویر ماهواره ای از روز دوشنبه نیروهایی را در حال پیشروی در کرینکی در کرانه شرقی در حدود ۲۲ مایلی (۳۵ کیلومتری) شمال شرقی شهر خرسون نشان داد.

اوکراین، منطقه ای در کرانه شرقی رودخانه دنیپر نزدیک شهر خرسون را به دست آورده است
اوکراین، منطقه ای در کرانه شرقی رودخانه دنیپر نزدیک شهر خرسون را به دست آورده است

ولادیمیر سالدو، فرماندار منصوب شده از سوی مسکو برای بخش تحت اشغال روسیه در منطقه خرسون، گفت که نیروهای اوکراینی دو گردان را که از رودخانه عبور می کردند و تلاش می کردند جای پای خود را در ساحل شرقی حفظ کنند، از دست دادند.

او در کانال تلگرامی خود مدعی شد که نیروهای اوکراینی در کرینکی با جهنم آتشین و بمباران شدید مواجه شده اند و در مقیاس وسیع نابود می شوند.

نیروهای اوکراینی مدت‌ها مواضع خود را در چندین منطقه در کرانه شرقی مستقر کرده‌اند و به دنبال گسترش آن‌ها با استفاده از قایق‌ها برای حمل تجهیزات هستند.

اوکراین در مارس ۲۰۲۲، درست پس از شروع تهاجم روسیه، کنترل تقریباً بر کل منطقه خرسون، از جمله شهر خرسون را از دست داد. نیروهای روسیه از شبه جزیره کریمه پیشروی کردند و تقریباً با هیچ مقاومتی روبرو نشدند. 

دفتر رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که در یک روز گذشته حداقل دو غیرنظامی در اوکراین کشته و ۱۴ نفر زخمی شدند.

در شرق منطقه دونتسک، روس‌ها یک حمله موشکی گسترده به سلیدوو انجام دادند که در آن سه نفر مجروح شدند و به هشت ساختمان بلندمرتبه و دیگران آسیب رساندند.

در منطقه خرسون، هفت نفر در جریان گلوله باران مناطق مسکونی بریسلاو و شهر خرسون زخمی شدند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا