جدیدترین اخبارجهان

دراگی نخست وزیر ایتالیا گفت نام هیچ یک از احزاب سیاسی ایتالیا در فهرست دریافت کنندگان کمک مالی مخفیانه روسیه قرار ندارد

ماریو دراگی گفت نام هیچ یک از احزاب شرکت کننده در انتخابات ایتالیا در گزارش ایالات متحده درباره احزاب تحت نفوذ روسیه نیامده است

نخست وزیر ایتالیا گفت نام هیچ یک از احزاب سیاسی ایتالیا در فهرست دریافت کنندگان کمک مالی مخفیانه روسیه قرار ندارد

ماریو دراگی (Mario Draghi) نخست وزیر ایتالیا روز جمعه گفت در گزارشی که توسط سازمان اطلاعات ایالات متحده آمریکا در مورد تلاش های روسیه برای تأثیرگذاری بر سیاست و احزاب سیاسی در بیش از چندین کشور تهیه شده، به نام احزاب سیاسی ایتالیا اشاره نشده است.

نخست وزیر ایتالیا گفت نام هیچ یک از احزاب سیاسی ایتالیا در فهرست دریافت کنندگان کمک مالی مخفیانه روسیه قرار ندارد
نخست وزیر ایتالیا گفت نام هیچ یک از احزاب سیاسی ایتالیا در فهرست دریافت کنندگان کمک مالی مخفیانه روسیه قرار ندارد

وزارت امور خارجه آمریکا در اسناد کانال دیپلماتیک خود که به تازگی منتشر کرده، مدعی شد که روسیه از سال ۲۰۱۴ به طور مخفیانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار آمریکا را برای تأثیرگذاری بر سیاستمداران و دیگر مقامات در بیش از ۲۲ کشور هزینه کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در اقدامی غیرمعمول روز دوشنبه یک تلگراف دیپلماتیک برای بسیاری از سفارتخانه ها و کنسولگری‌های خود در خارج از کشور از جمله در اروپا، آفریقا و جنوب آسیا ارسال کرد و به شرح و توضیح این نگرانی ها پرداخت.

دراگی در اوایل این هفته با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در مورد این گزارش صحبت کرد؛ انتشار این گزارش در آستانه انتخابات ملی ایتالیا در ۲۵ سپتامبر عرصه سیاسی این کشور را به لرزه درآورد.

دراگی در یک کنفرانس خبری گفت «وزیر امور خارجه آمریکا تایید کرد که نیروهای سیاسی ایتالیا در فهرست دریافت کنندگان کمک مالی روسیه نیستند.»

دراگی افزود «سازمان اطلاعات ایالات متحده تأیید کرد که هیچ مدرکی مبنی بر کمک مالی پنهان روسیه به نامزدها و سیاستمدارانی که در انتخابات کنونی رقابت می کنند، ندارد.»

پیش‌تر برخی از مفسران خاطرنشان کرده بودند که دولت دراگی که یکی از قوی‌ترین حامیان اروپایی اوکراین در برابر روسیه بوده، تا حد زیادی به واسطه فشار رهبران سیاسی ایتالیا که قبلاً با ولادیمیر پوتین روابط دوستانه داشتند، سقوط کرده است.

برلوسکونی همراه با پوتین به تعطیلات رفته و او را دوست خود می داند. سالوینی پس از الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه مخالفت کرد و جوزپه کونته رهبر جنبش ۵ ستاره با کمک نظامی ایتالیا برای دفاع از اوکراین در برابر تهاجم روسیه مخالفت کرد.

شاید تصادفی باشد اما، شرکت ای‌ان‌آی (chafing) غول انرژی ایتالیا پس از فروپاشی دولت دراگی گزارش داد که گازپروم روسیه به طور قابل توجهی تحویل گاز روزانه خود به ایتالیا را از ۲۱ میلیون متر مکعب در روزهای اخیر به ۳۶ میلیون متر مکعب در روز پس از استعفای دراگی افزایش داد.

نفوذ روسیه در ایتالیا  نفوذ روسیه در ایتالیا  نفوذ روسیه در ایتالیا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا