جدیدترین اخبارجهان

هشدار زلنسکی در سازمان ملل در رابطه با پیامدهای جهانی تجاوز روسیه

رئیس جمهور اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت روسیه به منابع ضروری مانند غذا و انرژی نه تنها علیه کشور ما، بلکه علیه همه شما نیز حمله کرده است

ولودیمیر زلنسکی در سازمان ملل در رابطه با پیامدهای جهانی تجاوز روسیه هشدار داد

در گردهمایی سالانه رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل که روز سه شنبه در شهر نیویورک برگزار شد، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تجاوز روسیه را به عنوان یک تهدید بی امان در سراسر جهان معرفی کرد که در مرزهای اوکراین متوقف نمی‌شود.

ولودیمیر زلنسکی در سازمان ملل در رابطه با پیامدهای جهانی تجاوز روسیه هشدار داد
ولودیمیر زلنسکی در سازمان ملل در رابطه با پیامدهای جهانی تجاوز روسیه هشدار داد

ولودیمیر زلنسکی خطاب به رهبران جهان گفت «هدف جنگ کنونی علیه اوکراین این است که سرزمین، مردم، جان و منابع ما را به سلاحی علیه شما، علیه نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی تبدیل کنند».

سخنان زلنسکی رئیس جمهور اوکراین یکی از تندترین سخنرانی های رهبران جهان از جمله بایدن بود که تجاوز روسیه را محکوم کرد و گفت که ایالات متحده در کنار مردم شجاع اوکراین خواهد ایستاد.

جو بایدن پرسید، اگر جهان روسیه را مماشات کند، آیا هر کشور عضوی در این نهاد می‌تواند احساس اطمینان کند که از آنها محافظت می‌شود؟ اگر اجازه بدهیم اوکراین از هم جدا شود، آیا استقلال هر کشوری امن است؟

وی افزود: ما باید امروز در مقابل این تجاوز عریان بایستیم تا فردا متجاوزان احتمالی دیگر را متوقف کنیم، اتحاد یک موضوع مکرر برای مجمع عمومی است، زمانی که رهبران و نمایندگان نزدیک به ۲۰۰ کشور گرد هم می آیند.

اما جهان به طور فزاینده ای دو قطبی شده است.

جنگ روسیه علیه اوکراین، مسکو را در مقابل ایالات متحده و متحدانش قرار می دهد و در حالی که تنش ها بین چین و ایالات متحده در حال افزایش است، کشورهای در حال توسعه و فقیر در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی شکایت کرده اند که غرب به طور نامتناسبی بر درگیری در اوکراین تمرکز کرده و بحران های آنها را نادیده گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی گفت روسیه از مواد غذایی، سوخت های فسیلی و انرژی هسته ای به عنوان یک سلاح استفاده کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، روز سه‌شنبه قوی‌ترین سخنان خود را برای کشورهای غیرغربی برای مشارکت در تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ روسیه در اوکراین انجام داد و با اشاره به خطرات جنگ هسته‌ای و معایب واگذاری امنیت جهانی به قدرت های بزرگ را مطرح کرد. 

ولودیمیر زلنسکی که برای اولین بار از زمان حمله گسترده روسیه در فوریه ۲۰۲۲ شخصاً در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک صحبت می کرد، گفت که روسیه با گسترش فناوری های غیرقابل اعتماد ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید انرژی هسته‌ای را به سلاح تبدیل می کند.

ولودیمیر زلنسکی در سازمان ملل در رابطه با پیامدهای جهانی تجاوز روسیه هشدار داد
ولودیمیر زلنسکی در سازمان ملل در رابطه با پیامدهای جهانی تجاوز روسیه هشدار داد

ولودیمیر زلنسکی با بیان اینکه بدتر از آن، این است که روسیه می تواند چنین سایت هایی را به ساخت بمب های کثیف تبدیل کند، گفت که روسیه در حال از بین بردن تجهیزات و ملزومات ضروری برای زندگی مانند غذا و انرژی نه تنها علیه کشور ما، بلکه علیه همه شما نیز می‌باشد.

اینکه روسیه یک تأسیسات هسته‌ای را منفجر می‌کند یا انتشار تشعشعات را در یک نیروگاه هسته‌ای طوری ترتیب می‌دهد و آن را یک حادثه می‌نامد، واقعا حادثه نیست.

اکثر تحلیلگران نظامی این خطر را کوچک ارزیابی می کنند، اما به گفته ولودیمر زلنسکی، ترس از درگیری هسته‌ای، واکنش جهان به توسعه‌طلبی مسکو را مهار کرده است.

رئیس جمهور اوکراین گفت که این تهدیدی برای بیش از اوکراین است، ولودیمیر زلنسکی با ترسیم روسیه به عنوان یک متجاوز همیشگی، به مداخلات نظامی مسکو در مولداوی، گرجستان و سوریه اشاره کرد.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی خود به درخواست‌های عاطفی و عملی اشاره کرد و به اتفاقات ناگواری نظیر آدم‌ربایی‌ها و اخراج‌های کودکان اوکراینی اشاره نمود و تأثیر جنگ بر صادرات محصولات غذایی و قیمت‌های جهانی غذا را نیز در نظر گرفت و بر اهمیت تعادل در این زمینه تأکید داشت.

ولودیمیر زلنسکی همچنین به از ضعف کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله لهستان که تحت تأثیر جنگ محدودیت‌هایی را در مورد واردات غلات اوکراینی از طریق زمین به غرب داشتند اشاره کرد، چراکه روسیه بنادر دریای سیاه را محاصره کرده بود.

او اظهار کرد که رهبران در داخل کشور از طریق حمایت از کشاورزان داخلی، امتیازات سیاسی به دست می‌آورند. دیپلمات‌های اوکراینی نیز در نشست سران درباره جنگ با روسیه حمایت می‌کنند، که این نشست شامل کشورهای در حال توسعه است که از تعامل با مسکو منع شده‌اند یا حتی به سمت آن تمایل دارند.

این تغییر در رویکرد سخنان رئیس جمهور اوکراین در طول بیشتر دوره جنگ اتفاق افتاده است.

ولودیمیر زلنسکی در ابتدا تمرکز خود را بر روی جمع‌آوری حمایت‌های اساساً از دوستان در اروپا، ایالات متحده و سایر کشورهای متحد داشت. اکنون، او به سوی حصارنشینان در مناطقی مانند آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین گام برده است، که برخی از آنها دارای روابط تجاری یا انرژی با روسیه هستند.

سخنگوی زلنسکی گفت که برای این منظور، آقای زلنسکی در حاشیه مجمع عمومی با رهبران آفریقای جنوبی و کنیا دیدار کرده است.

پاولور کلیمکین، وزیر امور خارجه سابق اوکراین در مصاحبه ای گفت: کل این روند تنها با حمایت آشکار از سوی کشورهای کلیدی غیر غربی امکان پذیر است.

ولودیمیر زلنسکی اجلاسی را با هدف ارائه طرح صلح اوکراین برای دایره وسیع‌تری از کشورها برگزار کرد؛ چیزی که دیپلمات‌های اوکراینی می‌گویند حتی بدون هیچ ابزاری برای تحمیل چنین توافقی بر روسیه، یک موفقیت نمادین خواهد بود.

هدف از ارائه این طرح ۱۰ ماده‌ای، حل و فصل جنگ اوکراین که خواستار خروج نیروهای روسیه، پرداخت غرامت و پیگرد جنایات جنگی است و به نظر می‌رسد فشار دیپلماتیک بر مسکو ایجاد خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی ضمن عدم قبول هر نقشه صلحی که نتیجه آن کمتر از یک پیروزی نظامی برای کشورش در مواجهه با روسیه باشد، تأکید کرد که فرصتی برای پایان دادن به تجاوز بر اساس شرایط کشور مورد حمله وجود دارد.

گفته‌های او به طور مداوم تحسین شد.

ولودیمیر زلنسکی با اشاره به یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر که کودتای کوتاه مدتی را در برابر ارتش روسیه رهبری کرد و از نقطه نظر خود عقب‌نشینی کرد و بعداً در یک حادثه هوایی جان خود را از دست داد، گفت: «از پریگوژین بپرسید که آیا باید به وعده‌های پوتین اعتماد کرد یا نه».

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا