جدیدترین اخبارجهان

وزیر خارجه آمریکا از ایران می خواهد که بدون تاخیر به مذاکرات هسته ای بازگردد

بلینکن: واشنگتن آماده بازگشت به وین و ادامه گفت‌وگوهاست

وزیر خارجه آمریکا از ایران می خواهد که بدون تاخیر به مذاکرات هسته ای بازگردد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه پنج‌شنبه ۱ مهرماه، اعلام کرد که واشنگتن آماده بازگشت به مذاکرات وین و ادامه گفت‌وگوها است. به گفته بلینکن، آمریکا به دنبال راهی برای دیپلماسی هدفمند است تا ایران و آمریکا به مذاکرات برجام بازگردند و از این طریق نگرانی آمریکا و سایر کشورها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران از بین برود. وزیر خارجه آمریکا از ایران می خواهد که بدون تاخیر به مذاکرات هسته ای بازگردد

وزیر خارجه آمریکا از ایران می خواهد که بدون تاخیر به مذاکرات هسته ای بازگردد |
وزیر خارجه آمریکا از ایران می خواهد که بدون تاخیر به مذاکرات هسته ای بازگردد

به عقیده بلینکن، بازگشت متقابل به تعهدات برجام به نفع آمریکاست و این توافق دو جانبه بهترین گزینه در دسترس است تا بتوان برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد و سایر اقدامات مخرب این کشور را نیز مورد بررسی قرار داد.

بلینکن در جمع خبرنگاران تاکید کرد که تا کنون توافقی با ایران بر سر بازگشت به مذاکرات وین نداشته‌اند. وی در همین راستا گفت «پرسش این است که آیا ایران آماده انجام چنین کاری (بازگشت به برجام) هست و اگر هست در چه زمانی.»

براساس گزارش‌ها، گروه مشترک آمریکایی-اسرائیلی هفته گذشته از طریق ویدیو کنفرانس به گفت‌وگو در خصوص طرح جایگزین برجام پرداختند. آمریکا در اظهارات خود اعلام کرد که در صورت عدم بازگشت ایران به توافق هسته‌ای، تحریم‌های شدیدتری را علیه جمهوری اسلامی وضع خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، بدون اشاره به زمان از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفت که دولت جدید ایران در حال بررسی دقیق سوابق مذاکرات است و پس از آن به گفت‌وگوهای وین باز خواهد گشت.

وزیر خارجه ایران گفت تهران خواستار نتایجی ملموس و همچنین لغو تحریم‌ها علیه این کشور است. او همچنین در سخنان خود خواستار پایبندی طرف‌های مذاکره به تعهدات خود در برجام شد.

روز دوشنبه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که در صورت عدم بازگشت به برجام، طرح‌های جایگزین بسیار ناخوشایند خواهند بود.

این در حالی است که فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، در مصاحبه‌ای در روز پنج‌شنبه خاطرنشان کرد که اولویت اول دولت سیزدهم برجام نیست و این پرونده از اولویت اول نظام خارج شده است. به گفته وی، اولویت نظام روی ظرفیت‌های داخلی برای رفع مشکلات اقتصادی مردم متمرکز خواهد شد.

فداحسین مالکی در ادامه افرود «ما مذاکره را برای مذاکره به مصلحت نمی‌دانیم؛ بلکه مذاکره را برای نتیجه به مصلحت می‌دانیم که خروجی داشته باشد. خروجی آن هم با توجه به سیاست ایران مشخص است.»

بنا به گفته این نماینده مجلس، تیم مذاکره‌کننده ایران هنوز مشخص نشده است، اما احتمال دارد یکی از معاون‌های وزارت خارجه در راس این تیم قرار بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد که مدیریت پرونده‌ هسته‌ای ایران برعهده دبیرخانه امنیت ملی خواهد بود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز بارها گفته است که وزارت امور خارجه فقط مجری سیاست‌های نظام در برجام است؛ اما این موضوع، انتقاد غیرمستقیم حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین ایران و همچنین محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق این کشور را به دنبال داشته است.

آنتونی بلینکن      مجمع عمومی سازمان ملل  مجمع عمومی سازمان ملل   آنتونی بلینکن

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا