جدیدترین اخبارجهان

تشدید تنش در قره باغ

جمهوری اسلامی و روسیه حامیان اصلی تنش در منطقه

جمهوری اسلامی و روسیه حامیان اصلی تنش در منطقه قره باغ

جمهوری اسلامی، اسرائیل را متحد آذربایجان به مشارکت در تشدید تنش ها متهم می کند و می‌گوید که هیچ ابتکار رژیم صهیونیستی در مورد تغییر مرزها در منطقه را تحمل نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی و روسیه حامیان اصلی تنش در منطقه قره باغ
جمهوری اسلامی و روسیه حامیان اصلی تنش در منطقه قره باغ

عملیات ضد تروریستی آذربایجان که روز سه‌شنبه در رزمایش کوهستانی قره‌باغ این کشور آغاز شد با هدف پاسخی به یک سری حملات تروریستی به خودروهای غیرنظامی و پلیس که توسط شبه‌نظامیان جدایی‌طلب، ساکنان ارمنی‌هایی بودند و تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه زندگی می‌کنند، انجام شد.

تشدید تنش به نفع دو بازیگر اصلی در منطقه ایران و روسیه است.

منابع رسمی سپاه پاسداران گزارش دادند که از روز سه‌شنبه پس از انفجار در منطقه هجاوند منطقه‌ای که برای استقرار موقت نیروهای روسی در نظر گرفته شده بود، ۶ آذربایجانی کشته شدند و نیروهای سپاه مستقر در آذربایجان شرقی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

همزمان، پهپادهای شناسایی سپاه پاسداران شروع به جمع آوری اطلاعات حیاتی در مورد حوادث قره باغ کردند. اندکی پس از آن، گزارش شد که تمامی نیروهای زمینی سپاه پاسداران در مرز آذربایجان آماده حضور در عملیات رزمی هستند.

بسیاری از رسانه‌های رژیم ایران با انتشار اطلاعاتی در خصوص دخالت یا حمایت ادعایی اسرائیل و ترکیه از اقدامات نظامی آذربایجان، تاکید کردند که جمهوری اسلامی هیچ ابتکار صهیونیست‌ها در مورد تغییر مرزها در منطقه را تحمل نخواهد کرد، حتی اگر عملیات نظامی آذربایجان محدود به خاک خود باشد.

عملیات هدفمند علیه واحدهای معروف به ارتش دفاعی آرتساخ در حال انجام بود؛ این واحدها نهادی است که حتی توسط جمهوری ارمنستان به عنوان نهادی رسمی شناخته نمی‌شود. باید توجه داشت که بر اساس توافقات پس از جنگ سال ۲۰۲۰، وجود این واحدها در اصل مقرر نبوده و برنامه‌ریزی نشده بود. با این حال، با حضور نیروهای روسی که وظیفه داشتند تا از عدم حضور دیگر نیروهای مسلح در منطقه اطمینان حاصل کنند، این واحدها تشکیل یافتند.

نیروهای مسلح آذربایجان با بهره گیری از فناوری نظامی اسرائیل، ویدئوهایی را منتشر کردند که نشان می دهد انهدام تأسیسات نظامی با استفاده از پهپادها از جمله سامانه های بسیار گران قیمت مانند SA-15 Gauntlet انجام شده است.

مشخص نیست که جدایی‌طلبان از چه کسی چنین فناوری نظامی گران قیمتی را به دست آورده‌اند، اما به احتمال زیاد آنها آن را از نیروهای مسلح ارمنستان گرفته‌اند، که لازم به یادآوری است که استقلال این جمهوری جدایی‌طلب را به رسمیت نمی‌شناسند.

دومین ذینفع تشدید تنش در قره باغ روسیه است.

در پس زمینه نمایش نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان مبنی بر تمایل او به جهت دهی مجدد کشور به سمت غرب و امتناع او از به رسمیت شناختن منطقه جدایی طلب به عنوان بخشی از ارمنستان، تشدید تنش ناشی از تروریسم به نفع مسکو است.

جمهوری اسلامی و روسیه حامیان اصلی تنش در منطقه قره باغ
جمهوری اسلامی و روسیه حامیان اصلی تنش در منطقه قره باغ

برای اکثریت قریب به اتفاق ارامنه، این منطقه به عنوان بخشی از ارمنستان بزرگ در نظر گرفته می شود و ناتوانی پاشینیان در ارائه کمک و امتناع مستقیم او از اعزام نیرو به آنجا مطمئناً منجر به برکناری او می شود و عملا به سیاست های غربگرایانه او پایان می‌دهد.

با تعجب زیاد تشدید تنش در قره باغ برای جمهوری آذربایجان نه تنها مفید نیست، بلکه مسکو همچنان به عدم پایداری و ادامه وجود تنش در این منطقه علاقه دارد. این منطقه در نهایت به عنوان یک “سوئیچ” در برابر  باکو عمل می‌کند، که به عنوان رقیب روسیه در تأمین منابع انرژی برای اتحادیه اروپا شناخته می‌شود.

به دلایل متعدد و عملی از جمله همکاری با غرب، آذربایجان هیچ نقشه‌ای برای اخراج جماعتی از ساکنانی که در ارمنستان محاصره شده‌اند، ندارد. علاوه بر این، روسیه به راحتی اجازه نخواهد داد که چنین اتفاقی رخ دهد، چرا که می‌خواهد حافظان صلح خود در منطقه حتی پس از پایان ماموریت آنها در سال ۲۰۲۵ حضور داشته باشند.

باید توجه داشت که تاریخ بمباران‌ها با دقت انتخاب شده و در واقع این بمباران‌ها یک روز پس از باز شدن دو جاده تدارکات انسانی بین ارمنستان و آذربایجان به منطقه محاصره انجام شده است.

همانطور که رهبران حامی روسیه ادعا کردند، مردم این منطقه مانند یهودیان در گتوها به دلیل گرسنگی جان می‌دهند. این مقایسه باعث خشم خاخام‌های اتحادیه اروپا شد و موجب ایجاد مشکلات زیادی در روابط با باکو گردید.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا