ایرانجدیدترین اخبار

مهسا امینی، دختری که در جریان بازداشت خشونت آمیز گشت ارشاد به کما رفته بود درگذشت

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله ای که بر اثر ضرب و شتم گشت ارشاد در بازداشت به کما رفته بود جان باخت

مهسا امینی، دختری که در جریان بازداشت خشونت آمیز گشت ارشاد به کما رفته بود درگذشت

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله ای که روز سه شنبه به خاطر رعایت نکردن قوانین سختگیرانه و ظالمانه در خصوص حجاب در تهران بازداشت شده بود، درگذشت.

قوانین حجاب در ایران اوایل امسال تشدید شد
قوانین حجاب در ایران اوایل امسال تشدید شد (تصویر: عابدین طاهرکناره/EPA-EFE/REX/Shutterstock)

مهسا برای دیدار با اقوام خود از کردستان به تهران سفر کرده بود که توسط گشت ارشاد از خیابان ربوده شد و در یک پاسگاه پلیس که تعدادی دیگر از زنان نیز در آنجا بازداشت بودند، مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

برادرش کیارش امینی به ایران وایر گفت که هنگام ربودن مهسا توسط گشت ارشاد با مهسا بوده است و پلیس با یک ون گشت راه آنها را مسدود کرد تا مهسا را به زور داخل ون بیندازد. کیارش امینی گفت که پلیس پس از مشاهده مقاومت او از گاز اشک آور استفاده کرد.

کیارش امینی گفت هنگامی که به بازداشتگاه پلیس نزدیک می شد متوجه یک آمبولانس شد و صدای جیغ شنید و مشاهده کرد که زنانی که آزاد شده بودند در حال فرار از آنجا هستند.

کیارش گفت «همه می گفتند یک نفر داخل بازداشتگاه کشته شده است، من عکس مهسا را ​​به خانم ها نشان دادم، یکی از آنها گفت که کنار مهسا بود که این اتفاق افتاد.»

من شوکه شدم و وحشت کردم. از یکی از سربازان پرسیدم چه اتفاقی افتاده است.

«او گفت یکی از سربازان خودمان مجروح شده است. دروغ می گفت، باور نکردم، این مهسا بود که در آمبولانس بود، تا بیمارستان کسری دویدم.»

پلیس تهران ضرب و شتم مهسا امینی تا حد مرگ را تکذیب کرد و مدعی شد که او در یک جلسه «توجیه و آموزش» «به طور ناگهانی دچار مشکل قلبی شده است.»

برادر داغدار مهسا عهد کرده که از مرگ خواهرش نگذرد؛ او در دادگاه شکایت کرده است.

برادر مهسا گفت «من پیگیر می شوم، اما شما می دانید که این سیستم چگونه کار می کند، نامه‌ای به من دادند و گفتند که برای ثبت شکایت به دفتر مرکزی در خیابان وزرا مراجعه کنم.»

«مثل این است که کسی را در خانه مان بکشم و از پدرم خواسته شود، نام قاتل را بگوید.»

«اما من اجازه نخواهم داد که [مرگ خواهرم] در سکوت پایان یابد. من به همه مردم در ایران خواهم گفت که چه اتفاقی افتاده است.»

مادر مهسا امینی به بی‌بی‌سی فارسی گفت «فرشته‌ام را کشتند.» او گفت دخترش سالم بود و هیچ مشکلی نداشت.

مادر مهسا گفت «[مهسا] به اینجا آمد، آنها او را گرفتند و این کاری است که با او کردند.»

رسانه‌های دولتی گزارش دادند که وزارت کشور و دادستان تهران پس از تماس ابراهیم رئیسی تحقیقات درباره پرونده مهسا امینی را آغاز کردند، اما پایگاه خبری امتداد به نقل از دایی مهسا امینی گفت که این دختر جوان ۲۲ ساله پس از اینکه از بازداشتگاه گشت ارشاد به بیمارستان انتقال داده شد، جان خود را از دست داد.

تلویزیون دولتی در یک متن خبری بدون اشاره به جزئیات مرگ او را تایید کرد.

برادرش کیارش به ایران وایر گفت که به او گفته‌اند که او دچار حمله قلبی و تشنج مغزی شده و اکنون در کما است. برادر مهسا گفت «از دستگیری تا انتقال مهسا به بیمارستان فقط دو ساعت فاصله بود.»

علی کریمی مهاجم سابق بایرن مونیخ و یکی از مشهورترین فوتبالیست‌‎های ایرانی گفت «بچه‌های آنها می روند و بچه های ما می‌میرند.»

اصغر فرهادی کارگردان سرشناس سینمای ایران این حادثه را محکوم کرد و گفت «تو در بیمارستان روی تخت‌ات می‌خوابی، اما بیشتر از ما بیدار هستی.»

فرهادی در اینستاگرام گفت «این ماییم که در کما هستیم. وانمود می کنیم که خوابیم و این ظلم بی وقفه را نمی بینیم. همه ما در این جنایت سهم داریم.»

کانال شبکه اجتماعی ۱۵۰۰ تصویر (۱۵۰۰tasvir) که به نقض حقوق بشر توسط پلیس ایران می پردازد، تصویری از مهسا امینی در بیمارستان را در حالی که لوله ای در دهان داشت منتشر کرد و گفت که او در کما به سر می‌برد.»

نازنین بنیادی، بازیگر و فعال ایرانی-بریتانیایی در توییتر خود نوشت «منزجرکننده است». «چند جان جوان و بی‌گناه باید به طرز وحشیانه‌ای گرفته شود تا همه ما برخیزیم؟»

حسین رونقی، فعال آزادی بیان ایران در شبکه های اجتماعی نوشت «وضعیت مهسا امینی مصداق جنایت عمدی است.» «سرکوب سیستماتیک زنان ایرانی به بهانه رعایت حجاب توسط گشت ارشاد و نیروی انتظامی جرم است.»

معترضان شجاع در سراسر ایران در روز ۱۲ جولای به رسانه‌های اجتماعی و خیابان‌ها آمدند تا علیه قوانین حجاب و روز عفاف در کشور اعتراض کنند. در همین اثنا ویدیویی از یک زن بی حجاب که در اتوبوس مورد آزار و اذیت قرار گرفت تا اینکه سایر مسافران مداخله کردند، منتشر شد.

این زن بعداً توسط پلیس به نام سپیده رشنو، ۲۸ ساله شناسایی شد و در ۱۶ جولای دستگیر شد، و توسط مقامات مورد ضرب و شتم قرار گرفت و مجبور به اعتراف شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هرانا، این ضرب و شتم به حدی شدید بود که سپیده رشنو به دلیل «خونریزی داخلی ناشی از تروما» به بیمارستان منتقل شد.

دکتر اجازه نداشت در طول معاینه با بیمار تنها باشد.

در اوایل این ماه، گزارش شد که مقامات ایران به عنوان بخشی از تشدید قوانین حجاب که از زمان انقلاب ۱۳۵۷ به اجرا گذاشته شد، برای دستگیری زنانی که قوانین سختگیرانه را زیر پا می گذارند به زودی استفاده از فناوری تشخیص چهره را در وسایل نقلیه عمومی آغاز خواهند کرد.

دختران ایرانی
زنان ایرانی مدت‌هاست که کمپین کرده‌اند تا بتوانند آنچه را که دوست دارند در سطح شهر بپوشند (تصویر: عابدین طاهرکناره/EPA-EFE/REX/Shutterstock)

مرگ ژینا امینی دختر سقزی  مرگ ژینا امینی دختر سقزی  مرگ ژینا امینی دختر سقزی  مرگ ژینا امینی دختر سقزی  مرگ ژینا امینی دختر سقزی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا