جدیدترین اخبارجهان

آمریکا معافیت تحریم‌ها را برای جمهوری اسلامی تمدید کرد

آمریکا معافیت تحریم‌ها را تمدید کرد؛ این به عراق اجازه می‌دهد از جمهوری اسلامی برق بخرد

آمریکا معافیت تحریم‌ها را برای جمهوری اسلامی تمدید کرد

دولت بایدن معافیت تحریم‌ها را به مدت چهار ماه تمدید کرد و این به عراق اجازه می‌دهد به خرید برق از جمهوری اسلامی ادامه دهد و به رژیم ایران نیز دسترسی محدودی به درآمد برای خرید کالاهای بشردوستانه می‌دهد.

آمریکا معافیت تحریم‌ها را برای جمهوری اسلامی تمدید کرد
آمریکا معافیت تحریم‌ها را برای جمهوری اسلامی تمدید کرد

به گفته مقامات آمریکایی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده تمدید معافیت ۱۲۰ روزه را امضا کرد و روز سه شنبه به کنگره ارسال شد. این اقدام احتمالاً انتقاد مخالفان جمهوری اسلامی در کنگره و جاهای دیگر را به دنبال خواهد داشت که معتقدند این تمدید به رژیم ایران در زمانی که تحت فشار فزاینده‌ای برای پایان دادن به حمایت خود از گروه‌های نیابتی از جمله حماس که خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کنند، پاداش خواهد داد.

در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد دلار برای برق جمهوری اسلامی در حساب‌های امانی در عراق نگهداری می‌شود و این معافیت به بغداد اجازه می‌دهد تا واردات انرژی خود را بدون ترس از مجازات‌های آمریکا برای نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی حفظ کند.

این همچنین مقرراتی را که در معافیت ۱۲۰ روزه آخر گنجانده شده، حفظ خواهد کرد؛ که بر اساس آن بخش‌هایی از درآمدهای برق را می‌توان به حساب‌های عمان منتقل کرد و سپس به یورو یا سایر ارزهای رایج مبادله‌شده برای رژیم ایران بابت خرید محصولات غیرتحریمی تبدیل کرد. 

این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که بلینکن این معافیت را امضا کرده زیرا دولت نمی‌خواهد عراق را از یک منبع حیاتی انرژی قطع کند.

اما آنها گفتند که دولت مطمئن است که جمهوری اسلامی نمی تواند از هیچ یک از این پول ها برای اهداف پلید استفاده کند. آنها گفتند که یک فرآیند بررسی دقیق در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود که پول نقد فقط برای غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای کشاورزی قابل استفاده است.

بلینکن در ۵ نوامبر از بغداد بازدید کرد و با محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق، در جریان یک سفر خاورمیانه که بر جنگ اسرائیل و حماس و تلاش ها برای جلوگیری از گسترش آن به یک درگیری منطقه ای گسترده تر متمرکز بود، دیدار کرد.

آمریکا معافیت تحریم‌ها را برای جمهوری اسلامی تمدید کرد
آمریکا معافیت تحریم‌ها را برای جمهوری اسلامی تمدید کرد

این مقامات افزودند که تنها مقدار کمی از پولی که در عراق نگهداری می شود طی ۱۲۰ روز گذشته به عمان منتقل شده و هنوز هیچ یک از پول هایی که اکنون در بانک های عمانی نگهداری می شود خرج نشده است.

این معافیت مشابه با معافیتی است که اوایل سال جاری توسط بلینکن امضا شد، که حدود ۶ میلیارد دلاری را که کره جنوبی برای واردات نفت به جمهوری اسلامی در ازای آزادی گروگان های آمریکایی‌هایی که توسط تهران زندانی بودند، آزاد کرد. بر اساس این معافیت، پولی که کره جنوبی در اختیار داشت به بانک‌های قطر منتقل و برای خرید تجهیزات بشردوستانه محدود شد.

با این حال، مخالفان جمهوری اسلامی در کنگره خاطرنشان می‌کنند که معافیت‌ها می‌تواند به رژیم ایران اجازه دهد تا درآمدهای داخلی خود را که در غیر این صورت صرف کالاهای بشردوستانه می‌شد، برای تامین مالی نیروهای نیابتی مانند حماس، حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن آزاد کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا