جدیدترین اخبارجهان

دیوید کامرون برای نبرد با لاوروف روسیه بر سر اوکراین آماده می شود

درگیری با وزیر خارجه مسکو در میان است اما دیپلمات ارشد بریتانیا متحدانی را نیز در نظر دارد

دیوید کامرون برای نبرد با لاوروف روسیه بر سر اوکراین آماده می شود

رهبران جهان روز جمعه در داووس گرد هم آمدند تا درباره حمایت از اوکراین صحبت کنند. اما همانطور که این درام پیش می رود، کنفرانس امنیتی مونیخ ممکن است فقط یک اقدام گرم کننده باشد.

دیوید کامرون برای نبرد با لاوروف روسیه بر سر اوکراین آماده می شود
دیوید کامرون برای نبرد با لاوروف روسیه بر سر اوکراین آماده می شود

روسیه از داووس دفاعی سالانه مستثنی شده، اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه مسکو قرار است در نشست سه شنبه هفته آینده وزرای خارجه گروه ۲۰ در ریودوژانیرو شرکت کند.

یکی از مقامات ارشد دولت بریتانیا پیش بینی کرد این یک مسابقه فریاد برانگیز خواهد بود.

انتظار می رود دیوید کامرون، نخست وزیر سابق بریتانیا که سال گذشته بازگشت چشمگیری داشت و وزیر خارجه این کشور شد نیز در ریو حضور داشته باشد. در حالی که بعید به نظر می‌رسد که این دو ملاقات رسمی داشته باشند، مقامات بریتانیا دورنمای کوتاه‌تری را که می‌تواند ناخوشایند باشد را رد نکرده‌اند.

آخرین دیدار رسمی لاوروف و وزیر خارجه بریتانیا در بهترین حالت سرد بود. لیز تراس چند روز قبل از تهاجم روسیه به اوکراین با او ملاقات کرد، اما کرملین از یک آشفتگی جغرافیایی ظاهری توسط تراس تحت بازجویی لاوروف استفاده کرد.

وقتی هشت ماه بعد، جیمز کلورلی، جانشین تراس در شورای امنیت سازمان ملل، تحریف، عدم صداقت و اطلاعات نادرست مسکو را محکوم کرد، لاوروف قبلاً اتاق را ترک کرده بود.

با این حال و در حالی که جنگ به سومین سال خود می رسد، شدیدترین لابیگری بریتانیا نه مسکو بلکه متحدان خود را هدف قرار می دهد. انتظار می‌رود که بریتانیا هفته آینده در نشست شورای امنیت در نیویورک و فراخوانی بین متحدان گروه ۷ به مناسبت دوسالگی تهاجم شرکت کند.

دیوید کامرون برای نبرد با لاوروف روسیه بر سر اوکراین آماده می شود
دیوید کامرون برای نبرد با لاوروف روسیه بر سر اوکراین آماده می شود

در زمانی که پهنای باند رهبران جهان به ویژه در ایالات متحده تحت تسلط بحران اسرائیل و غزه است، این هجوم دیپلماسی بریتانیا را برای اوکراین محدود خواهد کرد. یک مقام دوم بریتانیایی پیشنهاد کرد که کامرون در حال برنامه ریزی برای استفاده از شورای امنیت برای انجام مداخله دیگری است.

چشیدن فشار کامرون در روز چهارشنبه بود. در حالی که سیاستمداران ایالات متحده در تلاش برای موافقت با کمک به کیف هستند، کامرون با مقاله ای در The Hill مستقیماً از آنها درخواست کرد من نمی خواهم ما ضعفی را که در دهه ۱۹۳۰ در برابر هیتلر نشان دادیم نشان دهیم. مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری خواه یکی از متحدان کلیدی دونالد ترامپ آماده بازگشت بود صادقانه بگویم او می تواند الاغ من را ببوسد.

کامرون درخواست های مشابهی را پیش از کنفرانس مونیخ مطرح کرد و از کشورهای دیگر خواست تا وحدت را نشان دهند و اینکه ما اراده داریم تا از این طریق عبور کنیم. شرکت کنندگان جمعه شامل کامالا هریس معاون رئیس جمهور ایالات متحده و اولاف شولز صدراعظم آلمان هستند. انتظار می‌رود ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در این مراسم حضور یابد.

برای وزیر امور خارجه بریتانیا، این یک حواس پرتی از داستان بزرگ دیگر اجلاس خواهد بود دیدار مورد انتظار با همتای چینی خود. کامرون در زمان نخست وزیری از دوران طلایی روابط با پکن استقبال کرد موضعی که اکنون توسط شاهین های چینی در حزب محافظه کار او با تحقیر دیده می شود. بعدها او همچنین به ترویج یک پروژه توسعه پیوند با چین کمک کرد.

دیوید کامرون برای نبرد با لاوروف روسیه بر سر اوکراین آماده می شود
دیوید کامرون برای نبرد با لاوروف روسیه بر سر اوکراین آماده می شود

موقعیت کامرون به عنوان نخست‌وزیر سابق، درها را به روی ملاقات‌های سطح بالاتری از جمله با سران دولت باز کرده است. اما در حالی که دستیاران هر دو مرد اصرار دارند که کامرون و نخست‌وزیر ریشی سوناک در قفل سیاست هستند، سبک اجباری مداخلات اخیر کامرون برخی از ابروها را در خیابان داونینگ برانگیخته است.

داونینگ استریت شماره ۱۰ از مقاله کامرون در The Hill آگاه بود، اما دو مقام دولتی از گفتن اینکه آیا تیم سوناک رسماً متن را امضا کرده است یا خیر، خودداری کردند. یکی با کنایه گفت دونالد ترامپ پوست کلفتی دارد.

با این حال، در داخل دولت بریتانیا نسبت به جنگ روسیه و اوکراین خوشبینی وجود دارد. مقامات انتظار دارند که اوکراین پس از عقب راندن ناوگان روسیه در دریای سیاه بتواند محصول کامل خود را در سال آینده صادر کند و استدلال می کنند که جنگ به شدت اقتصاد مسکو را تحت فشار قرار داده است.

در حالی که پیامهای ناامیدی در مورد توقف در کنگره ایالات متحده وجود دارد، مقامات بر این باورند که هنوز شانس خوبی برای تصویب یک بسته مالی جدید وجود دارد. آنها استدلال می کنند که حتی اگر اینطور نباشد، اوکراین از حمایت اروپایی کافی برخوردار است تا بتواند برای مدتی طولانی این خط را حفظ کند.

در این میان، بریتانیا بر تحریم‌ها و کنترل‌های جدید بر گاز، فلزات و تولید روسیه متمرکز شده است. کامرون از متحدان خود خواسته است که تولیدات دفاعی خود را افزایش دهند و مقامات دولت بریتانیا در مورد اینکه آیا می توانند دارایی های دولتی روسیه را برای تامین مالی بازسازی اوکراین مصادره کنند یا خیر، ملاقات کرده اند.

سوال بزرگتر این است که اگر دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود چه اتفاقی می افتد. اظهارنظر این هفته نامزد جمهوری خواه که روسیه را تشویق می کند تا به کشورهای عضو ناتو که به آنها بودجه پرداخت نمی کنند حمله کند  با واکنش کامرون که گفت این اظهارات معقولانه نبود، به طور معمول با واکنش ضعیف بریتانیا مواجه شد.

حتی پس از آن، امید بریتانیا از بین نرفت. برخی به جهانی اعتقاد دارند که در آن، یک سال بعد، اوکراین بسیار بهتر عمل می کند و ترامپ همیشه کارآفرین می تواند متقاعد شود که از یک برنده حمایت کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا