ایرانجدیدترین اخبار

سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی یک سال پس از قتل مهسا امینی

سیاست آمریکا در رابطه با جمهوری اسلامی یک سال پس از قتل مهسا امینی نشانگر خیانت دوباره دموکراتها به مردم ایران است

سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی یک سال پس از قتل مهسا امینی

۲۵ شهریور یک سال از قتل مهسا امینی توسط پلیس تهران گذشت.

قتل مهسا امینی جرقه یکی از بزرگ‌ترین جنبش‌های اعتراضی در تاریخ جمهوری اسلامی شد و توجه آمریکایی‌ها را به خود جلب کرد. حمایت‌های ظاهری دولت آمریکا از مردم ایران شامل تحریم‌هایی علیه شرکت‌های بزرگ فناوری برای محافظت از دسترسی به اینترنت در ایران و رهبر فرقه جمهوری اسلامی در ایران می‌شد.

سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی یک سال پس از قتل مهسا امینی
سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی یک سال پس از قتل مهسا امینی

در حالی که حرکت جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران توسط رژیم سرکوب شد، ایالات متحده نیز بودجه سرکوب مردم ایران را برای جمهوری اسلامی فراهم کرد.

در واقع، اخبار مبنی بر پیشبرد توافق اخیر دولت بایدن با رژیم ایران برای مبادله شهروندان آمریکایی با آزادسازی ۶ میلیارد دلار دارایی مسدود شده درست زمانی منتشر شد که مقامات جمهوری اسلامی اقدامات گسترده ای برای سرکوب موج دوم اعتراضات به مناسبت سالگرد قتل مهسا امینی انجام دادند.

پاداش دادن به رژیم در حالی که به سرکوب مردم خود ادامه می دهد باید به عنوان یادآوری هوشیارانه از تغییر اندک سیاست آمریکا در قبال رژیم ایران در سال گذشته باشد.

بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا که هفته گذشته منتشر شد، بیش از دو سال مذاکرات پشت درب‌های بسته انجام شده بود. شهروندان آمریکایی تا زمانی که دولت بایدن پولهای بلوکه شده مردم ایران را که در کره جنوبی مسدود شده بود را برای جمهوری اسلامی به حساب‌های بانکی آنها در قطر منتقل نکند، در ایران خواهند ماند.

ایالات متحده این پولها را به شرط خرید دارو و اقلام بشردوستانه آزاد کرد، در حالی که مقامات جمهوری اسلامی گفتند هر جا صلاح بدانند هزینه خواهند کرد.

آزادی پنج آمریکایی بیگناه باید کاملاً باعث جشن شود اما در عین حال، خشم عمومی نسبت به آنچه که بسیاری آن را معامله باج می‌خوانند تا حد زیادی برانگیخته است.

جمهوری اسلامی با طرح گروگانگیری در ازای دریافت پول بیگانه نیست، زیرا در ۴۴ سال گذشته از این تاکتیک برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی و پولی استفاده کرده است.

فرماندهان ارشد رژیم علناً از اسارت آمریکایی‌ها برای بازپرداخت اقتصاد تحریم‌شده ایران تمجید کرده‌اند و قیمت آنها همچنان در حال افزایش است.

دولت بایدن با دستیابی به یک توافق مالی ننگین دیگر در ازای آزادی گروگان ها، به رژیم ایران نشان داد که هزینه ادامه نقض فاحش حقوق بشر را می‌پردازد.

مقامات ارشد دولت بایدن اصرار دارند که سیاست آمریکا، نظارت دقیق وزارت خزانه داری بر نحوه استفاده جمهوری اسلامی از این منابع مالی خواهد بود، به چنین تضمین هایی باید با شک و تردید نگاه کرد، به خصوص که مقامات رژیم آن را چنین نمی‌بینند.

ابراهیم رئیسی در مصاحبه اخیر خود گفت: این پول متعلق به حکومت ایران است، بنابراین جمهوری اسلامی تصمیم خواهد گرفت که با آن چه کند.

حتی اگر سیاست آمریکا بتواند این پول را محکم نگه دارد، این توافق فشارها را از رژیم ایران بر خواهد داشت تا با استفاده از آن دستگاه سرکوبگر رژیم را چه در داخل از طریق سپاه پاسداران و چه از طریق متحدان و نیروهای نیابتی هایش در خارج از کشور، تقویت کند.

گروگان‌گیری دیپلماتیک یک روش تنبیهی است که امکان حل آن به سادگی وجود ندارد، اما تعهد ما به اعطای تسهیلات مالی به جمهوری اسلامی نمایانگر آسیب‌پذیری سیاست آمریکا است؛ به ویژه در مواجهه با افزایش اقتدارگرایی.

در سالگرد قتل مهسا امینی، این اقدام توهین به زنان و مردان شجاع ایرانی است که به نام آزادی و دموکراسی همچنان با شجاعت جان خود را در خطر می‌اندازند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا