جدیدترین اخبارجهان

زلنسکی ترامپ را به اوکراین دعوت می‌کند

زلنسکی از ترامپ دعوت می‌کند تا به اوکراین بیاید و می‌گوید که وی قادر به حل صلح‌آمیز جنگ اوکراین نیست

زلنسکی ترامپ را به اوکراین دعوت می‌کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پس از اینکه رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی شد در صورت پیروزی مجدد در انتخابات سال آینده، می‌تواند در عرض ۲۴ ساعت به جنگ روسیه علیه اوکراین پایان دهد، از دونالد ترامپ برای دیدار از اوکراین دعوت کرد.

زلنسکی ترامپ را به اوکراین دعوت می‌کند
زلنسکی ترامپ را به اوکراین دعوت می‌کند

زلنسکی در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی که یکشنبه پخش شد، ادعای ترامپ را زیر سوال برد و از او دعوت کرد که برای دیدن میزان تهاجم روسیه به اوکراین سفر کند.

اگر او بتواند به اینجا بیاید، من به ۲۴ دقیقه، بله، ۲۴ دقیقه، نیاز دارم تا به رئیس جمهور ترامپ توضیح دهم که نمی تواند این جنگ را مدیریت کند. زلنسکی گفت: او نمی تواند صلح را به خاطر پوتین به ارمغان بیاورد.

 زلنسکی همچنین از جو بایدن، برای دیدار از اوکراین در اوایل سال جاری قدردانی کرد و گفت: فکر می‌کنم او جزئیاتی را فهمیده است که شما فقط در اینجا می‌توانید متوجه شوید. بنابراین من رئیس جمهور ترامپ را دعوت می کنم.

 ترامپ در ماه مه به سی‌ان‌ان گفته بود که اگر او در زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه رئیس‌جمهور می‌شد، جنگ رخ نمی‌داد و در صورت انتخاب مجدد، می‌توانست درگیری را در یک روز حل کند.

 ترامپ به سی‌ان‌ان گفت: اگر رئیس‌جمهور باشم، این جنگ در یک روز یا ۲۴ ساعت حل می‌شود. من با پوتین ملاقات خواهم کرد. من با زلنسکی ملاقات خواهم کرد. هر دو دارای نقاط ضعف و هر دو دارای نقاط قوت هستند. و ظرف ۲۴ ساعت آن جنگ حل خواهد شد.

اظهارات زلنسکی پس از آن بیان شد که فرمانده ارشد اوکراین هفته گذشته هشدار داد که جنگ وارد «بن بست» شده است.

در حالی که زلنسکی در حال مبارزه برای حفظ حمایت در جهانی است که همه حواسش به درگیری در خاورمیانه منحرف شده، قانونگذاران آمریکایی در مورد اینکه آیا به تأمین مالی برای جنگ اوکراین ادامه دهدند یا خیر اختلاف نظر دارند.

زلنسکی ترامپ را به اوکراین دعوت می‌کند
زلنسکی ترامپ را به اوکراین دعوت می‌کند

ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین، در مقاله‌ای طولانی برای اکونومیست نوشت: درست مانند جنگ جهانی اول، ما به سطح فناوری رسیده‌ایم که ما را در بن بست قرار داده است.

در حالی که اوکراین بیش از ۲۰ ماه در برابر تهاجم تمام عیار روسیه مقاومت کرده، زالوژنی نوشت که بدون یک جهش عظیم تکنولوژیک برای شکستن بن بست، به احتمال زیاد هیچ پیشرفتی وجود نخواهد داشت.

از زمان آغاز عملیات متقابل خود در اوایل تابستان، اوکراین موفق شده تنها یک قطعه زمین را پس بگیرد، که توسط نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر دفاع روسیه به شدت مستحکم شده است. روسیه نزدیک به یک پنجم اوکراین را اشغال کرده و در هفته های اخیر حملات جدیدی را در شرق، اطراف آودویکا و وولدار در دونتسک و نزدیک کوپیانسک در خارکف آغاز کرده است.

زالوژنی اظهار کرد که درگیری در آنچه در ارتش ما به عنوان جنگ موضعی یا نبرد ایستا و فرسایشی شناخته می‌شود. این نوع نبرد با جنگ مانور یا نبرد با حرکت و سرعت متفاوت است. او هشدار داد که این نوع نبرد به نفع روسیه است و به این کشور زمان می‌دهد تا قدرت نظامی خود را برای حملات مجدد به اوکراین تقویت کند.

زلنسکی در پاسخ به سوال ان‌بی‌سی که آیا نظر ژنرال ارشد خود را می‌پذیرد، گفت: وضعیت دشوار است، اما فکر نمی‌کند جنگ به «بن بست» رسیده باشد.

ما ابتکار عمل داریم. می توانید تصور کنید که یک جنگ تمام عیار یا دو سال جنگ تمام عیار چگونه است. همه خسته می شوند. حتی آهن هم از پا می‌افتد. اما، با این وجود، من به رزمندگان و مردم افتخار می کنم که آنها قوی هستند. مردم ما تمایل شدیدی برای پیروزی دارند.

زلنسکی همچنین به موفقیت های اوکراین در دریای سیاه و شبه جزیره کریمه، که شریان حیاتی برای تامین مجدد نیروهای روسیه در سرزمین اصلی اوکراین است، اشاره کرد. زلنسکی پس از حملات موفق اوکراین به کشتی‌های جنگی روسیه و بنادر کریمه در تابستان به ان‌بی‌سی گفت: ناوگان روسیه توسط مهمات ما نابود می‌شود.

زلنسکی ترامپ را به اوکراین دعوت می‌کند
زلنسکی ترامپ را به اوکراین دعوت می‌کند

ما نمی توانیم به تروریست ها اعتماد کنیم

اما متقاعد کردن متحدانش در مورد احتمال پیروزی برای زلنسکی به طور فزاینده ای دشوار می شود، زیرا توجه جهان به جنگ در خاورمیانه معطوف می شود و در بحبوحه هشدارهای کنگره ممکن است بودجه ایالات متحده برای اوکراین به زودی تمام شود.

کاخ سفید روشن کرده که مقدار پولی که ایالات متحده برای کمک نظامی به اوکراین در اختیار دارد به سرعت در حال اتمام است، زیرا مایک جانسون، رئیس جدید مجلس نمایندگان و سنا همچنان بر سر درخواست دولت بایدن برای تصویب بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای امنیت ملی اختلاف نظر دارند.

پرزیدنت بایدن از کنگره خواست این لایحه الحاقی را که شامل ۶۱.۴ میلیارد دلار برای اوکراین و ۱۴.۳ میلیارد دلار برای اسرائیل است، به عنوان یک «توافق جامع و دو حزبی» به تصویب برساند.

زلنسکی استدلال می کند که مبارزه اوکراین علیه روسیه در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است. او به ان‌بی‌سی گفت که اگر حمایت واشنگتن از بین برود، سربازان آمریکایی در نهایت ممکن است به یک درگیری گسترده‌تر اروپایی با روسیه کشیده شوند.

اگر روسیه همه ما را بکشد، به کشورهای ناتو حمله خواهد کرد و شما پسران و دختران خود را خواهید فرستاد.

زلنسکی گفت: متاسفم، اما قیمت بالاتر خواهد بود.

باید بفهمی، فقط بیا اوکراین و ببین. ما همان مردم هستیم. ما ارزش‌های مشابهی داریم.

عدم تمایل کنگره به تصویب هزینه های اضافی برای اوکراین در حالیست که تعدادی از نامزدهای جمهوریخواه ریاست جمهوری و دیگر مقامات غربی استدلال کرده اند که اوکراین باید برای پایان دادن به جنگ وارد مذاکرات صلح با روسیه شود.

زلنسکی که مدتها با ایده مذاکرات صلح مخالف است، به ان‌بی‌سی گفت: من حاضر نیستم با تروریست‌ها صحبت کنم، زیرا حرف آنها چیزی نیست. هیچ چیز. ما نمی‌توانیم به تروریست‌ها اعتماد کنیم، زیرا تروریست‌ها همیشه برمی‌گردند، همیشه بازمی‌گردند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا